Najgorsze i najlepsze silniki

Najgorsze i najlepsze silniki
Najgorsze i najlepsze silnikiShutterstock

Oto dlaczego nowoczesne silniki stają się coraz bardziej skomplikowane i awaryjne

Co się psuje w silnikach benzynowych

  • Uszczelka pod głowicą: nieszczelności powodują mieszanie się oleju i płynu chłodzącego.
  • Układ zmiany faz rozrządu: awaria objawia się falowaniem obrotów biegu jałowego.
  • Pasek rozrządu: w wielu modelach zrywa się przed terminem wymiany ustalonym przez producenta.
  • Napinacz łańcucha rozrządu: kłopot można rozpoznać po terkotaniu po uruchomieniu silnika.
  • Turbo: jest wrażliwe na brutalną eksploatację.

Najgorsze silniki benzynowe

  • Pojemność: 1396 cm3
  • Moc: 103 KM
  • Stosowane nazwy: 1.4 16V, 1.4 GLI 16V
Rover 25
Rover 25Auto Moto
  • uszkodzenia uszczelki pod głowicą
  • wyciągające się śruby skręcające silnik
  • przegrzewanie się
  • FSO Polonez Caro
  • Rover 25 (fot.), 214
  • Pojemność: 1970 cm3
  • Moc: 150-155 KM
  • Stosowane nazwy: 2.0 Twin Spark, 2.0 TS 16V
  • uszkodzenia wariatora faz rozrządu
  • zatarcia wałków rozrządu
  • zerwanie paska rozrządu
  • Alfa Romeo 147, 156
  • Pojemność: 2457 cm3
  • Moc: 230-300 KM
  • Stosowane nazwy: 2.5 T
  • awarie uszczelki pod głowicą
  • pęknięte, wypalone tłoki
  • defekty turbosprężarki
  • Subaru Forester,
  • Impreza WRX, WRX STI
  • Pojemność: 1834 cm3
  • Moc: 122-150 KM
  • Stosowane nazwy: 1.8 GDI
  • osadzanie się nagaru na zaworach
  • głośne popychacze
  • awarie pompy wysokiego ciśnienia
  • Mitsubishi Carisma
  • Volvo S40/V40
  • Pojemność: 1390 cm3
  • Moc: 140-180 KM
  • Stosowane nazwy: 1.4 TSI, Twincharger
Volkswagen Scirocco
Volkswagen SciroccoMotor
  • pęknięcia pierścieni tłokowych, a nawet całych tłoków
  • piszczące sprzęgło rozłączające napęd kompresora
  • problemy z napinaczem łańcucha rozrządu
  • Seat Ibiza FR
  • Skoda Fabia RS
  • Volkswagen Golf, Scirocco (fot.), Tiguan, Touran

Najlepsze silniki benzynowe

  • Pojemność: 1242 cm3
  • Moc: 60-82 KM
  • Stosowane nazwy: 1.25 Duratec, 1.25 Zetec
Ford Fiesta
Ford FiestaAuto Moto
  • niewielkie zużycie paliwa
  • tanie części zamienne
  • dobre osiągi
  • Ford Fiesta (fot.)
  • Mazda 121
  • Pojemność: 3968-4292 cm3
  • Moc: 256-300 KM
  • Stosowane nazwy: 4.0-4.3
  • bardzo duża trwałość
  • wysokie osiągi
  • niezwykle cicha, pozbawiona wibracji praca
  • Lexus GS 400, GS 430, LS 400, LS 430
  • Pojemność: 1242 cm3
  • Moc: 60-69 KM
  • Stosowane nazwy: 1.2
  • brak poważniejszych usterek
  • niewielkie zużycie paliwa
  • cicha praca
  • Fiat Panda, Punto, Siena
  • Pojemność: 1993 cm3
  • Moc: 163-230 KM
  • Stosowane nazwy: 2.0 T
  • cicha praca silnika
  • świetne osiągi
  • umiarkowane zużycie paliwa
  • Renault Laguna, Mégane, Scénic
  • Pojemność: 2319- 2521 cm3
  • Moc: 140-350 KM
  • Stosowane nazwy: 2.4, 2.4i, T5, T5R
  • wysoka trwałość
  • dobre osiągi, zwłaszcza w wersji doładowanej
  • duża trwałość, szczególnie w odmianie bez doładowania
  • Ford Focus RS i ST
  • Volvo 850, C30, S40, S80, V40, V70

Co się psuje w silnikach Diesla

  • Wtryskiwacze: im bardziej nowoczesne, tym delikatniejsze.
  • Turbo VTG: sprężarka ze zmienną geometrią nie lubi jednostajnej, wolnej jazdy.
  • Filtr DPF: często się zatyka.
  • Koło dwumasowe: zużyte - stuka, np. przy odejmowaniu gazu lub przy wyłączaniu silnika.
  • Pompa wysokiego ciśnienia: jej zużycie może wpłynąć na trwałość wtryskiwaczy.

Najgorsze silniki Diesla

  • Pojemność: 1968 cm3
  • Moc: 140-170 KM
  • Stosowane nazwy: 2.0 TDI PD
  • pęknięcia głowicy
  • awarie napędu pompy oleju
  • defekty turbosprężarki
  • Audi A3
  • Volkswagen Golf, Passat, Tiguan
  • Pojemność: 2958 cm3
  • Moc: 177-180 KM
  • Stosowane nazwy: 3.0 CDTI, 3.0 dCi, 3.0 TiD
  • osiadające tuleje cylindrów
  • wypalone uszczelki pod głowicami
  • zatarcie tłoków
  • Opel Vectra
  • Renault Vel Satis
  • Saab 9-5
  • Pojemność: 2496 cm3
  • Moc: 150-180 KM
  • Stosowane nazwy: 2.5 TDI
Audi A6
Audi A6Auto Moto
  • wycierające się wałki rozrządu
  • awarie pompy wtryskowej
  • słabe smarowanie
  • Audi A6 (fot.), A8
  • Skoda Superb
  • Volkswagen Passat
  • Pojemność: 2499 cm3
  • Moc: 114-125 KM
  • Stosowane nazwy: 2.5 TD
  • wycieki oleju
  • uszkodzenia głowic cylindrów
  • awarie układu wtryskowego
  • Chrysler Voyager
  • Jeep Cherokee
  • Pojemność: 1998 cm3
  • Moc: 90-130 KM
  • Stosowane nazwy: 2.0 TDCi
  • uszkodzenia wtryskiwaczy
  • łuszcząca się pompa
  • wysokiego ciśnienia
  • awarie koła dwumasowego
  • Ford Mondeo
  • Jaguar X-Type

Najlepsze silniki Diesla

  • Pojemność: 2387 cm3
  • Moc: 136-210 KM
  • Stosowane nazwy: 2.4 JTD, 2.4 JTDM
  • niezawodność i duża trwałość
  • umiarkowane zużycie paliwa
  • dobre osiągi
  • Alfa Romeo 159
  • Fiat Croma
  • Lancia Kappa
  • Pojemność: 2993 cm3
  • Moc: 184-381 KM
  • Stosowane nazwy: 30d, 35d, 40d, 50d
  • znakomite osiągi
  • miękka i cicha praca
  • niewielkie zużycie paliwa jak na możliwości
  • BMW serii 3, 5, 6, 7, X3, X5, X6
  • Pojemność: 1364 cm3
  • Moc: 90 KM
  • Stosowane nazwy: 1.4 D-4D, One D
  • bezawaryjność
  • śladowe zużycie paliwa przy niezłych osiągach
  • cicha praca
  • Toyota Auris, Corolla, iQ, Yaris
  • Mini
  • Pojemność: 1896 cm3
  • Moc: 90-150 KM
  • Stosowane nazwy: 1.9 TDI
Volkswagen Passat
Volkswagen PassatAuto Moto
  • bardzo niskie zużycie paliwa
  • niewielkie koszty napraw
  • duża trwałość
  • Audi A3
  • Skoda Octavia
  • Volkswagen Golf, Passat (fot.)
  • Pojemność: 2204 cm3
  • Moc: 140 KM
  • Stosowane nazwy: 2.2 i-CTDi
  • bardzo dobra dynamika
  • wysoka niezawodność
  • umiarkowane zużycie paliwa
  • Honda Accord, Civic, CR-V