Używane BMW 3 E90 – koszty, usterki, polecane wersje
BMW serii 3 generacji E90 to najpopularniejsza „trójka” na polskim rynku aut używanych. Ofert jest sporo, ale czy wszystkie odmiany są warte uwagi? Przedstawiamy polecane silniki i typowe usterki dla BMW serii 3.
BMW serii 3 generacji E90 (E91 to kombi, E92 coupe, a E93 kabriolet) trafiło do produkcji już niemal 20 lat temu, w 2005 roku. Nawet najmłodsze egzemplarze, te z 2012 roku (nie licząc wersji cabrio i coupe, które były w produkcji o rok dłużej), dziś oferowane są w atrakcyjnej cenie, zwłaszcza patrząc na to, ile kosztowały jako nowe. Przebierać można wśród ofert egzemplarzy z dieslami (większość), ale nie brakuje też odmian benzynowych. "Trójka", mimo upływu lat, nadal zachwyca właściwościami jezdnymi, które polubią szczególnie kierowcy ze sportową żyłką, oraz dość bogatym wyposażeniem (które jednak nie jest regułą). Mocniejsze silniki wraz z "szybkim" układem kierowniczym z pewnością będą w stanie zapewnić przyjemność z jazdy.
"Trójka" E90 nigdy nie należała do najprzestronniejszych aut w segmencie, ale prawda jest taka, że z tyłu w miarę komfortowych warunkach będą mogły podróżować dwie osoby. Lepiej jednak, żeby zminimalizowały ilość bagażu, bo bagażnik o pojemności 460 litrów (niezależnie od tego czy to sedan czy kombi, ich nadwozia także mają identyczną długość) nie jest zbyt duży. Szukając Serii 3 E90 warto zapolować na wersję ze sportowymi fotelami i kierownicą oraz większym ekranem systemu iDrive, który obsługiwany jest za pomocą pokrętła na tunelu środkowym.
- Dł./szer./wys. - 4520/1817/1421 mm (4520/1817/1418 mm - kombi)
- Rozstaw osi - 2760 mm
- Pojemność bagażnika - 460 l (460-1385 l - kombi)
W największym skrócie? Tylko 6-cylindrowe, oczywiście rzędowe bez turbodoładowania (występowało ono tylko w 335i o mocy 306 KM). Zapewniają najwyższą kulturę pracy, najlepsze osiągi, a przede wszystkim nie trapią ich awarie. Miały pojemność 2.5 lub 3.0, ten pierwszy o mocy 177/203/218 KM (323i i 325i), te drugie miały od 218 do 272 KM (325i, 328i, 330i). Co prawda i w nich może dojść do problemów w układzie paliwowym czy zapłonowym, ale nie przekreślają one ich wartości. Jakąś alternatywą pozostaje też odmiana 4-cylindrowa 320i o mocy 150 lub 170 KM, ale ona z kolei ma delikatne wtryskiwacze, a także pierścienie tłokowe (może dochodzić do nadmiernej konsumpcji oleju). Niezbyt udanym wariantem jest 316i (1.6, niskie osiągi, moc tylko 122 KM), a także krótko produkowana odmiana 320si (awarie tłoków).
Najpierw o wersjach, których należy się wystrzegać. 320d o mocy 177 KM ma problemy z rozciągniętymi łańcuchami rozrządu, które szeleszczą na biegu jałowym. Urwanie któregoś z dwóch oznacza poważne koszty, kilka tysięcy złotych. Na pocieszenie - po 2008 r. ryzyko tej awarii jest niższe. Są też problemy z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, czułymi na jakość paliwa. Trzeba je wymienić, nie da się ich zregenerować. W wersji 163-konnej wadliwa okazuje się też turbosprężarka, w której może urwać się ośka, co prowadzi do tego, że silnik zaczyna spalać olej. Silniki z serii N47 to igranie z ogniem także ze względu na koszty wymiany np. rozrządu, którego kontrola wymaga czasochłonnego procesu odłączenia silnika od skrzyni.
Tak jak w wypadku odmian benzynowych lepiej więc zainteresować się pancernym silnikiem 6-cylindrowym o pojemności trzech litrów o oznaczeniu M57 (starsza generacja) lub N57 (nowsza). Oba mają znakomite osiągi, niskie zużycie paliwa, a przede wszystkim trwałość określaną na ponad 500 tys. km. Rzędowe diesle występowały w wersjach 325d (197/204 KM), 330d (231/245 KM) oraz 335d (286 KM). Każda z nich będzie doskonałym wyborem.
- pływające tuleje wahacza z tyłu
- urywające się łańcuchy rozrządu w wersji 320d
- uszkodzenia klap wewnątrz kolektora prowadzące do wycieku oleju (diesle 2.0 R4 i 3.0 R6)
- delikatne wtryskiwacze
- przecierająca się wiązka elektryczna w pokrywie bagażnika oraz popsuta antena (dotyczy wersji kombi)
- blokująca się kierownica
Najtańsze egzemplarze E90 mogą dziś kosztować nieco ponad 10 tys. zł, ale z uwagi na wysoki przebieg i najczęściej niekompletną historię ich kupno odradzamy - szczególnie, że przeważnie są wyposażone w awaryjne silniki. Po drugiej stronie skali mamy z kolei modele za nie więcej niż 60 tys. zł (nie licząc wersji coupe czy cabrio, które mogą dobić nawet do 100 tys. zł). To odmiany 335i i 335d, często także 330i i 330d z napędem xDrive. Sześciocylindrowe odmiany benzynowe, a przynajmniej te, na które warto zwrócić uwagę, zaczynają się od niecałych 30 tys. zł, sześciocylindrowe diesle kosztują podobnie, ale zwykle mają wyższe przebiegi.
Używane BMW 3 E90 - plusy
- bardzo angażujące kierowcę zawieszenie i układ kierowniczy, świetne właściwości jezdne
- klasyczna stylizacja
- dobra jakość wykonania wnętrza
- bardzo trwałe silniki wysokoprężne 3.0
- stosunkowo bogate wyposażenie
- precyzyjny mechanizm skrzyni biegów
- pancerne zawieszenie
Używane BMW 3 E90 - minusy
- awaryjne silniki 4-cylindrowe
- problemy z elektryką i elektroniką
- wiele egzemplarzy o wysokim przebiegu
- niezbyt pojemne wnętrze i bagażnik
Polecana wersja BMW serii 3 E90 - BMW 330i.