Audi A8
Audi A8 to największa i najbardziej luksusowa limuzyna spod znaku czterech pierścieni. Mocne silniki, przestronne wnętrze i wysoka jakość wykonania to standard w najwyższym segmencie F. Audi postanowiło wyróżnić się sportową elegancją, napędem quattro i aluminiową konstrukcją nadwozia.Audi A8 - najważniejsze informacje
-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1994
-
Zakończenie produkcji:
-
Audi A8 to największa i najbardziej luksusowa limuzyna spod znaku czterech pierścieni. Mocne silniki, przestronne wnętrze i wysoka jakość wykonania to standard w najwyższym segmencie F.
Audi postanowiło wyróżnić się sportową elegancją, napędem quattro i aluminiową konstrukcją nadwozia.
Historia Audi A8
Poprzednikiem Audi A8 był model V8, produkowany w latach 1989–1994. Znacznie zmodyfikowanej i wydłużonej wersji Audi 100 nie można było odmówić cech luksusowej limuzyny, ale BMW serii 7 oraz Mercedes Klasy S cieszyły się znacznie większą popularnością.
Dopiero nowy model A8, zbudowany od podstaw, był w stanie zagrozić nie tylko rodzimej, lecz także światowej konkurencji. Obecnie w sprzedaży jest czwarta generacja Audi A8.
Audi A8 – generacje
Audi A8 (oznaczenie D2) przykuwało uwagę już od momentu premiery w 1994 roku. Był to pierwszy seryjnie produkowany samochód o konstrukcji w całości wykonanej z aluminium. Dzięki temu model uchodził za nowocześniejszy od konkurencji, a także charakteryzował się znacznie niższą masą własną.
Podstawowe wersje silnikowe miały napęd na przednie koła, a mocniejsze wyposażono w standardowy napęd quattro. Konkurencja oferowała wtedy jedynie klasyczny napęd na tylne koła.
Druga generacja modelu A8 (D3), o konstrukcji także w znacznej części wykonanej z aluminium, została zaprezentowana w 2002 roku. Zrezygnowano z manualnych przekładni biegów.
W 2009 roku na rynek weszła trzecia generacja – D4. Aluminiowa limuzyna po raz pierwszy była dostępna w wersji hybrydowej. Nadal oferowano wersje z napędem na przednią oś.
Czwartą generację Audi A8 (D5) zaprezentowano w 2017 roku. Zrezygnowano tu z hybrydy, a wszystkie wersje silnikowe w standardzie mają napęd quattro.
Wszystkie generacje Audi A8 były dostępne ze standardowym oraz przedłużonym rozstawem osi. Od początku historii modelu była dostępna usportowiona wersja S8, która łączyła luksus, komfort i doskonałe osiągi.
Audi A8 – dane techniczne
Podstawowe wersje silnikowe w Audi A8 pochodziły często z innych aut koncernu VAG. Jedną z najpopularniejszych jednostek jest 3,0 TDI V6, która zapewnia dobre osiągi przy niewysokim zużyciu paliwa. A8 D2 korzystało z niezbyt udanego silnika 2,5 TDI oraz 3,3 TDI, a w generacjach D3, D4 i D5 były dostępne diesle V8 o pojemności od 4,0 do 4,2 litra.
Wybór jednostek benzynowych również jest bardzo szeroki. W starszych generacjach montowano wolnossące silniki V6 i V8. Ten ostatni oraz największe silniki o układzie cylindrów W12 i pojemności od 6,0 do 6,2 litra były dostępne aż do generacji D4. Od 2010 roku paletę silników benzynowych zdominowały silniki 3,0 V6 z kompresorem oraz 4,0 V8 z turbodoładowaniem.
Audi A8 – opinie kierowców
Audi A8 to synonim luksusu, wygody i… wysokich kosztów utrzymania. W niskich cenach są oferowane jedynie wiekowe egzemplarze, zazwyczaj w kiepskim stanie technicznym. Największe silniki V8 oraz W12 okazują się drogie w naprawach, podobnie jak elementy aluminiowego nadwozia.
Najmniej problemów przysparzają 3-litrowe diesle i nowsze silniki benzynowe. Dużo aut pochodzi z importu. Warto dokładnie zbadać ich stan oraz historię serwisową.
Audi A8 - Wiadomości
-
Nowe limuzyny Orlenu. Obajtek kpi z nowych władz, a te... nokautują
Czwartek, 20 czerwca (11:46)Daniel Obajtek chciał uderzyć w nowy zarząd Orlenu, sugerując, że zakupił nowe limuzyny. Jednak natychmiastowa odpowiedź spółki rozwiązała wątpliwości. Koncern rzeczywiście posiada... -
Audi Grandsphere Concept w Warszawie. Oto kosmiczny następca limuzyny A8
Czwartek, 12 października 2023 (09:15)Audi Grandsphere Concept przyjechało na kilka dni do Polski. Futurystyczny projekt zapowiada przyszłość topowej limuzyny A8. Elektryczny model przejedzie nawet 750 km na jednym ładowaniu... -
Głośny wypadek Beaty Szydło. Audi za 2,5 mln zł może trafić na złom
Piątek, 24 marca 2023 (11:30)18 marca, po przeszło sześciu latach od feralnego wypadku w Oświęcimiu, Sebastian Kościelnik odebrał z parkingu depozytowego "pancerne Seicento", które w 2017 roku zderzyło się z Audi A8... -
Audi S8 – znaczek zobowiązuje
Piątek, 4 listopada 2022 (20:13)Luksusowa limuzyna nie kojarzy się raczej ze sportowym zacięciem, ale Audi postarało się, żeby S8 robiło wrażenie zarówno na prostej, jak i w zakrętach. Jednak prawda o jego naturze... -
Audi A8 L 60 TFSI – prezes będzie zadowolony
Czwartek, 20 października 2022 (23:43)Jaka powinna być wzorcowa reprezentacyjna limuzyna? Bez wątpienia długa, budząca respekt na drodze, oferująca mnóstwo miejsca na tylnej kanapie i mająca mocny silnik pod maską. Niektórzy... -
Wypadek Beaty Szydło. Rządowa limuzyna wciąż niszczeje na policyjnym parkingu
Wtorek, 5 lipca 2022 (10:15)Opancerzone Audi A8, w którym wypadek miała ówczesna premier Beata Szydło, od pięciu lat niszczeje na policyjnym parkingu. Służba Ochrony Państwa chce ją odzyskać. Przeciwna temu jest... -
Audi A8 L 60 TFSI - więcej śpiących policjantów poproszę
Piątek, 10 czerwca 2022 (12:15)20-calowe felgi raczej nie zwiastują komfortowych warunków podróżowania. Chyba że w twoim aucie jest aktywne zawieszenie predykcyjne. -
Reflektory auta wyświetlające filmy na ścianie? Oto przyszłość motoryzacji
Poniedziałek, 16 maja 2022 (13:31)Światła samochodowe przeszły prawdziwą rewolucję i to nie tylko od początku historii automobilu, ale przede wszystkim w ostatnich latach. Od mniej lub bardziej skomplikowanych żarówek,...