Parkowanie prostopadłe przodem i tyłem krok po kroku
Parkowanie samochodu to jeden z podstawowych manewrów, który powinien opanować każdy kierowca jeszcze podczas kursu prawa jazdy. Umiejętność parkowania prostopadłego przyda się każdemu, gdy brakuje miejsca na swobodne manewrowanie samochodem. Jak ten manewr wykonać poprawnie?
Parkowanie prostopadłe polega na zatrzymaniu samochodu prostopadle do osi jezdni lub chodnika. Manewr może być wykonany zarówno przodem, jak i tyłem.
Umiejętność parkowania prostopadłego przydaje się tam, gdzie miejsca parkingowe oznaczone są w rzędzie jedno obok drugiego, a także wtedy, gdy brakuje miejsca na swobodne manewrowanie.
Podobnie jak przy innych rodzajach parkowania, należy zachować daleko idącą ostrożność. Zwracaj uwagę nie tylko na odległość od przeszkody z tyłu, lecz także na:
- samochód, obok którego zatrzymujesz pojazd;
- pieszych, mogących wejść na tor jazdy;
- samochody nadjeżdżające z przeciwka.
Do sprawnego parkowania prostopadłego niezbędne jest prawidłowe ustawienie lusterek - wstecznego oraz bocznych. Pozwalają one na rzetelną ocenę sytuacji na drodze.
Parkowanie prostopadłe przodem jest nieco łatwiejsze niż tyłem. Kiedy już zlokalizujesz miejsce, w którym chcesz zatrzymać samochód, włącz kierunkowskaz, aby zasygnalizować zamiar wykonania manewru. Następnie przepuść wszystkie nadjeżdżające pojazdy.
Podjedź do miejsca tak, aby boczne lusterka znajdowały się tuż za stojącym obok pojazdem lub mniej więcej w 1/3 przestrzeni parkingowej i zacznij szybko skręcać kierownicę.
Kiedy Twój samochód zbliży się do krawędzi jezdni, wyprostuj kierownicę tak, aby auto zatrzymało się równolegle do pojazdu zaparkowanego obok.
Upewnij się, że możesz swobodnie otworzyć drzwi i nie uszkodzisz przy tym sąsiadującego samochodu. W razie potrzeby skoryguj położenie auta poprzez jego lekkie wycofanie i dopasowanie orientacji za pomocą kierownicy.
Jeżeli cofasz pojazd, sprawdź, czy masz do tego wolną przestrzeń i czy z żadnej ze stron nie nadjeżdżają inne samochody.
Parkowanie prostopadłe tyłem wymaga nieco wprawy i jest trudniejsze od wersji zatrzymywania auta przodem.
Ta metoda sprawdza się, kiedy możesz ustawić samochód w wystarczającej odległości od innych aut tak, aby wykonać odpowiednio szeroki skręt. W praktyce to odległość około 1,5-2 metrów.
Manewr również zaczynasz od włączenia kierunkowskazu oraz wrzucenia biegu wstecznego. Skręt powinieneś wykonać do oporu, kiedy tył Twojego samochodu będzie znajdował się mniej więcej na wysokości środka auta stojącego obok. Powoli cofając auto, prostuj jednocześnie koła i obserwuj w lusterku położenie sąsiadujących pojazdów.
W razie potrzeby po zatrzymaniu podjedź lekko do przodu i skoryguj położenie samochodu na wstecznym biegu.
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w kamery oraz czujniki, parkowanie prostopadłe wykonuje się znacznie łatwiej. Na ekranie komputera pokładowego widzisz wtedy obraz znajdujący się bezpośrednio przed lub za autem oraz linie, które wyznaczają tor jazdy.
W nowszych samochodach kamery automatycznie wykrywają pola kolizji.
Dodatkowo wbudowane czujniki sygnalizują nadmierne zbliżanie się do przeszkody, mierząc czas powrotu emitowanej fali ultradźwiękowej.
Pamiętaj jednak, że nawet najlepszy system nie zastąpi racjonalnego osądu sytuacji i wyczucia samochodu.