Najdłuższe tunele w Polsce. Biją rekord za rekordem
Chociaż w Polsce tuneli nie ma zbyt wiele, a rozmachem daleko im do obiektów norweskich, włoskich czy francuskich, niektóre z nich wciąż mogą wzbudzić szacunek swoją długością i skomplikowaną konstrukcją. Jak się bowiem okazuje – najdłuższy obecnie tunel w naszym kraju położony jest na terenie miasta. Inny z kolei biegnie pod dnem rzeki.
Podczas gdy w większości europejskich państw najdłuższe tunele wiodą pod górskimi pasmami, lub są drążone pod zbiornikami wodnymi, w naszym kraju rekordzista w swojej dziedzinie został położony w stołecznym mieście. Mowa o tunelu znajdującym się w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli na drodze ekspresowej S2 w Ursynowie.
Tunel oddano do użytku pod koniec 2021 roku. Jego konstrukcja składa się z dwóch naw o równej długości 2355 metrów, a każda z nich została podzielona na trzy pasy ruchu i pas awaryjny. W najgłębszym miejscu obiekt schodzi aż 21 metrów pod ziemię i przebiega bezpośrednio pod tunelem pierwszej linii metra.
Całą trasę podziemnego przejazdu 24 godziny na dobę monitorują 134 kamery, a telewizyjny system dozoru wykrywa niebezpieczeństwa takie jak pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Jednocześnie obiekt został wyposażony w automatyczny system wentylacji, który włącza się w zależności od poziomu zanieczyszczeń oraz czujniki meteorologiczne i jezdniowe, dostarczające dane dot. warunków meteo oraz stanu nawierzchni. Do dziś stanowi on jedną z najbardziej skomplikowanych inwestycji drogowych w Polsce.
Drugim najdłuższym tunelem w Polsce jest obiekt na nowo otwartym, 16-kilometrowym odcinku drogi S3 (Bolków-Kamienna Góra). Mierzy on 2,3 km, a kierowcy jadą w nim po dwóch pasach ruchu. Jego budowa trwała 444 dni, przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Koszt jego budowy to około 800 milionów złotych, czyli połowę tego, ile wydano na cały, 16-kilometrowy odcinek. W najgłębszym miejscu ma on aż 68 metrów.
Niewiele krótszym od tunelu na S3 jest ten położony na popularnej "zakopiance", czyli na drodze ekspresowej S7. Jego budowa kosztowała niemal miliard złotych i trwała pięć lat i siedem miesięcy. Obiekt, który został wydrążony w masywie góry Luboń Mały mierzy 2058 metrów i posiada dwie nawy. W każdej z nich znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, a także 3-metrowy pas awaryjny. Pierwszą nawę tunelu, w kierunku Rabki-Zdroju, przebito po dwóch latach i pięciu miesiącach. Pół roku później, pod koniec kwietnia 2020 r., używając materiałów wybuchowych metodą tzw. mikrostrzałów przebita została nawa w kierunku Krakowa.
Przejeżdżając przez tunel samochodem przy zachowaniu maksymalnej dopuszczonej prędkości (100 km/h) trasa zajmuje niecałe 2 minuty. Co ważne - na całym odcinku pracują kamery odcinkowego pomiaru prędkości.
Kolejnym interesującym obiektem wartym wymienienia jest tunel pod Świną w Świnoujściu, który jednocześnie jest najdłuższym podwodnym tunelem w naszym kraju. Konstrukcja została oddana do użytku w czerwcu 2023 roku i z miejsca stała się przebojem wśród kierowców, którzy dotychczas musieli korzystać z czasochłonnej przeprawy promowej. Obiekt składa się z tylko jednej nawy o długości 1780 metrów, w której ruch odbywa się dwukierunkowo. Wytyczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne, które mają po ok. 2 metry szerokości. Także tunel pod Świną jest objęty systemem odcinkowego pomiaru prędkości, a obowiązuje w nim ograniczenie do 50 km/h.
To jednak nie wszystko bowiem na liście najdłuższych tuneli w Polsce już wkrótce pojawią się kolejne obiekty. Po kilkumiesięcznym opóźnieniu, na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica na nowo ruszyły prace budowlane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o zakończeniu testów maszyny TBM o nazwie Karpatka, która z dniem 11 lipca 2024 rozpoczęła kopanie ponad 2-kilometrowego tunelu pod wzgórzem Grochowiczna. Wcześniej wykonawca wstrzymał inwestycje z powodu ulatniającego się metanu.
W planach GDDKiA jest także budowa tunelu stanowiącego część zachodniej obwodnicy Szczecina. Jego planowana długość to aż 5 km, czyli ponad dwa razy więcej niż mierzy tunel na S2. Przeprawa połączy Police i Goleniów, ale nie należy się spodziewać wcześniej niż w 2030 roku. Z kolei 3 km długości będzie miał tunel na S19 pod górą Kamieniec, do którego budowy wreszcie wybrano wykonawcę (po pierwszym, unieważnionym przetargu). Jego otwarcie planowane jest na 2029 rok.