Ukryte funkcje elektronicznego hamulca ręcznego. Kierowcy nie wiedzą o jednej rzeczy

Elektroniczny hamulec postojowy to rozwiązanie, które w ciągu ostatniej dekady stało się standardem w większości nowych samochodów. Niewielki przycisk zastąpił tradycyjną dźwignię, która zajmowała sporą przestrzeń między fotelami. Ta technologia, choć nie zawsze doceniana przez kierowców, kryje w sobie kilka interesujących funkcji, które znacząco poprawiają komfort codziennej jazdy.

Elektroniczny hamulec postojowy to rozwiązanie, które w ciągu ostatniej dekady stało się standardem w większości nowych samochodów. Niewielki przycisk zastąpił tradycyjną dźwignię, która zajmowała sporą przestrzeń między fotelami.
Elektroniczny hamulec postojowy to rozwiązanie, które w ciągu ostatniej dekady stało się standardem w większości nowych samochodów. Niewielki przycisk zastąpił tradycyjną dźwignię, która zajmowała sporą przestrzeń między fotelami.Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

Najpopularniejszą i najbardziej przydatną funkcją powiązaną z elektronicznym hamulcem postojowym jest Auto Hold. System ten pozwala kierowcy nie trzymać nogi na pedale hamulca podczas postojów na światłach czy w korkach. Auto Hold działa w oparciu o czujniki systemów ABS i ESP, które wykrywają moment zatrzymania pojazdu i automatycznie uruchamiają zaciski hamulcowe, utrzymując samochód w miejscu.

Jak włączyć funkcję Auto Hold?

Aktywacja funkcji Auto Hold jest zwykle bardzo prosta. W większości samochodów wystarczy nacisnąć przycisk zlokalizowany w pobliżu dźwigni zmiany biegów lub na ekranie dotykowym systemu multimedialnego. W niektórych modelach funkcję tę uruchamia się przez mocniejsze wciśnięcie pedału hamulca. Po aktywacji system zapamiętuje ustawienie, więc pozostaje włączony nawet po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika. Działanie Auto Hold jest zwykle sygnalizowane przez podświetlenie przycisku oraz wyświetlenie odpowiedniej ikonki na tablicy przyrządów.

Warto zauważyć, że funkcja ta jest dostępna wyłącznie w pojazdach wyposażonych w elektroniczny hamulec postojowy - nie znajdziemy jej w starszych modelach z ręcznym hamulcem. Co istotne, w większości aut Auto Hold działa tylko wtedy, gdy kierowca ma zapięte pasy bezpieczeństwa.

Czy jazda z włączonym Auto Hold jest wygodna?

Zdecydowanie tak, szczególnie w mieście. System ten zwalnia kierowcę z konieczności trzymania nogi na hamulcu podczas każdego zatrzymania. Jest to szczególnie przydatne w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, choć funkcja działa również w autach ze skrzynią mechaniczną. Największą zaletą jest jednak bezpieczeństwo podczas ruszania pod górę - system eliminuje ryzyko stoczenia się pojazdu.

Auto Hold często współpracuje z systemem Hill Holder, który pomaga w ruszaniu na wzniesieniu. Oba rozwiązania działają na podobnej zasadzie, ale Hill Holder utrzymuje podwyższone ciśnienie w układzie hamulcowym tylko przez kilka sekund, ułatwiając start pod górę. Auto Hold natomiast działa tak długo, jak samochód pozostaje w miejscu.

Ruszanie z miejsca z włączonym Auto Hold jest niezwykle proste - wystarczy wcisnąć pedał gazu, a system automatycznie zwolni hamulce, umożliwiając płynne ruszenie. W samochodach z manualną skrzynią biegów zwolnienie następuje w momencie puszczenia sprzęgła.

Czy z elektronicznym hamulcem postojowym można pojechać “na ręcznym”?

Elektroniczny hamulec postojowy skutecznie uniemożliwia takie manewry. System został zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie i komforcie, a nie o brawurowej jeździe. Próba wykorzystania elektronicznego hamulca w trakcie jazdy zwykle prowadzi do jego łagodnego, stopniowego zaciśnięcia, a nie gwałtownego zablokowania tylnych kół, co jest niezbędne do wykonania poślizgu.

Warto również wspomnieć, że elektroniczny hamulec postojowy może pełnić funkcję awaryjną w przypadku awarii głównego układu hamulcowego. Przytrzymanie przycisku podczas jazdy spowoduje stopniowe, kontrolowane zatrzymanie pojazdu. Nie jest to jednak zalecane w normalnych warunkach drogowych.

Mercedes CLA nowej generacjiSzczepan MroczekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?