Używane Audi A8 D2 (1994-2002)

A8 nigdy nie budziło takich emocji jak klasa S czy seria 7. To solidny, nadzwyczaj komfortowy pojazd z aluminium. Kup go rozsądnie, a może za kilka lat sprzedasz... o wiele drożej.

Na zdjęciu model po liftingu z 1999 r. Tylko spostrzegawczy zauważą zmienione detale nadwozia.
Na zdjęciu model po liftingu z 1999 r. Tylko spostrzegawczy zauważą zmienione detale nadwozia.Motor

Pierwszą próbą zaznaczenia swojej obecności w najwyższym segmencie aut popularnych był niezbyt udany model V8 z końca lat 80. W przypadku jego następcy, czyli pierwszej generacji A8 zaistniała konieczność pokazania czegoś rewolucyjnego.

Premierę A8 poprzedziło studium nazwane Audi Space Frame - wyglądało jak A8, tyle że wypolerowane. Pojazd otrzymał aluminiowe nadwozie mocowane do stalowej ramy przestrzennej. To rozwiązanie trafiło do produkcji seryjnej.

Plusy i minusy aluminium

Z punktu widzenia nabywcy aluminiowa karoseria ma tyle samo wad co zalet. Wymiana elementów ruchomych, jak maska silnika nie nastręcza żadnych problemów.

Jakość elementów wnętrza jest niewiarygodnie wysoka – auta z przebiegiem 500 000 km wyglądają jakby miały o połowę mniej. Ekran występował w 2 rozmiarach (na fot. wersja mała).Motor

Niemożliwe jest "klepanie" uszkodzonych blach, ponieważ aluminium rozerwałoby się lub pękło - zamiast tego trzeba stosować droższe prostowanie na ciepło. Do tanich nie należy wymiana lutowanych lub klejonych fragmentów nadwozia. W przypadku poważnego uszkodzenia rama nie daje się naprawić. Jednak z drugiej strony, technologia ASF to naprawdę najwyższa półka, jeśli chodzi o wykonanie - rdza nie grozi użytkownikom A8.

Skóra, elektryczna regulacja i pamięć ustawienia: oto typowe fotele w A8.Motor

Samochód zaoferowano w dwóch wersjach rozstawu osi: 288 lub 301 cm. Topowy wariant 6.0 W12 zawsze jest długi. Nie było wersji wyposażenia - klient sam konfigurował swój samochód. Przeważnie nie żałując funduszy, bo wydawał pieniądze firmy. ESP, elektryczna regulacja foteli czy automatyczna klimatyzacja wielostrefowa to oczywistość. Często spotyka się także ogrzewanie postojowe Webasto i nawigację (były dwie wielkości ekranu). Elektronika rzadko daje powody do zmartwień - zwykle zepsuty jest tylko czujnik od samopoziomowania reflektorów.

Nowością był w tej klasie napęd na przednie koła (poprzednik miał "quattro" w serii). Seryjnie obie osie były napędzane w wersji 4.2 V8, 6.0 W12 i 3.3 TDI. W pozostałych trzeba było do 4x4 dopłacić.

Królewskie warunki, ale tunel środkowy jest rekordowo duży.Motor

Bazowy silnik benzynowy 2.8 V6 to solidna konstrukcja, bez protestów znosząca zasilanie gazem. Występuje w odmianie 12- i 24-zaworowej. Na rynku wtórnym nie budzi większego zainteresowania, chyba że ktoś upiera się na A8 z manualną skrzynią biegów (teoretycznie był też 3.7 V8 z "manualem", ale nie występuje w naturze). Większość klientów nastawia się na V8 i instalację LPG.

Coś stuka, coś puka

Jednostce V8 nie można odmówić trwałości, ale na pewno nie będzie tania w eksploatacji. Występuje kilka wersji mocy i dwie odmiany konstrukcyjne - 32-zaworowa (300-340 KM) i 40-zaworowa (310-360 KM). Obie mają wtrysk pośredni, można więc bez obaw montować sekwencyjny gaz. W obu rozrząd napędza pasek zębaty, ale porusza on tylko wałek zaworów wydechowych w każdej głowicy. Wałki połączone są łańcuszkiem mającym własny napinacz. Po zakupie można spodziewać się konieczności wymiany paska (ok. 2000 zł), a także obu napinaczy łańcuszków (3000 zł za części oryginalne, zakres robocizny różny). Objawem wadliwych napinaczy jest stukanie po uruchomieniu.

[1] Przednie fotele mogą „zapamiętać” aż do czterech ustawień. [2] Można trafić na wersję z podgrzewaniem tylnej kanapy.Motor

Mówimy zatem o inwestycji przekraczającej 5000 zł przy aucie wartym 15 000 zł, a to tylko wymiany eksploatacyjne. Jeśli zepsuje się coś poważniejszego, podwojenie wartości auta to żadna sztuka. Wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu też może wymagać inwestycji. Ceny ogumienia (17 lub 18-cali) nie przerażają, ale pamiętajmy, że przy napędzie quattro wszystkie opony muszą być takie same.

Wysokoprężny thriller

Silniki Diesla są obchodzone przez klientów szerokim łukiem. 2.5 TDI V6 słynie z nietrwałych wałków rozrządu w odmianie 150 KM. Wariant 180-konny jest wolny od tego problemu, ale nagminnie psuje się w nim nastawnik pompy wtryskowej i auto nie chce zapalić po nabraniu temperatury.

Pojemność ok. 520 l. Wybrzuszenie z lewej kryje zmieniarkę CD.Motor

Natomiast diesel 3.3 TDI V8 był majstersztykiem inżynierii. To pierwszy diesel grupy VW z common rail, ma także podwójne turbodoładowanie i rozrząd podobny jak w 4.2. Stopień jego zabudowania sprawia, że nawet do drobnych napraw trzeba go wymontowywać. Nie liczmy na zamienniki: ten silnik produkowany był tylko 3 lata (1999-2002) i stosowany tylko do A8 D2.

W ogłoszeniach dominują auta bardzo tanie, w cenach 10-15 tys. zł. Rocznik nie ma już znaczenia: za cenę odpowiada wersja silnika (diesel 2.5 bywa dwukrotnie tańszy niż benzynowy 4.2) i stan techniczny. W przebiegi lepiej nie wierzyć.

AUDI A8 D2 (1994-2002): HISTORIA MODELU

Audi V8 ma już 28 lat. Nie był to sukces komercyjny. Oferowano silniki 3.6 i 4.2. Napęd quattro.Motor

1994: premiera Audi A8, poprzednikiem był model o nazwie V81996: wersja S8 z 340-konnym silnikiem V81998: pierwszy mikrolifting, nowy silnik 4.2 V8 40V1999: duży lifting, zmieniony przedni zderzak i wnętrze2002: druga generacja A8

 
2.8 V6
3.7 V8
4.2 V8
4.2 V8 40V
2.5 TDI
3.3 TDI
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2771 cm3
3697 cm3
4172 cm3
4172 cm3
2496 cm3
3328 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/30
V8/32
V8/32
V8/40
V6/24
V8/32
Moc maksymalna
193 KM/6000
230 KM/5500
299 KM/6000
310 KM/6200
179 KM/4000
224 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy
280 Nm/3200
315 Nm/2700
400 Nm/3300
410 Nm/3000
370 Nm/1500
480 Nm/1800
Osiągi (dane producenta)
 
Prędkość maksymalna
235 km/h
245 km/h
250 km/h
250 km/h
227 km/h
242 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
9,1 s
7,1 s
6,9 s
8,8 s
8,2 s
Średnie zużycie paliwa
12,2 l/100 km
14,5 l/100 km
15,0 l/100 km
12,9 l/100 km
8,1 l/100 km
9,7 l/100 km

AUDI A8 D2 (1994-2002): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Poważne awarie silnika 3.3 TDI, zwłaszcza zużyty układ biturbo, usterkowe przepływomierze: do większości napraw trzeba ten silnik wymontować, ponieważ jest niezwykle mocno zabudowany
  • Szarpiąca skrzynia Tiptronic.
  • Wytarte wałki rozrządu w 2.5 TDI 150 KM, w tej wersji psuje się także elektronicznie sterowana pompa wtryskowa.
  • Zużyte nastawniki faz rozrządu w silniku 4.2 V8.
  • Nie działa poziomowanie lamp.
[1] Nadwozie z pewnością nie skoroduje, bo jest aluminiowe. Czasem odpada z niego lakier. [2] 40-zaworowy silnik V8 znosi gaz, ale koszt regeneracji gniazd zaworów to horror!Motor

AUDI A8 D2 (1994-2002): SYTUACJA RYNKOWA

MODEL
1999-2002
1994-1998
4.2 V8
12 000-24 000 zł
8000-20 000 zł
2.5 TDI
10 000-16 000 zł
7000-15 000 zł
S8/W12
20 000-36 000 zł
15 000-21 000 zł

Popularnością ogłoszeniową A8 zdecydowanie ustępuje mniejszym modelom. Większość oferowanych aut to tanie, zużyte egzemplarze. Te z silnikami wysokoprężnymi mają wręcz groszowe ceny - klienci trzymają się od nich z daleka, zdecydowanie wolą V8 i zasilanie LPG.

AUDI A8 D2 (1994-2002): PODSUMOWANIE

Są dwie wersje rozstawu osi: 288 albo 301 cm. Na zdjęciu ta krótsza – jest popularniejsza.Motor

Trzeba mieć żyłkę ryzykanta, aby zdecydować się na pierwszą generację A8. Z jednej strony mamy niskie ceny z potencjałem na wzrost, z drugiej - wysokie prawdopodobieństwo inwestycji po zakupie. Dostępność części zamiennych jest gorsza niż w przypadku A6, a aluminiowe nadwozie sprawia problem w przypadku napraw pokolizyjnych. Jednak trwałość mechaniki oceniamy na piątkę, zwłaszcza silnik 4.2.

OCENA 5/5Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Audi A8 D2 (1994-2002)

Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor
Audi A8 D2 (1994-2002)Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 19/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas