Koniec najtańszego Mercedesa. Niemcy rezygnują z Klasy A

Coś się kończy, a coś się zaczyna. Premiera trzeciej generacji Mercedesa CLA odbiła się w motoryzacyjnym świecie szerokim echem. Nie brakowało głosów zachwytu, które szybko zostały przyćmione przez wieści na temat przyszłości uwielbianej Klasy A.

To koniec Mercedesa Klasy A.
To koniec Mercedesa Klasy A.materiały prasowe

Mercedes Klasy A na rynku jest już od 28 lat, więc tylko nieliczni wierzyli w plotki, które od dłuższego czasu krążyły w Internecie. Ten wyjątkowo uniwersalny hatchback podbijał rynki na całym świecie, ale już niebawem jego przygoda dobiegnie końca. Dyrektor techniczny Mercedes-Benz oficjalnie potwierdził wszystkie doniesienia o zakończeniu produkcji Klasy A na czwartej generacji. Niemiecki gigant chce skupić się na dużych SUV-ach i crossoverach, które mają poprawić sytuację finansową firmy oraz zwiększyć globalną sprzedaż.

Żegnaj Mercedesie Klasy A

Co ciekawe Mercedes zakończył sprzedaż Klasy A w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie już w 2022 roku, jednakże nadal ten model oferowany był na innych rynkach. W ubiegłym roku pojawiła się oficjalna informacja, że obecna generacja W177 będzie produkowana do 2026 r., bez ujawniania jednocześnie, czy zastąpi ją nowe wcielenie.

W rozmowie z włoskim magazynem Quattroruote, Markus Schäfer, członek zarządu Mercedesa i człowiek odpowiedzialny za nowe technologie w marce, potwierdził decyzję o redukcji gamy kompaktowych modeli z siedmiu do czterech. To efekt cięcia kosztów oraz koncentracji na modelach o szerszym globalnym zasięgu. Europejczycy wprawdzie kochają hatchbacki, ale to nie wystarcza, by przetrwać w trudnych dla branży motoryzacyjnej czasach. Zarówno hatchback, jak i sedan Klasy A znikną z oferty, a nowym modelem bazowym Mercedesa stanie się świeżo zaprezentowane CLA.

Potrzebujemy modeli, które działają na całym świecie, w tym w Chinach i USA. Wiem, że hatchback jest ulubionym stylem nadwozia w Europie, ale nie było to częścią planów i musieliśmy dokonać wyborów. Zmniejszenie złożoności jest dla nas kluczowym zadaniem. Z tego powodu konieczne było ograniczenie kompaktowej rodziny z siedmiu do czterech modeli w tym segmencie
Markus Schäfer

Z gamy Mercedesa zniknie również Klasa B i pojawi się "baby" G Klasa

Kolejnym modelem, który odejdzie w zapomnienie, jest Klasa B. Tym samym w gamie kompaktowych modeli pozostaną cztery samochody: CLA, CLA Shooting Brake, GLA i GLB. Mercedes poinformował, że w niedalekiej przyszłości planuje wprowadzenie mniejszej Klasy G, która nie zostanie osadzona na platformie MMA.

Mała G nie narodzi się na MMA, ponieważ gdybyśmy użyli nowej platformy, nie bylibyśmy w stanie zagwarantować jej możliwości jazdy terenowej, jakie musi mieć Klasa G
dodał Schäfer.

Jaka przyszłość czeka elektryczne Mercedesy?

W gamie Mercedesa szykuje się sporo gruntownych zmian. Niemiecki producent ogłosił, że zrezygnuje również z odrębnej linii EQ, co oznacza, że przyszłe generacje w pełni elektrycznych EQA i EQB zostaną zintegrowane z rodzinami GLA i GLB. Najprawdopodobniej doczekamy się elektrycznych wersji CLA Shooting Brake. Dodatkowo wszystkie cztery modele będą dostępne jako łagodne hybrydy (mild hybrid) oparte na turbodoładowanym silniku benzynowym 1.5.

Tych modeli będzie nam brakować

Spora część zwolenników marki uważa, że Mercedes nie powinien próbować zdobywać rynku modelami "dla ludu". Z drugiej jednak strony tańsze modele z gamy nieźle się sprzedają i stanowią trzon. Trend odchodzenia od kompaktowych hatchbacków na rzecz SUV-ów wydaje się jednak zrozumiały, bo niejako sami go tworzymy. Jedno jest pewne - będzie nam brakować sportowych wersji A35 i A45 S. I to bardzo.

Mercedes CLA nowej generacjiSzczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?