Najdłuższy tunel w Polsce już gotowy. Podano datę otwarcia S3
Świetne informacje dla kierowców. 31 lipca około południa będzie otwarty wyczekiwany drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Oznacza to, że kierowcy będą mogli wreszcie przejechać najdłuższym w Polsce, wydrążonym w skale, pozamiejskim tunelem TS-26 o długości 2,3 km.
31 lipca, około południa, uruchomiony zostanie kolejny odcinek drogi ekspresowej S3. Kierowcy udający się w stronę Kamiennej Góry i - dalej - do granicy z Czechami, przejadą najdłuższym w Polsce tunelem zlokalizowanym poza obszarem zabudowanym - TS-26 Sady Górne - Nowe Bogaczowice.
Na wyczekiwanym przez kierowców 16-kilometrowym odcinku S3 powstało aż 69 obiektów inżynierskich. Jego kluczowym elementem była budowa dwóch dwunawowych tuneli o długości ok. 2,3 km (TS-26) oraz ok. 320 m (TS-32). Pierwszy z nich jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. Został zrealizowany metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda). Drugi, krótszy tunel został wybudowany metodą odkrywkową Cut&Cover.
Generalnym wykonawcą tunelu jestkonsorcjum firm PORR S.A i PORR A.G. - te samo, które budowało już m.in. stację metra Plac Wilsona w Warszawie czy warszawski Tunel Okęcie. Odcinek drogi S3 powstający w okolicach dolnośląskich Bolkowa i Kamiennej Góry (długości 16,1 km) wyceniono na 1,6 mld zł. Sam tunel pochłonął przeszło połowę tej kwoty. Oznacza to, że każdy wydrążony w skale metr kosztował podatnika blisko 174 tys. zł.
Wydrążenie liczącego 2300 metrów tunelu na S-3 (a ściślej - dwóch naw po 2300 metrów każda) zajęło górnikom 444 dni. Prace prowadzone były 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Nowa brygada wchodziła na przodek co 12 godzin. Na każdą składało się sześć maszyn i sześciu operatorów. Średnie tempo drążenia wynosiło około 2,5 metrów na dobę. W sumie górnicy wykonać musieli około trzech tysięcy cykli polegających na wierceniu, odstrzeleniu i wywozie urobku.
Tunel TS-26 postawał metodą strzałową - dokładnie tak, jak tworzy się chodniki i wyrobiska w kopalniach. Na przodek wjeżdżały wiertnice, które - w oparciu o zaprojektowaną siatkę - wykonywały otwory pod materiał wybuchowy. Po odstrzeleniu na wyrobisku pojawiały się ładowarki i wozidła do transportu "urobku". Całość - metr po metrze - zabezpieczano kotwami samowiercącymi długości nawet 20 m. Tunel drążony był austriacką metodą NATM, która wykorzystuje naturalne naprężenia górotworu. W najgłębszym miejscu nad stropem kierowcy będą mieli nad głową aż 68 metrów skały.
Oddanie tego odcinka do ruchu kończy budowę całego ciągu drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim (135 km).
W ten sposób porty w Świnoujściu i Szczecinie - poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę - skomunikowane zostaną z Czechami.
Obecnie kierowcy mogą dojechać do węzła Lubawka. Pozostały 3-kilometrowy odcinek od węzła Lubawka do granicy państwa zostanie udostępniony kierowcom po zakończeniu prac na odcinku przygranicznym po stronie czeskiej. Według zapowiedzi czeskiej administracji drogowej nastąpi to w 2027 r. Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ok. 1,9 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to ponad 928 mln zł.