Najlepsze i najgorsze samochody używane. Raport TUV 2022 o awariach

TUV, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Inspekcji Technicznej, opublikowało wyniki corocznego badania niezawodności pojazdów. Tegoroczny raport jest już pięćdziesiątą publikacją w historii organizacji, a średni wynik uzyskany przez niemieckie samochody osobowe jeszcze nigdy nie był tak dobry!

Najnowszy raport TUV 2022 powstał w oparciu o 9,6 mln przeglądów technicznych pojazdów przeprowadzonych w Niemczech między lipcem 2020 a czerwcem 2021 roku. W sumie w raporcie znalazły się 222 modele różnych producentów. 

17,9 proc. badanych pojazdów "oblało" przegląd z powodu usterek "poważnych" lub "zagrażających bezpieczeństwu". To najlepszy wynik w historii raportu, o blisko 2 punkty procentowe mniejszy niż w ubiegłym roku. Z zaliczeniem obowiązkowego badania technicznego nie miało problemów 72,9 proc. skontrolowanych przez diagnostów TUV samochodów.

Reklama

Awaryjność niemieckich samochodów - pomógł Covid-19?

Nagła poprawa kondycji technicznej niemieckich samochodów nie jest przypadkowa. Przedstawiciele TUV upatrują jej w pandemii koronawirusa, w efekcie której posiadanie własnych czterech kółek zyskało na znaczeniu. Przy okazji, dzięki lockdawnowi, przymusowym urlopom lub pracy zdalnej spora część niemieckich kierowców zyskała więcej czasu, który można było poświęcić na przeprowadzenie odkładanych napraw i gruntowny serwis aut.

Wiele wskazuje też na to, że przyszłoroczny wynik będzie pod tym względem jeszcze lepszy. W czerwcu bieżącego roku (ostatni z miesięcy ujęty w statystykach) trwający obecnie "kryzys półprzewodnikowy" dopiero raczkował i spora część kierowców miała jeszcze nadzieję na wymianę auta na nowe przed 1 stycznia. Najnowsze statystyki dotyczące sprzedaży aut w UE nie pozostawią złudzeń, że - w perspektywie wielomiesięcznego oczekiwania na nowy samochód niektórzy musieli boleśnie zweryfikować swoje plany, co również powinno przełożyć się na poprawę stanu technicznego obecnie eksploatowanych przez nich pojazdów.

TUV 2022 potwierdza. Starsze auta psują się częściej

Nie jest tajemnicą, że im starszy pojazd, tym prawdopodobieństwo poważnych usterek zdecydowanie wzrasta. Za pierwszym podejściem przeglądu nie przeszło 12,4 procenta aut w wieku od 6 do 7 lat, 17,5 procenta pojazdów w wieku od 8 do 9 lat i aż 22,8 procenta samochodów w wieku od 10 do 11 lat. Przy okazji warto dodać, że średni wiek samochodu w Niemczech wynosi obecnie 9,8 roku (w Polsce 14,6 roku), a ponad 42 proc. niemieckich samochodów liczy sobie co najmniej 10 lat.

Do najczęstszych usterek stwierdzanych przez inspektorów TUV w czasie obowiązkowych badan technicznych pojazdów należą: 

  • wycieki (głównie oleju i skrzyni biegów); 
  • nadmiernie zużyte (lub zagrażające bezpieczeństwu - np. w wyniku korozji przewodów) elementy układu hamulcowego i luzy w zawieszeniu;
  • oświetlenie (zmatowiałe klosze, usterki źródeł światła itd.).

Najmniej awaryjne auta w wieku 2-3 lat

  • Mercedes GLC (1,5 proc. istotnych usterek, średni przebieg 54 tys. km) 
  • Mercedes klasy B (1,9 proc. istotnych usterek, średni przebieg 36 tys. km) 
  • Volkswagen T-Roc (2,2 proc. istotnych usterek, średni przebieg 37 tys. km) 
  • Mercedes SLC (2,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 27 tys. km) 
  • Porsche 911 (2,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 21 tys. km)  

Najmniej awaryjne auta w wieku 4-5 lat

  • Audi Q2 (2,2 proc. istotnych usterek, średni przebieg 45 tys. km)
  • Porsche 911 (2,9 proc. istotnych usterek, średni przebieg 35 tys. km)
  • Mazda CX-3 (3,5 proc. istotnych usterek, średni przebieg 51 tys. km)

Najmniej awaryjne auta w wieku 6-7 lat


  • Porsche 911 (3,3 proc. istotnych usterek, średni przebieg 50 tys. km)
  • Volkswagen Golf Sportsvan (5,5 proc. istotnych usterek, średni przebieg 71 tys. km)
  • Suzuki SX-4 (6,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 79 tys. km)

Najmniej awaryjne auta w wieku 8-9 lat

  • Audi TT (7,7 proc. istotnych usterek, średni przebieg 96 tys. km)
  • Mercedes klasy B (8,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 92 tys. km)
  • Mercedes SLK (8,6 proc. istotnych usterek, średni przebieg 72 tys. km

Najmniej awaryjne auta w wieku 10-11 lat

  • Audi TT (12,5 proc. istotnych usterek, średni przebieg 111 tys. km)
  • BMW X1 (15,0 proc. istotnych usterek, średni przebieg 134 tys. km)
  • Audi A1 (16,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 123 tys. km)

Najbardziej awaryjne auta w wieku 2-3 lat

  • Dacia Logan (11,6 proc. istotnych usterek, średni przebieg 55 tys. km)
  • Dacia Duster (11,4 proc. istotnych usterek, średni przebieg 43 tys. km)
  • Renault Kangoo (9,2 proc. istotnych usterek, średni przebieg 44 tys. km)
  • Fiat Tipo (8,2 proc. istotnych usterek, średni przebieg 38 tys. km)
  • Dacia Dokker (8,2 proc. istotnych usterek, średni przebieg 43 tys. km)

Najbardziej awaryjne auta w wieku 4-5 lat

  • BMW serii 5/6 (16,8 proc. istotnych usterek, średni przebieg 105 tys. km)
  • Volkswagen Sharan (16,4 proc. istotnych usterek, średni przebieg 87 tys. km)
  • Dacia Dokker (16,0 proc. istotnych usterek, średni przebieg 69 tys. km)
  • Seat Alhambra (15,9 proc. istotnych usterek, średni przebieg 83 tys. km)
  • Dacia Dokker (15,9 proc. istotnych usterek, średni przebieg 62 tys. km)

Najbardziej awaryjne auta w wieku 6-7 lat

  • Fiat Punto (23,3 proc. istotnych usterek, średni przebieg 76 tys. km)
  • Renault Kangoo (22,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 102 tys. km)
  • Dacia Dokker (21,7 proc. istotnych usterek, średni przebieg 92 tys. km)
  • Ford Galaxy (20,0 proc. istotnych usterek, średni przebieg 131 tys. km)
  • Dacia Duster (19,8 proc. istotnych usterek, średni przebieg 87 tys. km)

Najbardziej awaryjne auta w wieku 8-9 lat

  • Renault Kangoo (31,8 proc. istotnych usterek, średni przebieg 113 tys. km)
  • Fiat Panda (29,6 proc. istotnych usterek, średni przebieg 85 tys. km)
  • Dacia Logan (29,4 proc. istotnych usterek, średni przebieg 116 tys. km)
  • Renault Twingo (27,4 proc. istotnych usterek, średni przebieg 85 tys. km)
  • Renault Clio (27,3 proc. istotnych usterek, średni przebieg 93 tys. km)

Najbardziej awaryjne auta w wieku 10-11 lat

  • Dacia Logan (36,8 proc. istotnych usterek, średni przebieg 113 tys. km)
  • Fiat Panda (34,0 proc. istotnych usterek, średni przebieg 94 tys. km)
  • Kia Picanto (33,7 proc. istotnych usterek, średni przebieg 91 tys. km)
  • Dacia Sandero (33,5 proc. istotnych usterek, średni przebieg 105 tys. km)
  • Renault Kangoo (33,1 proc. istotnych usterek, średni przebieg 127 tys. km)
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Raport TUV | samochody używane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy