Ta kontrolka to zmora kierowców. Sposób na jej pozbycie się jest tylko jeden
Widok małej żółtej lampki na desce rozdzielczej potrafi zepsuć humor niejednemu kierowcy. Szczególnie, gdy pojawia się symbol, którego wielu właścicieli samochodów z silnikiem Diesla nauczyło się obawiać - kontrolka DPF. W przeciwieństwie do większości ostrzeżeń, w tym przypadku zatrzymanie pojazdu jest najgorszym, co można zrobić. Paradoksalnie, kluczem do rozwiązania problemu jest dalsza jazda, ale na określonych warunkach.

Spis treści:
Filtr cząstek stałych, bo o nim mowa, stanowi ważny element układu wydechowego w nowoczesnych pojazdach. Jego zadaniem jest wychwytywanie sadzy i innych mikroskopijnych cząstek powstających podczas spalania paliwa. W silnikach wysokoprężnych montowany jest od kilkunastu lat, a od niedawna pojawia się również w niektórych jednostkach benzynowych.
Co robić, gdy zapali się kontrolka DPF?
Kiedy ceramiczny wkład filtra gromadzi zbyt dużo zanieczyszczeń, system samochodu sygnalizuje konieczność jego oczyszczenia poprzez zapalenie charakterystycznej kontrolki. W tym momencie rozpoczyna się wyścig z czasem, ponieważ zignorowanie tego sygnału może prowadzić do poważniejszych awarii.
Głównym problemem jest fakt, że współczesny styl jazdy, zwłaszcza w zatłoczonych miastach, nie sprzyja naturalnemu oczyszczaniu filtra. Krótkie przejazdy, częste zatrzymywania i niewielkie prędkości powodują, że temperatura spalin nie osiąga poziomu niezbędnego do rozpoczęcia procesu regeneracji. W efekcie filtr systematycznie zapełnia się, aż w końcu system alarmuje kierowcę o konieczności interwencji.
Wbrew intuicji, pojawienie się żółtej kontrolki DPF nie oznacza konieczności natychmiastowej wizyty w warsztacie. W rzeczywistości samochód sam podpowiada rozwiązanie - należy kontynuować jazdę, ale w konkretny sposób, który pomoże wypalić nieczystości zebrane przez filtr DPF. Producenci zalecają wyjazd na trasę szybkiego ruchu lub autostradę i utrzymywanie podwyższonych obrotów silnika przez dłuższy czas. Zazwyczaj kilkanaście do kilkudziesięciu minut jazdy ze stałą prędkością na czwartym lub piątym biegu pozwala na osiągnięcie temperatury umożliwiającej spalenie nagromadzonej sadzy.

Podczas tego procesu elektronika pojazdu inicjuje procedurę zwaną aktywną regeneracją. System sterowania silnikiem zwiększa ilość wtryskiwanego paliwa, co skutkuje podniesieniem temperatury spalin nawet do 600 stopni Celsjusza. W takich warunkach zgromadzona sadza ulega spaleniu, a filtr odzyskuje swoją funkcjonalność. O powodzeniu procesu informuje kierowcę zgaśnięcie kontrolki.
Zobacz również:
- Ważą się losy Diesla w Polsce. Diagnosta sprawdzi czy wyciąłeś DPF?
- Wycięty DPF? Pewny problem na przeglądzie technicznym
- Zapaliła się kontrolka DPF. Co robić, czy konieczna jest wizyta w serwisie?
- Diagności sprawdzają DPF. Trzyletnie diesle oblewają przegląd
- Nowy sposób kontroli DPF. Przejadą obok i stracisz dowód rejestracyjny
- Usunąłeś DPF? Będzie problem na SKP. Nowe zasady badania
- EGR, SCR, DPF i GPF. Jak usunąć usterki tych systemów i urządzeń?
Problemy z filtrem DPF - koszty mogą być wysokie
Auto zaczyna tracić moc, wzrasta zużycie paliwa, a w skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia turbosprężarki lub nawet awarii silnika. Jeśli próba samodzielnej regeneracji nie przynosi efektu, konieczna jest wizyta w warsztacie, gdzie mechanicy przeprowadzą proces czyszczenia przy użyciu specjalistycznego sprzętu diagnostycznego.
W przypadku gdy czyszczenie nie pomaga, pozostaje wymiana filtra, a to już spory wydatek. Koszt nowego elementu waha się od 2 do nawet 8 tys. złotych, w zależności od marki i modelu pojazdu. Alternatywą może być regeneracja filtra w wyspecjalizowanym zakładzie, co kosztuje zwykle 300-600 złotych i pozwala przywrócić nawet 99 proc. Sprawności.
Co grozi za usunięcie filtra DPF?
Niektórzy kierowcy, chcąc uniknąć kosztów związanych z DPF, decydują się na radykalne rozwiązanie - usunięcie filtra. Jest to jednak działanie nniezgodne z przepisami ochrony środowiska. Auto bez filtra DPF może nie przejść obowiązkowego przeglądu technicznego, a w przypadku kontroli drogowej kierowca ryzykuje mandat do 5 tys. złotych oraz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Jak jeździć, żeby filtr DPF się nie zatkał?
Najlepszą strategią jest profilaktyka - regularne wyjazdy poza miasto, podczas których silnik może pracować dłuższy czas pod obciążeniem. Dodatkowo warto stosować paliwo dobrej jakości oraz przestrzegać terminów wymiany oleju silnikowego. Takie podejście pozwoli na uniknięcie większości problemów z filtrem i zaoszczędzenie niemałych pieniędzy na naprawach.