Hyundai w końcu wycofał się z Rosji. Sprzedał zakłady za bezcen
Hyundai dołącza do grona producentów aut, którzy definitywnie opuścili Rosję. Koreański koncern za symboliczną kwotę sprzedał swoje dwa rosyjskie zakłady produkcyjne.
Hyundai dołącza do grona producentów z szeroko pojętego świata zachodniego, którzy definitywnie opuścili Rosję. W grudniu zeszłego roku koreański koncern poinformował, że planuje sprzedać swoje aktywa znajdujące się w tym kraju za, uwaga, 10 tys. rubli, czyli, przy obecnym kursie, ok. 452 złote. Koreański koncern szacował wówczas swoje straty na 287 mld wonów (przeszło 869 mln złotych). Szacunki obejmują również straty spowodowane wstrzymaniem produkcji. Koreański koncern zawiesił działalność w Rosji w marcu 2022 roku, natychmiast po ataku na Ukrainę.
Teraz producent wystosował oświadczenie, w którym stwierdził, że podpisał umowę sprzedaży swoich zakładów w Rosji. Nabywcą dwóch fabryk zlokalizowanych w Petersburgu (jedna należała wcześniej do General Motors i została kupiona przez Hyundaia w 2020 roku) została rosyjska firma Art-Finance. On również poinformowała, a, że zakup fabryk został sfinalizowany. Firma przekazała również, że otrzymała zgodę na transakcję od rosyjskiego rządu oraz federalnych służb antymonopolowych. Art-Finance potwierdził również, że aktywa Hyundaia stały się częścią grupy AGR.
Oba sprzedana zakłady mają łącznie roczną zdolność produkcyjną na poziomie ok. 300 tys. pojazdów.
Warto dodać, że nabywcą zakładów Hyundaia jest firma, do której należy już niegdysiejsza fabryka Volkswagena, znajdująca się w Kałudze. Zakład zmienił ostatecznie nazwę AGR Automotive. Warto przypomnieć, że obecny właściciel miał swego czasu poważne problemy ze znalezieniem partnera, który pomógłby wznowić produkcję w zakładzie. Skutek był taki, że pracy nie było, a osoby zatrudnione w zakładzie i tak do niego przychodziły. Szefowa komitetu zakładowego związku zawodowego MPRA informowała agencję Reuters, że pracownicy "po prostu sobie siedzą w pomieszczeniach rekreacyjnych" bądź spacerują po fabryce. Za samą obecność w pracy otrzymywali oni 50 tys. rubli.
Jak informuje portal Autostat, zakłady Hyundaia również zmienią nazwę. Oficjalnie zostanie ona ogłoszona po tym, jak zakończą się wszystkie procedury związane z jej rejestracją. Portal podaje również, że zakłady wznowiły już produkcję takich aut jak Kia Rio, Hyundai Solaris czy Creta. Portal powołuje się również na źródła jednego z kanałów na Telegramie, który twierdzi, że produkowane przez Rosjan samochody trafią na rynek pod inną marką. Domniemywa się, że jej nazwa to Solaris.
Nie wiadomo, na jakich zasadach i z jakich części Rosjanie mieliby nadal produkować samochody koreańskie, więc do tych doniesień należy podchodzić z dużą rezerwą.