Najgorsze samochody używane. Omijaj je szerokim łukiem
Niemiecka organizacja techniczna TUV opublikowała najnowszą edycję cyklicznego raportu usterkowości pojazdów - TUV 2025. Aktualne zestawienie powstało na bazie około 10,2 mln obowiązkowych badań technicznych wykonanych w Niemczech między czerwcem 2023 a lipcem 2024 roku. Które z kontrolowanych przez niemieckich diagnostów samochodów najczęściej otrzymywały negatywny wynik badania technicznego?
Tegoroczne wyniki są nieznacznie gorsze niż w poprzedniej edycji. Z danych TUV wynika, że przeglądu nie zaliczyło w Niemczech 20,6 proc. skontrolowanych aut, czyli o 0,1 proc. więcej niż przed rokiem. Po części wynikać to może ze starzenia się niemieckiego parku samochodowego. Średni wiek zarejestrowanego za Odrą auta przekracza już 10,1 roku.
W tym miejscu warto przypomnieć dane z Polski. Przy średnim wieku w okolicach 15,5 roku, w całym ubiegłym roku, wynikiem negatywnym zakończyło się zaledwie 2,4 proc. ogółu wykonanych w Polsce badań technicznych. Dość powiedzieć, że polski wynik - 2,4 proc. przeglądów z wynikiem negatywnym - idealnie wpisuje się w rezultat, okrzykniętej najmniej usterkowym autem w Niemczech, Hondy Jazz. Dokładnie 2,4 proc. ogółu skontrolowanych przez diagnostów egzemplarzy Hondy Jazz nie zaliczyło obowiązkowego badania technicznego w Niemczech. A dodajmy, że chodzi o samochody w wieku między 2 a 3 lata.
Dane TUV doskonale wskazują, jak gigantyczny wpływ na kondycję techniczną ma wiek samochodu. W przypadku aut w wieku od 2 do 3 lat, z których duża cześć wciąż jest przecież na gwarancji, obowiązkowego badania technicznego nie zaliczyło w Niemczech 6,4 proc. samochodów.
W przypadku aut w wieku między 8 a 9 lat było to już 23 proc, a w najstarszej badanej grupie wiekowej - aut w wieku 12 - 13 lat - aż 28,1 proc. Oznacza to, że przeglądu w Niemczech nie zaliczył co trzeci taki samochód. A pamiętajmy, że mowa o autach przynajmniej 2 lata młodszych niż średniu wiek samochodu w Polsce!
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 2 do 3 lat
- Tesla Model 3 (14,2 proc. z poważnymi usterkami)
- Ford Mondeo (13,2 proc. z poważnymi usterkami)
- Skoda Scala (11,8 proc. z poważnymi usterkami)
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 4 do 5 lat
- Tesla Model 3 (19,7 proc. z poważnymi usterkami)
- Volkswagen Sharan (17,7 proc. z poważnymi usterkami)
- BMW seria 5/6 (17,7 proc. z poważnymi usterkami)
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 6 do 7 lat
- Dacia Dokker (26,5 proc. z poważnymi usterkami)
- Dacia Duster (24,3 proc. z poważnymi usterkami)
- BMW seria 5/6 (23,6 proc. z poważnymi usterkami)
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 8 do 9 lat
- Dacia Dokker (30,9 proc. z poważnymi usterkami)
- Dacia Duster (29,7 proc. z poważnymi usterkami)
- Dacia Sandero (28,6 proc. z poważnymi usterkami)
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 10 do 11 lat
- Dacia Logan (39,6 proc. z poważnymi usterkami)
- Dacia Duster (34,1 proc. z poważnymi usterkami)
- Renault Twingo (33,0 proc. z poważnymi usterkami)
Najbardziej usterkowe auta w wieku od 12 do 13 lat
- Renault Twingo (41,5 proc. z poważnymi usterkami)
- Dacia Logan (41,0 proc. z poważnymi usterkami)
- Renault Clio (39,8 proc. z poważnymi usterkami)
Dane TUV bazują na obowiązkowych badaniach technicznych, więc słabe wyniki Dacii nie powinny być dla nikogo zaskoczeniem. Budżetowa marka często trafia w ręce kierowców, którzy nie mogą pozwolić sobie na obsługę pojazdu w autoryzowanych stacjach, a z wiekiem ten proces tylko się potęguje.
Nie sposób przeoczyć, że pierwsza z Dacii - użytkowy Dokker - pojawia się na szczycie najbardziej usterkowych samochodów dopiero w kategorii wiekowej między 6 a 7 lat. To czas, po którym kończy się finansowanie i - po okresie intensywnej eksploatacji firmowej - auto z reguły jest już w rękach kolejnego właściciela.
13 najlepszych używanych aut. Właściciele nie chcą ich sprzedawać
Z drugiej strony, wyniki świadczą jednak o nie najwyższej trwałości pojazdów koncernu Renault, bo - najgorsze w zestawieniu Renault Twingo (41,5 proc. aut z wynikiem negatywnym w wieku od 12 do 13 lat) legitymowało się średnim przebiegiem 110 tys. km. W przypadku drugiej od końca Dacii Logan (41 proc. z poważnymi usterkami) było to średnio 146 tys. km, a Renault Clio (39,8 proc. z poważnymi usterkami) - 116 tys. km. Dla porównania, jedne z najwyżej ocenionych aut w tym wieku - Mitsubishi AXS (19,6 proc. aut z poważnymi usterkami) i Volkswagen Golf Plus (20,6 proc. aut z poważnymi usterkami), legitymowały się średnimi przebiegami odpowiednio: 146 tys. km (ASX) i 115 tys. km (Golf Plus)
O gigantycznej wpadce mówić można natomiast w stosunku do marki Tesla i jej najpopularniejszego modelu - Tesli model 3. Nie dość, że uznano ją za najbardziej usterkowy samochód elektryczny, to jeszcze pożądane przez fanów elektromobilności pojazd uplasował się na szczycie najbardziej usterkowych aut aż w dwóch kategoriach wiekowych: wśród samochodów wieku od 2 do 3 lat (średnia usterkowość Tesli model 3 - aż 14,2 proc.) i wśród samochodów w wieku od 4 do 5 lat. W tej drugiej kategorii popularny elektryk wykazało się awaryjnością na poziomie 19,7 proc, czyli wyższą niż przeciętne 8 i 9-latki i o 0,1 proc. większą niż 13-letni Mitsubishi ASX.