2 sekundy i z konta znika 500 zł. Kierowcy wpadają jeden po drugim
Najnowsze dane z polskich dróg dowodzą wysokiej skuteczności fotoradarów w uspokajaniu ruchu. Wynika z nich, że zaledwie 0,5 proc. kierowców przejeżdżających obok takiego urządzenia przekracza dopuszczalną prędkość. Do miana prawdziwego bata na piratów drogowych urastają jednak systemy odcinkowego pomiaru prędkości i kamery monitorujące skrzyżowania. Liczba ujawnionych przez te urządzenia wykroczeń wzrosła w ostatnim czasie o rekordowe 59 i 72 proc!

Spis treści:
Jak poinformował Interię Wojciech Król z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, w pierwszym kwartale 2025 roku 453 aktywne fotoradary systemu CANARD zarejestrowały 141,7 tys. wykroczeń. To o 3,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy 432 aktywne fotoradary ujawniły ponad 147,2 tys. przekroczeń prędkości.
Średni mandat z fotoradaru w 2025 roku. Z konta znika 300 zł, a pojawia się 5 punktów
Najnowsze dane z polskich dróg dowodzą skuteczności fotoradarów w zakresie uspokajania ruchu na szczególnie niebezpiecznych odcinkach.
Z doświadczeń CANARD wynika, że w miejscach objętych nadzorem dochodzi do uspokojenia ruchu i wyhamowania prędkości. Zmniejsza się również liczba wypadków i kolizji. Pomiary natężenia ruchu pokazują, że zdecydowana większość kierujących stosuje się do obowiązującego w miejscu objętym nadzorem ograniczenia prędkości
Dodaje też, że jak wynika z pomiarów ruchu, średnio niespełna 0,5 procenta kierujących przejeżdżających obok fotoradaru, przekracza dozwolony limit prędkości.
Średnie przekroczenie prędkości rejestrowane przez fotoradary wynosi 22 km/h
Oznacza to, że statystyczny "mandat z fotoradaru" kosztuje dziś kierowcę 300 zł i 5 punktów karnych.
Zdjęcia z CANARD-u zaskakują kierowców. Odcinkowe pomiary prędkości postrachem piratów
Prawdziwym batem na piratów drogowych okazują się jednak odcinkowe pomiary prędkości i kamery monitorujące wjazd na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Liczba wykroczeń ujawnianych przez takie urządzenia rośnie w zatrważającym tempie.
Pocieszającym jest fakt, że szokujące statystyki w dużej mierze są efektem szybkiej rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD.
Przykładowo, w pierwszym kwartale 2024 roku na polskich drogach działały zaledwie 33 systemy odcinkowego pomiaru prędkości. W pierwszym kwartale bieżącego roku było ich już 69. Patrząc przez taki pryzmat nie dziwi, że liczba ujawnionych przez nie wykroczeń wzrosła na przestrzeni roku aż o 59,3 proc. - z 65,2 do 103,9 tys.
Z drugiej strony dane dotyczące najbardziej "kasowych" lokalizacji wskazują, że kierowcy szybko biorą sobie do serca obecność systemu odcinkowego pomiaru prędkości i zdejmują nogę z gazu. Dość powiedzieć, że najskuteczniejszym z OPP wciąż jest dolnośląski fragment autostrady A4 Kostomłoty - Kąty Wrocławskie, gdzie w pierwszym kwartale przyłapano na przekroczeniu prędkości 9 588 kierowców.
Dla porównania, w pierwszym kwartale 2024 roku ten sam system ujawnił aż 27 369 wykroczeń. Na przestrzeni roku liczba ujawnionych wykroczeń na tym odcinku autostrady A4 zmalała więc blisko trzykrotnie. A to oznacza, że kierowcy wyraźnie zwolnili.
Widzisz taką kamerę? Masz 2 sekundy na uniknięcie mandatu
Niepokojąco prezentują się natomiast dane dotyczące wjazdu na skrzyżowania przy czerwonym świetle. Wprawdzie liczba objętych monitoringiem skrzyżowań wzrosła o ponad 1/3 (z 33 w pierwszym kwartale 2024 roku do 48 w pierwszym kwartale 2025), to procentowy wzrost liczby zanotowanych wykroczeń sięgnął blisko 72 proc.
W pierwszym kwartale ubiegłego roku kamery CANARD zarejestrowały 12,8 tys. przypadków wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle. Wynik po pierwszym kwartale tego roku to już ponad około 22 tys. wykroczeń.
To szczególnie niebezpieczne zjawisko, bo od wielu lat właśnie "nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu" jest główną przyczyną wypadków drogowych w Polsce. W statystyce wyprzedza nawet "niedostosowanie prędkości do warunków", chociaż trzeba wiedzieć, że to właśnie nadmierna prędkość odpowiada za większość wypadków ze skutkiem śmiertelnym.
Przypominamy, że kamery rejestrujące wjazd na czerwonym świetle aktywują się w 2 sekundy po zapaleniu się na sygnalizatorze sygnału czerwonego. To standardowe opóźnienie dotyczące wszystkich polskich skrzyżowań objętych monitoringiem systemu "Red Light". Nie jest więc tak, że łapani się kierowcy, którym światło zmieniło się tuż "przed nosem".
Mandat za wjazd na skrzyżowanie na czerwonym świetle wynosi obecnie 500 zł. Większą dolegliwością mogą być punkty karne, których na konto wpływa 15.
Kierowców czeka terapia szokowa. Przybędzie fotoradarów i OPP
Skokowy wzrost liczby objętych monitoringiem skrzyżowań i odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce to efekt kolejnej rozbudowy Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego cały czas realizuje program o nazwie "Rozwój operacyjności Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym w zarządzaniu bezpieczeństwem ruchu drogowego na polskich drogach"
Obejmuje on zakup i instalację 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, służących do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym w tym:
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Ostatnie z nowych urządzeń stanąć mają przy polskich drogach do - najpóźniej - 31 sierpnia 2026 roku.
Województwo | Lokalizacja | Droga |
---|---|---|
Mazowieckie | Kanie-Otrębusy (odcinek 1,4 km) | DW719 |
Mazowieckie | Natolin - Chrzanów Duży - Grodzisk Mazowiecki | DW579 |
Mazowieckie | obwodnica Mszczonowa | DK50 |
Łódzkie | Pomorzany / Bociany | A1 |
Łódzkie | Dobroń - Pabianice Płn. (odcinek 5,4 km) | S14 |
Łódzkie | Łódź (Chocianowicka - Łaskowice) | P 1120E |
Mazowieckie | obwodnica Białobrzegów | S7 |
Łódzkie | Bychlew - Jadwinin | DW485 |
Łódzkie | Mokra Prawa | DK70 |
Podkarpackie | Nosówka (ul. Dębicka na odc. 4 km) | P 1391 |
Podkarpackie | Dukla (Trakt Węgierski) | DK19 |
Podkarpackie | Nowa Dęba | DK9 |
Podkarpackie | Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka | DW835 |
Dolnośląskie | Bierzów - Przylesie | DW403 |
Zachodniopomorskie | Piecnik - Nieradz | DK10 |
Zachodniopomorskie | Łubianka - Brynka | DW151 |
Lubuskie | Świdnica, Obwodowa - Nowogród Bobrzańskie | DK27 |
Lubuskie | Sudoł - Radomia | DK32 |
Lubuskie | Chełmsko - Przytocznia (odcinek 3 km) | DK24 |
Małopolskie | Węzeł Balice - Węzeł Rudno | A4 |
Małopolskie | Kęty, ul. Sobieskiego (odcinek 1,3 km) | P |
Śląskie | Braci Reńców | DW902 |
Opolskie | Kietlice - Kilisino | DW416 |
Śląskie | Jankowice (ul. Nowa) - Świerklany (ul. Plebiscytowa) | DW929 |
Śląskie | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | DK88 |
Wielkopolskie | Tarnowo Podgórne - Poznań Ławica | S11 |
Wielkopolskie | Konin (od MOP Leonia-Kuny do PPO Żdżary) | A2 |
Lubelskie | Hrubieszów (odcinek 4,1 km) | DW844 |
Lubelskie | Gołąb (odcinek 3,7 km) | DW801 |
Kujawsko-Pomorskie | Rogoźno Zamek - Kłódka | DK16 |
Kujawsko-Pomorskie | Węzeł Nowy Ciechocinek - MOP Kałęczynek | A1 |
Pomorskie | Peplin - Swarożyn (odcinek 10,2 km) | A1 |
Pomorskie | Borowo | DW211 |
Kujawsko-Pomorskie | Rycerzewo (odcinek 6,2 km) | DW251 |
Dolnośląskie | Kostomłoty - Kąty Wrocławskie (odcinek A4) | A4 |
Dolnośląskie | Wrocław, Al. Jana III Sobieskiego | Gminna |
Lubuskie | Motylewo - Łupowo | DW132 |
Śląskie | Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego | DK88 |
Podkarpackie | Nisko, ul. Sandomierska | DK77 |