Audi A8

Audi A8 to największa i najbardziej luksusowa limuzyna spod znaku czterech pierścieni. Mocne silniki, przestronne wnętrze i wysoka jakość wykonania to standard w najwyższym segmencie F. Audi postanowiło wyróżnić się sportową elegancją, napędem quattro i aluminiową konstrukcją nadwozia.
Audi A8 - najważniejsze informacje
Audi A8 to atrakcyjna limuzyna w gamie niemieckiej marki. /materiały prasowe

Audi A8 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1994

  • Zakończenie produkcji:

    -

Audi A8 to największa i najbardziej luksusowa limuzyna spod znaku czterech pierścieni. Mocne silniki, przestronne wnętrze i wysoka jakość wykonania to standard w najwyższym segmencie F. 

Audi postanowiło wyróżnić się sportową elegancją, napędem quattro i aluminiową konstrukcją nadwozia.

Historia Audi A8

Poprzednikiem Audi A8 był model V8, produkowany w latach 1989–1994. Znacznie zmodyfikowanej i wydłużonej wersji Audi 100 nie można było odmówić cech luksusowej limuzyny, ale BMW serii 7 oraz Mercedes Klasy S cieszyły się znacznie większą popularnością. 

Dopiero nowy model A8, zbudowany od podstaw, był w stanie zagrozić nie tylko rodzimej, lecz także światowej konkurencji. Obecnie w sprzedaży jest czwarta generacja Audi A8.

Audi A8 – generacje

Audi A8 (oznaczenie D2) przykuwało uwagę już od momentu premiery w 1994 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód o konstrukcji w całości wykonanej z aluminium. Dzięki temu model uchodził za nowocześniejszy od konkurencji, a także charakteryzował się znacznie niższą masą własną.

Podstawowe wersje silnikowe miały napęd na przednie koła, a mocniejsze wyposażono w standardowy napęd quattro. Konkurencja oferowała wtedy jedynie klasyczny napęd na tylne koła.

Druga generacja modelu A8 (D3), o konstrukcji także w znacznej części wykonanej z aluminium, została zaprezentowana w 2002 roku. Zrezygnowano z manualnych przekładni biegów. 

W 2009 roku na rynek weszła trzecia generacja – D4. Aluminiowa limuzyna po raz pierwszy była dostępna w wersji hybrydowej. Nadal oferowano wersje z napędem na przednią oś. 

Czwartą generację Audi A8 (D5) zaprezentowano w 2017 roku. Zrezygnowano tu z hybrydy, a wszystkie wersje silnikowe w standardzie mają napęd quattro.

Wszystkie generacje Audi A8 były dostępne ze standardowym oraz przedłużonym rozstawem osi. Od początku historii modelu była dostępna usportowiona wersja S8, która łączyła luksus, komfort i doskonałe osiągi.

Audi A8 – dane techniczne

Podstawowe wersje silnikowe w Audi A8 pochodziły często z innych aut koncernu VAG. Jedną z najpopularniejszych jednostek jest 3,0 TDI V6, która zapewnia dobre osiągi przy niewysokim zużyciu paliwa. A8 D2 korzystało z niezbyt udanego silnika 2,5 TDI oraz 3,3 TDI, a w generacjach D3, D4 i D5 były dostępne diesle V8 o pojemności od 4,0 do 4,2 litra.

Wybór jednostek benzynowych również jest bardzo szeroki. W starszych generacjach montowano wolnossące silniki V6 i V8. Ten ostatni oraz największe silniki o układzie cylindrów W12 i pojemności od 6,0 do 6,2 litra były dostępne aż do generacji D4. Od 2010 roku paletę silników benzynowych zdominowały silniki 3,0 V6 z kompresorem oraz 4,0 V8 z turbodoładowaniem.

Audi A8 – opinie kierowców

Audi A8 to synonim luksusu, wygody i… wysokich kosztów utrzymania. W niskich cenach są oferowane jedynie wiekowe egzemplarze, zazwyczaj w kiepskim stanie technicznym. Największe silniki V8 oraz W12 okazują się drogie w naprawach, podobnie jak elementy aluminiowego nadwozia.

Najmniej problemów przysparzają 3-litrowe diesle i nowsze silniki benzynowe. Dużo aut pochodzi z importu. Warto dokładnie zbadać ich stan oraz historię serwisową. 

Audi A8 - Wiadomości

Audi A8 - Zdjęcia