Masz Teslę? Powinieneś wozić młotek do szyb

Paweł Rygas

Paweł Rygas

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Hahaha
haha
Lubię to
like
263
Udostępnij

Niemiecki automobilklub ADAC apeluje do kierowców, by w trosce o własne bezpieczeństwo zapoznali się z procedurą "awaryjnego" otwierania drzwi. Chodzi o samochody wyposażone w "aerodynamiczne" elektryczne klamki, które w razie wypadku mogą przysporzyć ratownikom dużych problemów. Wśród zaleceń pojawia się nawet wzmianka o wożeniu w aucie "awaryjnego" młotka do szyb.

Eksperci ostrzegają, że elektrycznie uchylane klamki mogą sprawiać problemy w razie wypadku
Eksperci ostrzegają, że elektrycznie uchylane klamki mogą sprawiać problemy w razie wypadkuMirosław DomagałaINTERIA.PL

Nie wszystko co nowe podoba się kierowcom. Dotyczy to nie tylko dotykowych ekranów, które w imię cięcia kosztów zastępują dziś fizyczne przyciski w kabinach, ale też elektrycznych, "aerodynamicznych" klamek coraz powszechniej stosowanych nie tylko w segmencie premium. W obu przypadkach problematyczne okazują się ergonomia i bezpieczeństwo. Niemiecki automobilklub przestrzega, że elektryczne klamki, które głównie za sprawą rozwiązań stosowanych przez Teslę (model S), zadomowiły się na rynku, powodować mogą problemy dla ratowników spieszących nam z pomocą w razie wypadku. ADAC apeluje, by dokładnie zapoznać się z instrukcją "awaryjnego" otwierania pojazdu, a nawet doposażyć swój samochód w młotek do szyb.

Jak działa elektryczna klamka?

Sterowane elektrycznie klamki wyposażone są w serwomechanizmy, których zadaniem jest "aktywowanie" klamki, czyli wysunięcie ich uchwytu poza obręb nadwozia. Rozwiązanie coraz częściej spotkać można w autach nie tylko segmentu premium, chętnie korzystają z niego m.in. chińscy producenci. Nie chodzi wyłącznie o wygodę. Takie klamki poprawiają aerodynamikę i w efekcie do wnętrza przedostaje się mniej szumów. Niestety, samochody pozbawione prostych, intuicyjnych w obsłudze klamek sprawiać mogą problemy w czasie akcji ratunkowej. Niemieccy eksperci uspokajają wprawdzie, że w czasie testów zderzeniowych prowadzonych przez Euro NCAP auta wyposażone w takie rozwiązanie nie sprawiały żadnych problemów (sprawdzane jest np. czy samochód automatycznie odryglowuje drzwi po zderzeniu). Problem w tym, że crashtesty Euro NCAP realizowane są przy konkretnych scenariuszach, a doniesienia mediów sugerują, że problem z elektrycznymi klamkami nie jest wcale wyimaginowany.

Celem stosowania takich klamek jest zmniejszenie oporu powietrza, a więc zużycia paliwa (lub energii) i poziomu hałasuMirosław DomagałaINTERIA.PL

Zwykła klamka ratuje życie. ADAC zaleca wozić młotki

ADAC zwraca uwagę, że solidne klamki fizycznie, połączone z zamkiem klasycznym cięgnem, dają największą szansę na szybkie otwarcie pojazdu i udzielenie pomocy poszkodowanym zwłaszcza, jeśli w wypadku doszło do deformacji nadwozia czy np. dachowania. W opinii ekspertów najgorszy z możliwych scenariuszy to przerwa w zasilaniu (uszkodzona instalacja elektryczna) i ranni pasażerowie uwięzieni w płonącym pojeździe. W sytuacjach, gdy liczy się każda sekunda, solidny i intuicyjny uchwyt to nieoceniona pomoc dla ratowników.

Moje auto ma elektryczne klamki. Co robić, jak żyć?

Przedstawiciele niemieckiego automobilklubu apelują, by właściciele aut wyposażonych w elektryczne klamki, które spotkamy m.in. w Tesli, Nio, Beijingach, BMW (np. seria 7 i iX) czy Lexusie, poświęcili chwilę czasu na zapoznanie się z instrukcją awaryjnego opuszczania pojazdów i w miarę możliwości dzielili się tą wiedzą ze współpasażerami.

Zalecają też, by na wszelki wypadek, doposażyć swoją Teslę Model S czy BMW serii 7 w znany z pojazdów komunikacji publicznej młotek do szyb. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nawet on nie zapewnia pełnego bezpieczeństwa. Ofiary wypadku mogą nie być w stanie skorzystać z prostego urządzenia, a sytuacje komplikuje jeszcze fakt, że często chodzi o auta segmentu premium. A te zwykle wyposażone są w wielowarstwowe, "klejone", laminowane szyby "termoizolacyjne" czy "akustyczne", z którymi młotek radzi sobie słabo. 

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Lexus LBX wkracza na rynek. Podbije serca kobiet?
      Lexus LBX wkracza na rynek. Podbije serca kobiet?Interia plINTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      84
      Super
      relevant
      32
      Hahaha
      haha
      114
      Szok
      shock
      18
      Smutny
      sad
      6
      Zły
      angry
      9
      Hahaha
      haha
      Lubię to
      like
      263
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na