Czujniki parkowania to dopiero początek. Te systemy pomagają zaparkować
Parkowanie to nie jest najłatwiejszy manewr - gdyby to było proste, nie widzielibyśmy tak wiele krzywo postawionych samochodów czy tak wiele obtarć na zderzakach. Zapewne każdy ma za sobą doświadczenie kilkukrotnego poprawiania ustawienia samochodu na poboczu lub miejscu parkingowym. A przy tym w miastach jest coraz ciaśniej, więc i parkowanie staje się trudniejsze. Na szczęście współczesne samochody pomagają nam w tym zadaniu na różne sposoby. Sprawdzamy, co mają pod tym względem do zaoferowania auta w gamie Toyoty.
Dobrą okazją do obejrzenia oferty Toyoty pod kątem wsparcia kierowcy w parkowaniu jest niedawna premiera miejskiego crossovera Yaris Cross marki otrzymał asystenta parkowania nowej generacji Toyota Teammate Advanced Park. To zresztą ciekawe, że nowy zaawansowany system wsparcia kierowcy debiutuje nie w największych modelach jak Highlander, Land Cruiser czy Camry, ale w aucie z segmentu B. Ale Toyota już dawno porzuciła ugruntowaną w branży strategię wprowadzania nowych technologii najpierw do najdroższych modeli.
Toyota Teammate Advanced Park to półautonomiczny system parkowania, który wyręcza kierowcę w tym nieprzyjemnym zadaniu, przejmując kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem. System działa zarówno podczas cofania, jak i wjeżdżania oraz wyjeżdżania z miejsca równoległego, w dzień i w nocy, a przy tym ma funkcję zapamiętywania najczęściej używanych miejsc, niezależnie od kierunku jazdy. Toyota Teammate wykorzystuje kamerę 360° oraz inteligentne czujniki parkowania z funkcją detekcji przeszkód (ICS), by dokładnie rozpoznać otoczenie, w tym linie narysowane na jezdni. Toyota zapewnia, że jego działanie jest szybsze niż u konkurencji, nawet w porównaniu z autami klasy premium, w których często brakuje funkcji rozpoznawania linii.
Ile to kosztuje? Toyota Teammate nie występuje w cenniku Yarisa Cross osobno, jest jednak dostępny w pakiecie Smart za 5 500 zł, w którym znajdują się także kamera 360°, system multimedialny Toyota Touch 2 z kolorowym ekranem dotykowym 8 cali, Apple CarPlay® i Android Auto™ oraz nawigacja satelitarna po polsku z trzyletnią aktualizacją map. Pakiet ten można dokupić do wersji Executive, która z napędem hybrydowym na przód kosztuje 112 200 zł oraz 122 100 za hybrydę z napędem na cztery koła AWD-i.
Simple Intelligent Park Assist, czyli inteligentny asystent parkowania, to system znany w samochodach Toyoty od dawna - można było w niego wyposażyć choćby Aurisa. Jednak odkąd w samochodach Toyoty pojawił się układ detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS), SIPA zyskała nowe funkcje. Inteligentny asystent parkowania Toyoty wykorzystuje tylną kamerę i ultradźwiękowe czujniki na przednim zderzaku, by zidentyfikować miejsca parkingowe - zarówno te prostopadłe, jak i równoległe. Gdy kierowca da sygnał, system automatycznie steruje kierownicą, by wprowadzić auto na wybrane miejsce. Kierowca musi tylko kontrolować prędkość auta. A teraz dzięki ICS, który SIPA aktywuje automatycznie, mamy pewność, że auto nie zawadzi o żadną przeszkodę. Nie musimy się już więc martwić podstępnymi niskimi słupkami.
SIPA figuruje w cennikach Corolli i crossovera Toyota C-HR. W Corolli Hatchback i TS Kombi jest dostępna w pakiecie Tech dla drugiej wersji Comfort oraz w standardzie dla wersji GR Sport i Executive. Corollę Sedan można doposażyć w SIPA, dokupując pakiet VIP do dwóch najwyższych wersji GR Sport i Executive. Toyota C-HR ma ten system w standardzie w wersjach Executive i GR Sport. Najtaniej można otrzymać SIPA i ICS, wybierając Corollę Hatchback Comfort z silnikiem 1.2 Turbo 116 KM za 91 400 zł i dokupując pakiet Tech za 5 500 zł.
W zaparkowaniu bez narażania zderzaków pomagają także czujniki z przodu i z tyłu, które są dostępne w niemal wszystkich osobowych modelach Toyoty - od Yarisa po Land Cruisera. W schodzącym modelu Aygo dostępne są tylne czujniki parkowania, a już niedługo przekonamy się, co w tej kwestii będzie miał do zaoferowania nowy model Aygo X.
Manewrowanie samochodem bardzo ułatwia dobry widok jego bezpośredniego otoczenia. W tej kwestii z pomocą przychodzi kamera panoramiczna 360°, w którą można wyposażyć nie tylko duże Toyoty, jak hybrydowy sedan Camry, hybrydowe SUV-y Highlander, RAV4 i RAV4 Plug-in Hybrid czy terenowy Land Cruiser, ale także nowego Yarisa Cross.
Panoramic View Monitor wykorzystuje cztery kamery - pod bocznymi lusterkami oraz z przodu i z tyłu samochodu. Widok z nich składa się na wyraźną wizualizację 3D całego otoczenia pojazdu, a zoom pozwala bliżej się przyjrzeć wybranym obiektom. System działa podczas postoju i powolnej jazdy, wyświetlając także rekomendowaną drogę wyjazdu do tyłu, co bardzo ułatwia manewry. Widok z przedniej i tylnej kamery osiąga kąt 180 stopni, a więc obejmuje także martwe punkty. Kamery po bokach działają nawet wtedy, gdy boczne lusterka są złożone.
W Yarisie Cross kamera 360° jest dostępna w tym samym pakiecie Smart za 5 500 zł co Toyota Teammate Advanced Park. W RAV4 z rocznika 2021 system ten należy do wyposażenia najwyższej wersji Executive oferowanej razem z napędem hybrydowym 2.5 FWD 218 KM za 176 900 zł.
Prostszą alternatywą dla Panoramic View Monitor jest kamera cofania dostępna we wszystkich modelach Toyoty. Zazwyczaj jest ona uzupełniona przynajmniej o statyczne linie pomocnicze, a w modelach takich jak RAV4, Land Cruiser czy Highlander również o dynamiczne linie pomocnicze. Highlander ma nawet funkcję czyszczenia kamery cofania.
Lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem cyfrowym to ogromna pomoc nie tylko podczas jazdy, cenna szczególnie gdy bagażnik jest załadowany pod sufit lub w czasie złej pogody. Urządzenie to może się przydać także podczas cofania na parkingu. Ekran wbudowany w lusterko pokazujące obraz z regulowanej kamery wysokiej rozdzielczości, zamontowanej nad tylną szybą samochodu. Kamera ma szerokie pole widzenia, a jej ustawienia można regulować za pośrednictwem sterownika, by uzyskać odpowiedni, interesujący kierowcę obraz, w tym również zbliżenie. Urządzenie działa także jako zwykłe elektrochromatyczne lusterko wsteczne. Można w nie wyposażyć SUV-y RAV4, RAV4 Plug-in Hybrid i 7-osobowego Highlandera, a najtańszym sposobem na jego zdobycie jest zakup RAV4 w wersji Black Edition by JBL z napędem hybrydowym 218 KM FWD za 172 300 zł lub wersji Executive z tym samym napędem za 176 900 zł.
Układ detekcji przeszkód ICS z automatycznym hamowaniem zapobiega kolizjom z innymi samochodami lub przeszkodami podczas manewrów. Jest dostępny w niemal pełnej gamie osobowych modeli Toyoty - od Yarisa, Yarisa Cross i Corolli, aż po Highlandera i Camry. System ten nie trafił jeszcze do Land Cruisera, ale być może w przyszłości to się zmieni.
Pomoc w bezpiecznym wyjeździe z miejsca parkowania przy ulicy zapewniają systemy wspomagania pokonywania podjazdów (HAC) oraz ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA). Oba figurują w cennikach niemal wszystkich modeli osobowych Toyoty, począwszy od Yarisa, a na Highlanderze i Land Cruiserze skończywszy. Co więcej, w SUV-ach Yaris Cross, C-HR, RAV4 Hybrid i RAV4 Plug-in Hybrid oraz w hybrydowym sedanie Camry RCTA został rozbudowany o funkcję automatycznego hamowania.
Z łatwym parkowaniem wiąże się nie tylko kwestia postawienia auta na miejscu. Samochód stojący na parkingu może nam na różne sposoby pomóc w korzystaniu z niego. Po pierwsze, trzeba go znaleźć, a do tego służy system łączności Toyota Connected Car w samochodzie współpracujący z aplikacją MyT. Znajdziemy w niej m.in. funkcję "Znajdź moją Toyotę", która nie tylko wskazuje drogę do auta na mapie Google, ale ułatwia też udostępnienie tej informacji innym. Toyota Connected Car jest standardowym wyposażeniem niemal wszystkich modeli Toyoty od Yarisa po Highlandera.
A co, jak już dotrzemy do samochodu? Inteligentny kluczyk, czyli system bezkluczykowego dostępu do auta, również jest oczywistą pozycją w cennikach Toyoty. Bardzo praktycznym ułatwieniem w zapakowaniu naszych rzeczy do środka jest bezdotykowo otwierana klapa bagażnika, dostępna we wszystkich SUV-ach od Yarisa Cross po Highlandera oraz dodatkowo w Corolli TS Kombi.
***