Paliwo E5, E10, E85, B7, B10, XTL. Czy wiesz, co lejesz do baku?
Benzyna PB95 i PB98 obecnie oznaczona jest znakiem E5. Z kolei diesel ma dwa oznaczenia - B7 i B10. Pojawiło się także biopaliwo E85, a od stycznia niektórzy będą mogli tankować samochód nowym paliwem. Sprawdź, czy wlejesz je do baku.
- Proces nowych oznaczeń służących do międzynarodowej, prostej identyfikacji paliwa rozpoczął się już w 2018 roku.
- 1 stycznia 2024 roku na stacjach zobaczymy nowe oznaczenie paliwa: E10.
Znak paliwa E to skrót od etanolu zastępujący znane Pb. Liczba, która po nim występuje, określa procentową ilość etanolu zawartą w paliwie. Czym zatem jest paliwo E5?
Paliwo E5 to odpowiednik benzyny 95-oktanowej i 98-oktanowej. W takim paliwie znajduje się maksymalnie 5% etanolu.
Od 1 stycznia 2024 roku pojawi się nowe oznaczenie paliwa na stacjach - E10. Cechuje je większa ilość biokomponentów. W tym przypadku to etanol jest biokomponentem i ma odmienne właściwości od benzyny. Dlaczego?
Maksymalna 10-procentowa zawartość etanolu w paliwie E10 podwyższa liczbę oktawową paliwa, natomiast wartość opałowa jest niższa niż u benzyny. To ekologiczne paliwo ma być najtańszą benzyną w 2024 roku.
Nowe paliwo E10 ma być dostosowane do większości samochodów wyprodukowanych po 2000 roku. Ponadto warto sprawdzić pod adresem e10.klimat.gov.pl, czy możemy zatankować swoje auto tym paliwem.
Benzyna E85 jest biopaliwem, które składa się w 85% z bioetanolu i w 15% z benzyny. To paliwo mogą tankować kierowcy aut Flexi Fuel (np. Opel, Volvo, Ford).
W Polsce takie paliwo zatankujemy m.in. na Orlenie, BP, Shellu czy MOL.
Diesel B7 i B10 to olej napędowy, który różni zawartość biokomponentów. Liczby 7 i 10 odnoszą się do procentowej zawartości biodiesla w danym paliwie:
- diesel B7 ma 7% udziału biokomponentów;
- diesel B10 ma 10% udziału biokomponentów.
Jeśli zastanawiamy się, czy zatankować auto paliwem B7 czy B10, to możemy to sprawdzić na naklejce przy wlewie paliwa.
Paliwo XTL to nierafinowany olej napędowy. XTL jest biopaliwem syntetycznym, w całości wykonanym z węgla, biomasy lub odpadów komunalnych. Cechuje je inna gęstość oraz liczba cetanowa. W Polsce nie jest spotykany, choć mógłby być korzystny zarówno dla środowiska, jak i silników.
CZYTAJ TAKŻE:
Rosja znosi zakaz eksportu paliwa. Wystarczyły zaledwie 2 tygodnie
Kierowców czeka niespodzianka. Chodzi o ceny paliw
Zmiany pod Lidlem i Biedronką. Mandat do 3 tys. zł lub grzywna