Używane BMW 3 F30 to hit w Polsce. Trzeba uważać na jeden silnik. Zakupowy poradnik
Szósta generacja BMW serii 3, oznaczona jako F30 (sedan) oraz F31 (kombi Touring), pojawiła się na rynku na początku 2012 roku. Podobnie jak poprzednie modele, F30 kontynuuje tradycję sportowego charakteru w segmencie klasy średniej, oferując kierowcom "radość z jazdy", którą BMW słynie od dekad. Model ten wyróżnia się solidnym wykonaniem, wystarczającą przestrzenią dla pasażerów i bagażu oraz intuicyjną obsługą systemu iDrive. Z uwagi na wiele atutów BMW serii 3 F30 i F31 to jedne z najchętniej wyszukiwanych aut używanych na portalach w Polsce.

Spis treści:
BMW 3 F30 - wyposażenie
BMW oferowało cztery różne linie wyposażenia: Sport Line z kontrastowymi szwami i czarnymi elementami nadwozia, Luxury Line z chromowanymi detalami i drewnianymi akcentami we wnętrzu, Modern Line z matowymi elementami chromu, oraz pakiet M Sport z bardziej sportowymi zderzakami i obniżonym o 10 mm zawieszeniem.
W czerwcu 2013 roku BMW wprowadziło do oferty wariant Gran Turismo (F34), który dzięki dłuższemu rozstawowi osi zapewnia znacznie więcej miejsca dla pasażerów tylnej kanapy oraz zaskakująco dużą przestrzeń bagażową. W raportach TÜV BMW serii 3 osiąga średnie wyniki bez wyraźnych słabych punktów, choć w statystykach awaryjności ADAC pojawia się dość wysoko na liście.
Jak jeździ BMW 3 F30?
BMW F30/F31 zbudowano z myślą o dynamicznej jeździe. Niezależnie od wybranego nadwozia, wszystkie warianty oferują precyzyjne prowadzenie i bezpośrednią reakcję na ruchy kierownicą. Warto jednak zauważyć, że Touring zostało dostrojone nieco bardziej komfortowo niż sedan, z uwzględnieniem innego rozkładu masy. Najmniej sportowy charakter ma wersja GT. Wszystkie modele mają jednak stosunkowo sztywne zawieszenie, kierownicę reagującą precyzyjnie na polecenia kierowcy, oraz sportową pozycję za kierownicą z grubym wieńcem.
BMW 3 F30 - pojemność bagażnika i komfort
Trzeba przyznać, że przestrzeń w serii 3 jest nieco ograniczona. Inne samochody w klasie średniej oferują więcej miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu oraz w bagażniku. Sedan ma 480 litrów pojemności, kombi Touring 495-1500 litrów, a GT 520-1600 litrów. Jakość materiałów jest bez zarzutu. System multimedialny BMW działa szybko i jest intuicyjny dzięki pokrętłu, choć struktura menu mogłaby być prostsza. System szybko łączy się ze smartfonem, ale funkcje są nieco ograniczone - nie ma wsparcia dla Android Auto, choć posiadacze iPhone'ów mogą korzystać z Apple CarPlay.
Zobacz również:
- Używane BMW 3 E90 – koszty, usterki, polecane wersje
- BMW 330e xDrive Touring przejedzie 55 km na prądzie. Ale rozczarowuje co innego
- BMW M3 Competition Touring – dekady czekania, ale było warto
- Top 5 używanych kompaktów premium do 50 tys. zł
- Używane BMW Serii 3 E90 można kupić tanio. Mechanik ostrzega przed wtopą
BMW 3 F30/F31 - awaryjność
Pod względem niezawodności BMW F30/F31 ma opinię solidnego samochodu. W statystykach awaryjności ADAC za rok 2018 został oceniony jako "Top", z wyraźnie mniejszą liczbą wezwań pomocy drogowej niż przeciętnie. Według raportu TÜV 2019, w przeciwieństwie do poprzednika E90, sprężyny zawieszenia i amortyzatory nie sprawiają już problemów. Hamulce, układ kierowniczy, zawieszenie - w kluczowych aspektach seria 3 wykazuje mniej usterek niż średnia.
Niemniej jednak F30/F31 ma dwie słabe strony: oświetlenie i wycieki oleju z silnika. BMW ma znacznie więcej problemów z reflektorami niż inne testowane pojazdy, szczególnie w młodszych rocznikach. W przypadku 3-letnich samochodów wskaźnik wad jest ponad dwukrotnie wyższy niż średnia. Ponadto, niezależnie od wybranego wariantu, często zdarzają się wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów, szczególnie w nowszych samochodach.
BMW 3 F30/F31 - akcje serwisowe
Model F30/F31 był również objęty kilkoma akcjami serwisowymi, głównie z powodu problemów z układem kierowniczym. Ze względu na usterkę sterownika, w niektórych modelach (roczniki 2011-2016) układ mógł zawieść i spowodować pożar. Modele z lat 2012-2013 zostały wezwane do serwisu z powodu wadliwego wspomagania hamulców. W roczniku 2014 występowały problemy z pasem bezpieczeństwa pasażera.
Dodatkowo znana jest drobna wada: plamy na gumowych uszczelkach okien. Na forach internetowych często wymieniane są również problemy z lusterkiem wewnętrznym, które samoczynnie opada, trzeszczące ramy siedzeń oraz zbyt niska czułość czujnika deszczu. Jednak problemy te stały się rzadsze po liftingu w połowie 2015 roku.
BMW 3 F30/F31- najlepsze silniki
Oferta silników w BMW serii 3 F30/F31 jest szeroka. Diesle zaczynają się od 116 KM (2.0) i sięgają po 3,0-litrowy rzędowy sześciocylindrowy z 313 KM. Najmniejszy benzyniak oferuje 136 KM, a największy "cywilny" model serii 3 dysponuje mocą 326 KM. Dostępne są silniki trzycylindrowe, czterocylindrowe i rzędowe sześciocylindrowe. Topowym modelem jest M3, który w wersji CS generuje 460 KM z 3,0-litrowego rzędowego sześciocylindrowca. W ofercie znajdują się również dwa modele z napędem hybrydowym.
Poważne problemy z silnikami nie są dotychczas znane. Jednak w poprzedniku E90 (i innych modelach BMW) występowały problemy z łańcuchem rozrządu w silnikach diesla, który szybko się zużywał i wydawał charakterystyczne dźwięki tarcia. Ponieważ te same silniki (kod N47) były montowane również w serii 3 (F30, F31), warto zwrócić szczególną uwagę w przypadku egzemplarza z tym silnikiem, szczególnie, jeśli mowa o aucie z początku produkcji. Konkretnie dotyczyłoby to wczesnych modeli 316d, 318d i 320d. Od września 2013 roku nastąpiła zmiana techniczna i problem ten nie dotyczy później produkowanych modeli.
BMW 3 F30/F31 - najlepszy silniki
Dla osób poszukujących wszechstronnego silnika, najlepszym wyborem są jednostki z oznaczeniem "20". Miłośnicy diesli będą zadowoleni z późniejszego 320d. Nowy silnik po liftingu BMW serii 3 (B47) generuje 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Silniki te są oszczędne, mocne i ciche. W kwestii osiągów uż 318d może być wystarczający. Różnice ujawniają się dopiero przy sportowej jeździe lub wysokich prędkościach na autostradzie. W przypadku silnika benzynowego, 320i oferuje 184 KM i 270 Nm momentu obrotowego, co także zapewnia wystarczającą dynamikę. Dodatkowo, czterocylindrowy silnik benzynowy ma charakterystyczne brzmienie i może być oszczędny.
Dla poszukujących większej mocy, sześciocylindrowe rzędowe silniki 335i (do połowy 2015), 340i (od połowy 2015), 330d i 335d oferują harmonijne, płynne i mocne przyspieszenie. Automatyczna ośmiobiegowa skrzynia BMW serii 3 (F30, F31) jest uważana za niezawodną.
BMW 3 F30/F31 - wyposażenie
Każdy BMW serii 3 (F30, F31) jest wyposażony przynajmniej w radio, klimatyzację jednostrefową i wielofunkcyjną kierownicę. Jednak większość wersji na rynku ma także czujniki parkowania z tyłu, tempomat adaptacyjny i pakiet schowków. Warto zainteresować się odmianami "Sport Line" i "Luxury Line". Pierwsza oferuje profilowane fotele, druga więcej elementów chromowanych. Najbardziej dynamiczny wygląd mają “trójki” z pakietem M Sport z 18-calowymi obręczami kół i innym przednim zderzakiem.
Godne polecenia są adaptacyjne reflektory LED oraz tempomat z kontrolą odległości i funkcją stop-and-go. Dzięki temu BMW serii 3 pomaga w kierowaniu, automatycznie hamuje w korku i rusza ponownie. Jednakże funkcja ta działa tylko w połączeniu z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów.
Zawieszenie M-Sport będzie dobrym wyborem tylko dla tych kierowców, którzy cenią sportowe prowadzenie i sztywniejsze resorowanie.