Robią po pół miliona km i jeżdżą dalej. Oto najtrwalsze auta na rynku
Mówi się, że współczesne samochody nie są tak trwałe jak te sprzed lat, ponieważ są coraz bardziej skomplikowane i pełne elektroniki, co prowadzi do pojawienia się nowych problemów. Mimo to, niektórzy kierowcy pokonują nimi znaczne przebiegi nawet ocierające się o pół miliona kilometrów jeżdżą dalej.
Przebiegom, jakie osiągają obecnie samochody, przyjrzała się analityczna firma iSeeCars. Przeanalizowała ona ponad 2 mln pojazdów, które w ciągu ostatniego roku zmieniły właściciela. Brano pod uwagę największe podawane przebiegi, ale z zastrzeżeniem, że przynajmniej 2,5 proc. samochodów osiągnęło podobny wynik. W ten sposób powstał ranking na bazie naprawdę ogromnej próby.
Porównanie nie ma na celu oceny bezawaryjności tych samochodów, ponieważ właściciele zapewne już naprawiali je w przeszłości. Zamiast tego, jest to ranking trwałości i wytrzymałości pojazdów - gdyby miały one uciążliwe problemy, a ich usunięcie byłoby droższe niż samo auto (co nie jest nadzwyczajne w przypadku starszych samochodów), kierowcy z pewnością wymieniliby je na nowsze modele. Nie jest to również średni przebieg dla danego modelu ani maksymalny przebieg, który może osiągnąć. Podane wartości to rzeczywisty przebieg, który dany model jest w stanie osiągnąć i nadal znaleźć kogoś chętnego do jazdy nim. Pod uwagę brano samochody z ostatnich 20 lat, które były sprzedawane przez najmniej 10 lat.
Wadą tego rankingu jest fakt, że był on robiony na rynku amerykańskim, więc wiele z uwzględnionych tu samochodów nie jest oferowana w Europie. Z tego też powodu pomijamy część bardziej szczegółowych rankingów, jak na przykład osobne zestawienie pick-upów.
Ogólna kategoria obejmująca samochody wszystkich segmentów, została zdominowana przez Toyotę - 10 na 20 modeli z największymi przebiegami należy właśnie do tego producenta. Co więcej aż 14 z nich to auta japońskich firm - tylko 6 należy do rodzimych, amerykańskich marek.
- Toyota Sequoia - 477 185 km
- Toyota Land Cruiser - 450 996 km
- Chevrolet Suburban - 427 654 km
- Toyota Tundra - 412 027 km
- GMC Yukon XL - 406 134 km
- Toyota Prius - 403 303 km
- Chevrolet Tahoe - 402 879 km
- Honda Ridgeline - 400 194 km
- Toyota Avalon - 395 432 km
- Toyota Highlander - 394 279 km
- Ford Expedition - 393 778 km
- Toyota 4Runner - 393 750 km
- Toyota Sienna - 385 610 km
- GMC Yukon - 384 562 km
- Honda Pilot - 381 104 km
- Honda Odyssey - 379 567 km
- Toyota Tacoma - 378 308 km
- Nissan Titan - 375 452 km
- Ford F-150 - 374 413 km
- Toyota Camry - 371 029 km
Ta kategoria jest o wiele bardziej istotna z punktu widzenia europejskiego kierowcy, ponieważ znacznie więcej z tych aut znajdziemy też na naszym rynku. Dominacja Japończyków jest tu bezapelacyjna - 9 na 10 aut pochodzi właśnie z tego kraju.
- Toyota Avalon - 395 431 km
- Chevrolet Impala - 370 701 km
- Honda Accord - 363 982 km
- Toyota Camry - 359 284 km
- Lexus GS 350 - 334 412 km
- Honda Fit - 333 505 km
- Honda Civic - 330 454 km
- Lexus ES 350 - 329 339 km
- Toyota Corolla - 347 256 km
- Mazda 6 - 346 847 km
Amerykanie najbardziej kochają pick-upy, ale zaraz za nimi są SUV-y. Najlepiej takie duże, mające ponad 5,5 metra. Znaleźć tu można jednak także auta znane europejskim kierowcom.
- Toyota Sequoia - 477 184 km
- Toyota Land Cruiser - 450 996 km
- Chevrolet Suburban - 427 654 km
- GMC Yukon XL - 406 134 km
- Chevrolet Tahoe - 402 879 km
- Toyota Highlander - 394 279 km
- Ford Expedition - 393 777 km
- Toyota 4Runner - 393 750 km
- GMC Yukon - 384 562 km
- Honda Pilot - 381 104 km
- Acura MDX - 367 690 km
- Cadillac Escalade ESV - 367 653 km
- Cadillac Escalade - 361 751 km
- Lincoln Navigator - 354 569 km
- Nissan Armada - 354 332 km
- Toyota Highlander - 350 958 km
- Honda CR-V - 347 505 km
- Lincoln Navigator L - 344 948 km
- Subaru Outback - 335 223 km
- Hyundai Santa Fe - 332 165 km
Zelektryfikowany układy napędowe nie stoją na przeszkodzie w osiąganiu imponujących przebiegów. Dodatkowo oszczędności uzyskane z niskiego zużycia paliwa pozwalają właścicielom na zrobienie tego stosunkowo niskim kosztem.
- Toyota Prius - 402 642 km
- Toyota Highlander - 394 504 km
- Toyota Camry - 369 876 km
- Lexus RX 450h - 316 841 km
- Hyundai Sonata - 298 323 km
- Kia Optima - 295 240 km
- Lincoln MKZ - 286 614 km
- Ford Fusion - 282 048 km
- Porsche Cayenne - 246 473 km
- BMW serii 7 - 214 870 km
Jako jedną z zalet samochodów elektrycznych, często wymienia się niską awaryjność. Fakt, że ich silniki mają jedną ruchomą część i nie potrzebują oleju, filtrów, pasków, wtryskiwaczy, układów oczyszczania spalin czy też skrzyń biegów, znacząco upraszcza konstrukcję całego pojazdu i eliminuje większość czynności serwisowych.
Pamiętajmy, że ranking ten nie mówi o bezawaryjności samochodów, ale o tym ile realnie dany model jest w stanie przejechać. W przypadku samochodów elektrycznych oznacza to zwykle przebieg, po którym awarii ulegnie bateria lub system z nią związany, lub degradacja ogniw tak bardzo obniży zasięg pojazdu, że jego użytkowanie stanie się bardzo uciążliwe. Niestety, producenci nie przewidują możliwości naprawy lub regeneracji baterii (chociaż technicznie jest to możliwe) - jeśli pojawi się problem, są skłonni jedynie wymienić baterię. Problem polega na tym, że nowa bateria do np. 10-letniego samochodu może być droższa niż sam pojazd.
To by tłumaczyło, dlaczego Tesla Model S oraz Nissan Leaf, jedyne dwa modele będące na tyle długo na rynku, aby załapać się do rankingu, przejeżdżają w ciągu swojego życia tak niewielkie przebiegi.
- Tesla Model S - 215 648 km
- Nissan Leaf - 157 846 km
***