Używana Dacia Duster II (od 2017) – solidna, lecz nietania
Prosta konstrukcja, ulepszone materiały, podwyższone nadwozie, atrakcyjna cena i uniwersalność sprawiły, że Dacia Duster drugiej generacji to łakomy kąsek na rynku aut używanych. Rumuński model kusi też w niektórych wersjach fabryczną instalacją LPG. Oto jego zalety, wady i typowe problemy.
Sukces liczony w setkach tysięcy sprzedanych egzemplarzy (a licznik wciąż bije) Duster osiągnął w całej Europie. Bardziej dopracowana konstrukcja, opcjonalny napęd 4x4 i przyzwoite wyposażenie sprawiły, że sięgają po niego klienci, którzy potrzebują od samochodu wysokiej użyteczności w rozsądnej cenie. To z kolei sprawia, że na rynku aut używanych Duster drugiej generacji jest poszukiwany, a przez to wysoko wyceniany. Na plus trzeba mu policzyć niskie koszty eksploatacji (w tym części), a także fakt, że niemal co roku Dacia poprawiała drobne elementy i aktualizowała wyposażenie.
Nieco ponad 4,3-metrowe nadwozie skrywa całkiem obszerne wnętrze z bagażnikiem, którego pojemność różni się w zależności od wersji. Te przednionapędowe mają "kufer" o pojemności 445 l, z kolei wersje 4x4 muszą zadowolić się 411- lub 377-litrowym bagażnikiem (w tym drugim przypadku z kołem zapasowym). W kabinie można poczuć się dobrze, oczywiście biorąc pod uwagę to, w czym siedzimy - co prawda otacza nas plastik, ale nie brakuje ekranu dotykowego (większość egzemplarzy go ma), widoczność okazuje się pierwsza klasa, całkiem wygodne są fotele. Zwrócono też uwagę na detale - np. pokrętła od klimatyzacji mają ozdobne listwy. Tylko z tyłu miejsca nie jest tyle, ile można się tego spodziewać.
Używana Dacia Duster II - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika
- Dł./szer./wys. 4341/1804/1682 mm
- Rozstaw osi 2674 mm
- Pojemność bagażnika 445-1478 l (377-411-1444 l - wersja 4x4)
Zasadniczo wszystkie jednostki napędowe dostępne w Dusterze były konstrukcji Renault lub Nissana, a część z nich (1.3 TCe) można spotkać także w innych markach, w tym... w Mercedesach. Historię napędów modelu drugiej generacji rozpoczęły jednak prostsze konstrukcje, w tym wolnossący silnik 1.6 Sce o mocy 115 KM, który był oferowany także z instalacją LPG oraz z napędem 4x4. Jego dynamika była prawie akceptowalna, zużycie paliwa rozsądne, a koszty napraw (np. wymiany rozrządu - 1500 zł) niewygórowane. Wadą jest na pewno głośna praca dająca się we znaki szczególnie na autostradzie.
Dla żądnych lepszych osiągów Dacia przygotowała też wersję turbodoładowaną o mocy 125 KM (1.2 TCe), również dostępną z napędem 4x4, jednak z uwagi na debiut nowej jednostki 1.3 TCe egzemplarzy z tym silnikiem nie ma na rynku zbyt wiele - sprzedawano go tylko przez kilka miesięcy w 2018 roku. W 2019 roku pojawił się Duster 1.3 o mocy 131 KM, którego osiągi były jeszcze lepsze, głównie z uwagi na wyższy moment obrotowy. Dzięki temu wady starszych wersji (krótkie przełożenia biegów) mniej doskwierały w trakcie jazdy. Także w 2019 roku pojawił się najmocniejszy dotąd oferowany Duster z tym samym silnikiem, ale o mocy 150 KM, jest on także dostępny z dwusprzęgłową przekładnią EDC i napędem 4x4.
Niezależnie od wersji w każdej mogą trafić się problemy. W 1.6 dochodzi do kłopotów z instalacją LPG, bo nie ma on regulowanych zaworów, zdarzają się też problemy z falowaniem obrotów. 1.2 TCe może zużywać dużo oleju i nie dogadywać się z systemem start/stop (lepiej z niego nie korzystać). Z kolei w 1.3 TCe dochodzi do przedostania się paliwa do układu smarowania. Nie wspomnieliśmy jeszcze o jednostce 3-cylindrowej 1.0 TCe, która zastąpiła w 2019 roku silnik 1.6. To najlepszy wybór do Dustera, bo tego silnika nie trapią awarie, świetnie współpracuje z instalacją LPG (także fabryczną), ma niezłe osiągi i niskie zużycie paliwa. Niestety nie dostaniemy tej wersji z napędem 4x4.
Duster II może mieć też pod maską diesla, ale tu sytuacja jest o wiele mniej skomplikowana. Jednostka 1.5 dCi występuje w kilku wariantach mocy, a te nowsze, z przedrostkiem "Blue", spełniają nowsze normy emisji spalin i wyposażono je w układ SCR wymagający używania płynu AdBlue. Diesel to bardzo dobry wybór, pod warunkiem, że Dusterem jeździmy także poza miastem. Zużycie paliwa, nawet w wersji 4x4, nie przekracza 7 l/100 km, silnik okazuje się bezawaryjny, dynamiczny i nie wymaga specjalnego traktowania. Tu też daje się we znaki krótkie przełożenie pierwszego biegu (w domyśle ma on po części zastępować reduktor), więc często można ruszać z biegu drugiego.
- głośna praca skrzyni biegów
- wycierające się uszczelki i nieszczelne grodzie, przedostająca się do wnętrza wilgoć
- niedziałająca karta do bezkluczykowego dostępu do samochodu
- pękająca powłoka ochronna przy tylnym słupku
- rdzewiejące elementy podwozia
- chyboczące siedzenia - wadliwe stelaże foteli
Wysoka sprzedaż auta wcale nie oznacza, że liczba ofert jest duża - mimo 6-letniego stażu na rynku jest ich około trzystu, jeśli nie wliczamy tych z 2023 roku. Najtańsze Dustery z pierwszych lat produkcji kosztują ponad 40 tysięcy złotych, a ich przebiegi wynoszą przeważnie między 100 a 200 tys. km. Widać więc, że Duster znakomicie trzyma wartość. Po drugiej stronie są najdroższe wersje z przebiegiem poniżej 10 tys. km i silnikiem 1.3, które potrafią kosztować między 90 a 100 tys. złotych. Polecana przez nas wersja 1.0 stanowi niecałe 1/3 ogłoszeń. Za roczne auto w jej wypadku trzeba będzie wyłożyć między 80 a 90 tysięcy złotych, te z pierwszych lat produkcji nadal kosztują co najmniej 50 tysięcy.
Używana Dacia Duster II - plusy
- nieskomplikowana obsługa
- odporne na zużycie wnętrze
- wysoka uniwersalność
- niskie zużycie paliwa, dostępność instalacji LPG
- miękko resorujące zawieszenie
- dobrej jakości obraz z kamery cofania
- zwiększone możliwości jazdy poza asfaltem
- niskie koszty napraw
- niski spadek wartości
Używana Dacia Duster II - minusy
- bardzo plastikowe wnętrze
- słabe wyczucie układu kierowniczego
- przeciętna dynamika
- stosunkowo wysoka cena zakupu
- niska ocena w testach Euro NCAP, niewiele systemów bezpieczeństwa
Wybór Interii
Dacia Duster 1.0 TCe LPG