Parkowanie równoległe tyłem i przodem. Jak zrobić to idealnie? Instrukcja krok po kroku

Oprac.: Jakub Laskowski

Parkowanie równoległe tyłem lub przodem nie należy do ulubionych zadań kierowców. Wielu jak ognia unika manewru parkowania „na kopertę” w obawie przed uszkodzeniem stojących przy drodze pojazdów. Poznaj kilka prostych zasad, dzięki którym opanujesz do perfekcji tę technikę parkowania.

Parkowanie równoległe stanowi zmorę wielu kierowców
Parkowanie równoległe stanowi zmorę wielu kierowcówAdam Burakowski/REPORTEREast News
  • Znalezienie miejsca parkingowego w zatłoczonych miastach niekiedy graniczy z cudem. Wtedy przydaje się umiejętność parkowania równoległego
  • Wielu kierowców uważa, że to jeden z najtrudniejszych manewrów, bo wymaga jazdy blisko innych pojazdów. 
  • W praktyce to zadanie dość proste, jednak trzeba pamiętać o kilku istotnych zasadach

Co to jest parkowanie równoległe?

Parkowanie równoległe to manewr polegający na ustawieniu pojazdu wzdłuż osi drogi, między dwoma innymi samochodami.

Takie parkowanie dozwolone jest tylko w przeznaczonych do tego miejscach. Największym wyzwaniem w przypadku parkowania równoległego jest dokonanie trafnej oceny długości własnego auta w odniesieniu do rozmiarów miejsca parkingowego między wcześniej zaparkowanymi pojazdami.

Wyróżnia się dwa rodzaje parkowania równoległego - tyłem lub przodem.

Jak zaparkować równoległe tyłem? Instrukcja krok po kroku

Odpowiednie parkowanie równoległe tyłem to manewr, którego uczymy się na etapie przygotowania do egzaminu na prawo jazdy. Metoda parkowania wzdłuż jezdni wymaga ogromnej uwagi od kierowcy, ponieważ niesie za sobą ryzyko spowodowania zagrożenia na drodze.

Jeżeli chcesz poprawnie wykonać manewr parkowania równoległego tyłem, pamiętaj o tych krokach:

  1. Upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca, by swobodne zaparkować.
  2. Zasygnalizuj manewr kierunkowskazem.
  3. Ustaw pojazd równolegle do auta, za którym chcesz zaparkować, w odległości około 50-100 cm od jego boku.
  4. Włącz bieg wsteczny. Jadąc powoli, skręć maksymalnie kierownicą (odpowiednio w lewą lub prawą stronę), gdy tylne koła twojego pojazdu znajdą się na wysokości zderzaka auta stojącego obok.
  5. Pojazd powinien ustawić się pod kątem 45 stopni do krawężnika. Wtedy zacznij prostować kierownicę.
  6. Dokładnie obserwuj otoczenie. Kiedy już przedni zderzak twojego pojazdu znajduje się na wysokości świateł stojącego pojazdu, odkręć kierownicę tak, by auto znalazło się równolegle względem krawężnika.
  7. Ustaw auto na środku dostępnego miejsca parkingowego i upewnij się, że kierowcy aut stojących przed i za tobą, będą mogli swobodnie wyjechać.
  8. Pamiętaj o zaciągnięciu hamulca ręcznego!

Jak zaparkować samochód równolegle przodem?

Zdecydowanie rzadziej kierowcy decydują się wykonać manewr równoległego parkowania przodem, ponieważ wymaga więcej dostępnego miejsca niż metoda parkowania tyłem. Na równoległe parkowanie przodem lepiej zdecydować się w sytuacji, w której masz możliwość ustawienia auta bezpośrednio za stojącym już pojazdem.

  1. Przed rozpoczęciem manewru włącz kierunkowskaz.
  2. Skręć kierownicę maksymalnie w stronę miejsca parkingowego i powoli dojedź do stojącego już pojazdu, pamiętając o tym, by znajdować się jak najbliżej krawężnika.
  3. Ustaw auto tak, by nie blokowało przejazdu innym pojazdom oraz stało w odpowiednim odstępie od samochodu z przodu.

Parkowanie równoległe z asystentem parkowania w samochodzie

Specjalnie dla tych, którzy mają problem z parkowaniem równoległym, producenci samochodów stworzyli asystent automatycznego parkowania. Jak działa on w praktyce?

Jeśli kierowca uruchomi funkcję automatycznego parkowania, czujnik w jego aucie przejeżdżającym wzdłuż zaparkowanych samochodów mierzy luki między nimi i wskazuje tą odpowiednią. Auto mija ją, a kierowca otrzymuje sygnał do zatrzymania samochodu. Na ekranie komputera lub nawigacji wyświetla się polecenie wrzucenia biegu wstecznego.

W czasie parkowania kierowca nie trzyma kierownicy. Kontrolę nad nią przejmuje system. Dzieję się tak, ponieważ dane zebrane przez czujniki są przekazywane do wspomaganego elektrycznie układu kierowniczego. Z kolei polecenia dotyczące zachowania kierowcy są wyświetlane na ekranie.

Należy pamiętać, że każdy system parkowania powinien wyłączyć się w sytuacji, gdy prędkość w trakcie wykonywania manewru parkowania (30 km/h) zostanie przekroczona lub kierowca przejmie kontrolę nad kierownicą.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas