Najdłuższe tunele w Polsce. Biją rekord za rekordem

Chociaż w Polsce tuneli nie ma zbyt wiele, a rozmachem daleko im do obiektów norweskich, włoskich czy francuskich, niektóre z nich wciąż mogą wzbudzić szacunek swoją długością i skomplikowaną konstrukcją. Jak się bowiem okazuje – najdłuższy obecnie tunel w naszym kraju położony jest na terenie miasta. Inny z kolei biegnie pod dnem rzeki.

Podczas gdy w większości europejskich państw najdłuższe tunele wiodą pod górskimi pasmami, lub są drążone pod zbiornikami wodnymi, w naszym kraju rekordzista w swojej dziedzinie został położony w stołecznym mieście. Mowa o tunelu znajdującym się w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli na drodze ekspresowej S2 w Ursynowie.

Najdłuższy tunel w Polsce. Jego lokalizacja zaskakuje

Tunel oddano do użytku pod koniec 2021 roku. Jego konstrukcja składa się z dwóch naw o równej długości 2355 metrów, a każda z nich została podzielona na trzy pasy ruchu i pas awaryjny. W najgłębszym miejscu obiekt schodzi aż 21 metrów pod ziemię i przebiega bezpośrednio pod tunelem pierwszej linii metra.

Reklama

Całą trasę podziemnego przejazdu 24 godziny na dobę monitorują 134 kamery, a telewizyjny system dozoru wykrywa niebezpieczeństwa takie jak pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Jednocześnie obiekt został wyposażony w automatyczny system wentylacji, który włącza się w zależności od poziomu zanieczyszczeń oraz czujniki meteorologiczne i jezdniowe, dostarczające dane dot. warunków meteo oraz stanu nawierzchni. Do dziś stanowi on jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w Polsce.

Najdłuższe pozamiejskie tunele w Polsce

Drugim najdłuższym tunelem w Polsce jest obiekt na nowo otwartym, 16-kilometrowym odcinku drogi S3 (Bolków-Kamienna Góra). Mierzy on 2,3 km, a kierowcy jadą w nim po dwóch pasach ruchu. Jego budowa trwała 444 dni, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Koszt jego budowy to około 800 milionów złotych, czyli połowę tego, ile wydano na cały, 16-kilometrowy odcinek. W najgłębszym miejscu ma on aż 68 metrów.

Niewiele krótszym od tunelu na S3 jest ten położony na popularnej "zakopiance", czyli na drodze ekspresowej S7. Jego budowa kosztowała niemal miliard złotych i trwała pięć lat i siedem miesięcy. Obiekt, który został wydrążony w masywie góry Luboń Mały mierzy 2058 metrów i posiada dwie nawy. W każdej z nich znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, a także 3-metrowy pas awaryjny. Pierwszą nawę tunelu, w kierunku Rabki-Zdroju, przebito po dwóch latach i pięciu miesiącach. Pół roku później, pod koniec kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebita została nawa w kierunku Krakowa.

Przejeżdżając przez tunel samochodem przy zachowaniu maksymalnej dopuszczonej prędkości (100 km/h) trasa zajmuje niecałe 2 minuty. Co ważne - na całym odcinku pracują kamery odcinkowego pomiaru prędkości.

Najdłuższy podwodny tunel w Polsce

Kolejnym interesującym obiektem wartym wymienienia jest tunel pod Świną w Świnoujściu, który jednocześnie jest najdłuższym podwodnym tunelem w naszym kraju. Konstrukcja została oddana do użytku w czerwcu 2023 roku i z miejsca stała się przebojem wśród kierowców, którzy dotychczas musieli korzystać z czasochłonnej przeprawy promowej. Obiekt składa się z tylko jednej nawy o długości 1780 metrów, w której ruch odbywa się dwukierunkowo. Wytyczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne, które mają po ok. 2 metry szerokości. Także tunel pod Świną jest objęty systemem odcinkowego pomiaru prędkości, a obowiązuje w nim ograniczenie do 50 km/h. 

To nie koniec inwestycji. Wkrótce kolejne tunele w Polsce

To jednak nie wszystko bowiem na liście najdłuższych tuneli w Polsce już wkrótce pojawią się kolejne obiekty. Po kilkumiesięcznym opóźnieniu, na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica na nowo ruszyły prace budowlane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakończeniu testów maszyny TBM o nazwie Karpatka, która z dniem 11 lipca 2024 rozpoczęła kopanie ponad 2-kilometrowego tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. Wcześniej wykonawca wstrzymał inwestycje z powodu ulatniającego się metanu.

W planach GDDKiA jest także budowa tunelu stanowiącego część zachodniej obwodnicy Szczecina. Jego planowana długość to aż 5 km, czyli ponad dwa razy więcej niż mierzy tunel na S2. Przeprawa połączy Police i Goleniów, ale nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2030 roku. Z kolei 3 km długości będzie miał tunel na S19 pod górą Kamieniec, do którego budowy wreszcie wybrano wykonawcę (po pierwszym, unieważnionym przetargu). Jego otwarcie planowane jest na 2029 rok.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy