Używana Dacia Duster II (od 2017) – solidna, lecz nietania

Prosta konstrukcja, ulepszone materiały, podwyższone nadwozie, atrakcyjna cena i uniwersalność sprawiły, że Dacia Duster drugiej generacji to łakomy kąsek na rynku aut używanych. Rumuński model kusi też w niektórych wersjach fabryczną instalacją LPG. Oto jego zalety, wady i typowe problemy.

Dacia Duster II generacji pojawił się na rynku w 2017 roku
Dacia Duster II generacji pojawił się na rynku w 2017 rokumateriały prasowe

Sukces liczony w setkach tysięcy sprzedanych egzemplarzy (a licznik wciąż bije) Duster osiągnął w całej Europie. Bardziej dopracowana konstrukcja, opcjonalny napęd 4x4 i przyzwoite wyposażenie sprawiły, że sięgają po niego klienci, którzy potrzebują od samochodu wysokiej użyteczności w rozsądnej cenie. To z kolei sprawia, że na rynku aut używanych Duster drugiej generacji jest poszukiwany, a przez to wysoko wyceniany. Na plus trzeba mu policzyć niskie koszty eksploatacji (w tym części), a także fakt, że niemal co roku Dacia poprawiała drobne elementy i aktualizowała wyposażenie.

Dacia Duster 2021 - pierwsza jazda

Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL
Dacia DusterINTERIA.PL

Używana Dacia Duster II - jakość wnętrza i wymiary

Nieco ponad 4,3-metrowe nadwozie skrywa całkiem obszerne wnętrze z bagażnikiem, którego pojemność różni się w zależności od wersji. Te przednionapędowe mają "kufer" o pojemności 445 l, z kolei wersje 4x4 muszą zadowolić się 411- lub 377-litrowym bagażnikiem (w tym drugim przypadku z kołem zapasowym). W kabinie można poczuć się dobrze, oczywiście biorąc pod uwagę to, w czym siedzimy - co prawda otacza nas plastik, ale nie brakuje ekranu dotykowego (większość egzemplarzy go ma), widoczność okazuje się pierwsza klasa, całkiem wygodne są fotele. Zwrócono też uwagę na detale - np. pokrętła od klimatyzacji mają ozdobne listwy. Tylko z tyłu miejsca nie jest tyle, ile można się tego spodziewać.

Wnętrze Dustera nr 2 zyskało jakość i lepsze wyposażeniemateriały prasowe

Używana Dacia Duster II - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika

  • Dł./szer./wys. 4341/1804/1682 mm
  • Rozstaw osi 2674 mm
  • Pojemność bagażnika 445-1478 l (377-411-1444 l - wersja 4x4)

Używana Dacia Duster II - silniki benzynowe, diesel i instalacja LPG

Zasadniczo wszystkie jednostki napędowe dostępne w Dusterze były konstrukcji Renault lub Nissana, a część z nich (1.3 TCe) można spotkać także w innych markach, w tym... w Mercedesach. Historię napędów modelu drugiej generacji rozpoczęły jednak prostsze konstrukcje, w tym wolnossący silnik 1.6 Sce o mocy 115 KM, który był oferowany także z instalacją LPG oraz z napędem 4x4. Jego dynamika była prawie akceptowalna, zużycie paliwa rozsądne, a koszty napraw (np. wymiany rozrządu - 1500 zł) niewygórowane. Wadą jest na pewno głośna praca dająca się we znaki szczególnie na autostradzie.

Na pochwałę zasługuje m.in. jakość obrazu kamery cofaniamateriały prasowe

Dla żądnych lepszych osiągów Dacia przygotowała też wersję turbodoładowaną o mocy 125 KM (1.2 TCe), również dostępną z napędem 4x4, jednak z uwagi na debiut nowej jednostki 1.3 TCe egzemplarzy z tym silnikiem nie ma na rynku zbyt wiele - sprzedawano go tylko przez kilka miesięcy w 2018 roku. W 2019 roku pojawił się Duster 1.3 o mocy 131 KM, którego osiągi były jeszcze lepsze, głównie z uwagi na wyższy moment obrotowy. Dzięki temu wady starszych wersji (krótkie przełożenia biegów) mniej doskwierały w trakcie jazdy. Także w 2019 roku pojawił się najmocniejszy dotąd oferowany Duster z tym samym silnikiem, ale o mocy 150 KM, jest on także dostępny z dwusprzęgłową przekładnią EDC i napędem 4x4.

Wygląd Dacii Duster zmienił się nieznacznie, większą wagę przywiązano do wykończenia detali nadwoziamateriały prasowe

Niezależnie od wersji w każdej mogą trafić się problemy. W 1.6 dochodzi do kłopotów z instalacją LPG, bo nie ma on regulowanych zaworów, zdarzają się też problemy z falowaniem obrotów. 1.2 TCe może zużywać dużo oleju i nie dogadywać się z systemem start/stop (lepiej z niego nie korzystać). Z kolei w 1.3 TCe dochodzi do przedostania się paliwa do układu smarowania. Nie wspomnieliśmy jeszcze o jednostce 3-cylindrowej 1.0 TCe, która zastąpiła w 2019 roku silnik 1.6. To najlepszy wybór do Dustera, bo tego silnika nie trapią awarie, świetnie współpracuje z instalacją LPG (także fabryczną), ma niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa. Niestety nie dostaniemy tej wersji z napędem 4x4.

Duster II może mieć też pod maską diesla, ale tu sytuacja jest o wiele mniej skomplikowana. Jednostka 1.5 dCi występuje w kilku wariantach mocy, a te nowsze, z przedrostkiem "Blue", spełniają nowsze normy emisji spalin i wyposażono je w układ SCR wymagający używania płynu AdBlue. Diesel to bardzo dobry wybór, pod warunkiem, że Dusterem jeździmy także poza miastem. Zużycie paliwa, nawet w wersji 4x4, nie przekracza 7 l/100 km, silnik okazuje się bezawaryjny, dynamiczny i nie wymaga specjalnego traktowania. Tu też daje się we znaki krótkie przełożenie pierwszego biegu (w domyśle ma on po części zastępować reduktor), więc często można ruszać z biegu drugiego.

Odmiana 4x4 Dustera zaskakuje dzielnością w tereniemateriały prasowe

Używana Dacia Duster II - typowe usterki

  • głośna praca skrzyni biegów
  • wycierające się uszczelki i nieszczelne grodzie, przedostająca się do wnętrza wilgoć
  • niedziałająca karta do bezkluczykowego dostępu do samochodu
  • pękająca powłoka ochronna przy tylnym słupku
  • rdzewiejące elementy podwozia
  • chyboczące siedzenia - wadliwe stelaże foteli

Używana Dacia Duster II - ceny i oferta w Polsce

Wysoka sprzedaż auta wcale nie oznacza, że liczba ofert jest duża - mimo 6-letniego stażu na rynku jest ich około trzystu, jeśli nie wliczamy tych z 2023 roku. Najtańsze Dustery z pierwszych lat produkcji kosztują ponad 40 tysięcy złotych, a ich przebiegi wynoszą przeważnie między 100 a 200 tys. km. Widać więc, że Duster znakomicie trzyma wartość. Po drugiej stronie są najdroższe wersje z przebiegiem poniżej 10 tys. km i silnikiem 1.3, które potrafią kosztować między 90 a 100 tys. złotych. Polecana przez nas wersja 1.0 stanowi niecałe 1/3 ogłoszeń. Za roczne auto w jej wypadku trzeba będzie wyłożyć między 80 a 90 tysięcy złotych, te z pierwszych lat produkcji nadal kosztują co najmniej 50 tysięcy.

W II połowie 2021 roku pojawił się Duster po pierwszym face liftingumateriały prasowe

Używana Dacia Duster II - plusy

  • nieskomplikowana obsługa
  • odporne na zużycie wnętrze
  • wysoka uniwersalność
  • niskie zużycie paliwa, dostępność instalacji LPG
  • miękko resorujące zawieszenie
  • dobrej jakości obraz z kamery cofania
  • zwiększone możliwości jazdy poza asfaltem
  • niskie koszty napraw
  • niski spadek wartości
W połowie 2022 roku na rynek wjechał Duster z odświeżonym logo i w nowych kolorachmateriały prasowe

Używana Dacia Duster II - minusy

  • bardzo plastikowe wnętrze
  • słabe wyczucie układu kierowniczego
  • przeciętna dynamika
  • stosunkowo wysoka cena zakupu
  • niska ocena w testach Euro NCAP, niewiele systemów bezpieczeństwa

Wybór Interii

Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Wersja
1.0 TCe LPG
1.3 TCe 4x4
1.5 dCi 4x4
Silnik
R3, turbodoładowany
R4, turbodoładowany
R4, turbodiesel
Pojemność skokowa
999 cm3
1332 cm3
1461 cm3
Moc maksymalna
przy obrotach
101 KM
przy 5000 obr/min
150 KM
przy 6000 obr/min
109 KM
przy 4000 obr/min
Maks. mom. obr. przy obrotach
170 Nm
2000 obr/min
250 Nm
przy 1700 obr/min
260 Nm
przy 1750 obr/min
Masa własna/ładowność
1327-1380/375-428 kg
1377/550 kg
1320/579 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h
14,4 s (13,8 s z LPG)
10,6 s
11,8 s
Prędkość maksymalna
166 km/h (168 km/h z LPG)
198 km/h
171 km/h
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas