Problem na niemieckich drogach. Ciężarówki masowo nie przechodzą przeglądów
TÜV, czyli Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego, opublikowało dane, z których wynikają niepokojące wnioski dotyczące stanu pojazdów w Niemczech, w tym samochodów ciężarowych. Liczby nie kłamią - są one w coraz gorszym stanie technicznym i coraz częściej nie zaliczają przeglądów.

W skrócie
- Coraz więcej ciężarówek i pojazdów użytkowych w Niemczech nie przechodzi przeglądu technicznego TÜV.
- Największe problemy dotyczą ciężkich ciężarówek powyżej 18 ton, gdzie prawie co czwarta ma poważne usterki.
- Niemiecki rząd rozważa zaostrzenie kontroli i podwyższenie mandatów za niesprawne pojazdy.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Najnowszy raport TÜV pokazuje, że ponad 20 procent pojazdów użytkowych nie przechodzi przeglądu za pierwszym razem. Najgorzej wypadają ciężkie ciężarówki powyżej 18 ton - prawie co czwarta ma poważne usterki zagrażające bezpieczeństwu.
Po raz pierwszy w historii badań TÜV to nie dostawczaki do 3,5 tony są w najgorszym stanie technicznym. Ciężkie ciężarówki powyżej 18 ton osiągnęły rekordowy wynik 21,9 procent pojazdów z poważnymi lub niebezpiecznymi usterkami. Vany i busy, które tradycyjnie prowadziły w tej statystyce, zanotowały 21,5 procent.
Średnie ciężarówki radzą sobie lepiej. Pojazdy między 7,5 a 18 ton mają najmniejszy odsetek usterek - tylko 16,5 procent nie przechodzi przeglądu. Lekkie ciężarówki od 3,5 do 7,5 tony plasują się pośrodku z wynikiem 20 procent.
Dr Joachim Bühler, szef związku TÜV, nie ukrywa zaskoczenia: "Tak wyraźnego wzrostu wskaźnika usterek jeszcze nie mieliśmy. Ciężkie ciężarówki stają się na naszych i europejskich drogach problemem".
Dlaczego ciężarówki nie przechodzą przeglądu TÜV?
Analiza 2,31 miliona przeglądów wykonanych w latach 2023-2024 pokazuje wyraźny wzrost problemów. Ogólny wskaźnik oblanych przeglądów wzrósł o 0,8 procenta do 20,4 procent. To oznacza, że co piąty pojazd użytkowy jeżdżący po niemieckich drogach ma usterki wymagające natychmiastowej naprawy.
Najbardziej pogarsza się stan oświetlenia. Już w ciężarówkach mających zaledwie rok usterki świateł występują u 2,7 procent pojazdów. Po dziesięciu latach eksploatacji problem dotyka już 12,2 procent.
Wycieki oleju to drugi najczęstszy problem. W nowych pojazdach występują u niecałego procenta (0,9 proc.), ale po dekadzie dotyczą już 7,6 proc. ciężarówek. Z kolei usterki związane z zawieszeniem rosną z 0,3 procent w pierwszym roku do 5,3 procent po dziesięciu latach.
Niemiecki park pojazdów użytkowych liczy obecnie 3,83 miliona sztuk o średnim wieku 8,7 roku. To stosunkowo stara flota jak na najbogatszy kraj Europy. Problem pogłębia niechęć firm transportowych do inwestycji w nowe pojazdy.
Niesprawne ciężarówki w Niemczech to także problem Polski - raz, że pojawiają się one na naszych drogach, a dwa, że polskie firmy transportowe często kupują używane ciężarówki z właśnie z Niemiec.
Niemiecki rząd zapowiada zaostrzenie kontroli. Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) ma otrzymać dodatkowe środki na mobilne patrole sprawdzające stan techniczny. Mandaty za usterki techniczne mogą wzrosnąć z obecnych 200-500 euro do nawet 2 tys. euro za pojazd stwarzający bezpośrednie zagrożenie.