Wyprzedzanie prawym pasem na autostradzie. Kierowcy robią podstawowy błąd
Manewr wyprzedzania jest jednym z najbezpieczniejszych i najlepiej, jeśli trwa możliwie krótko. W Polsce przepisy nie zabraniają wyprzedzania z prawej strony, w pewnych sytuacjach jest ono wręcz obowiązkowe. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że mogą być wyprzedzani z prawej strony (na przykład na autostradach), co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, więc, w teorii, na drogach o kilku pasach ruchu pojazdy powinny poruszać się, jeśli to możliwe, prawym pasem. Oczywiście często, miedzy innymi ze względu na natężenie ruchu, zajętych jest więcej pasów, a różnice prędkości między pojazdami pozwalają na wyprzedzanie.
Przepisy jasno określają, w jakich okolicznościach można wyprzedzać prawą stroną. Przypadkiem, kiedy wyprzedzanie prawą stronę jest wręcz obowiązkowe, jest wyprzedzanie pojazdów szynowych, głównie tramwajów. Ze względu na ich położenie na środku jezdni, manewr ten wykonuje się standardowo z prawej strony. Jedynie w sytuacji, gdy położenie torów to uniemożliwia lub gdy poruszamy się drogą jednokierunkową, dozwolone jest wyprzedzanie tramwaju z lewej strony.
Na drogach jednokierunkowych, takich jak autostrady, gdzie jezdnie są zazwyczaj oddzielone pasem zieleni, wyprzedzanie prawym pasem jest dozwolone niezależnie od liczby pasów ruchu. W przypadku dróg ekspresowych sytuacja jest bardziej złożona. Jeśli droga ekspresowa ma jedną jezdnię z pasami oddzielonymi jedynie oznaczeniami poziomymi, wyprzedzanie prawą stroną jest zabronione. Natomiast na drogach ekspresowych z trzema pasami ruchu w jednym kierunku lub z dwiema jezdniami o minimum dwóch pasach każda, manewr ten jest legalny - wiele dróg ekspresowych składa się w Polsce właśnie z dwóch jezdni, z których każda ma dwa pasy ruchu.
W terenie zabudowanym można wyprzedzać prawą stroną na jezdniach jednokierunkowych z co najmniej dwoma wyznaczonymi pasami ruchu. Poza terenem zabudowanym wymagane są minimum trzy pasy ruchu, choć takich dróg w Polsce jest stosunkowo niewiele. Niezależnie od okoliczności, podczas wykonywania manewru wyprzedzania prawą stroną należy zachować szczególną czujność i uważnie obserwować zachowanie innych uczestników ruchu. Przede wszystkim należy upewnić się, że mamy wystarczającą widoczność oraz odpowiednią ilość miejsca do wykonania manewru bez utrudniania ruchu innym uczestnikom. Równie istotne jest sprawdzenie, czy pojazd jadący za nami nie rozpoczął już manewru wyprzedzania oraz czy kierujący przed nami nie sygnalizuje zamiaru wyprzedzania, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu włączając kierunkowskaz.