Tunel na Zakopiance bije rekordy. Dobowy ruch przekroczył 48 tys. pojazdów
Tunel na Zakopiance znów przyciągnął rekordową liczbę pojazdów. Jak duże było natężenie ruchu i dlaczego właśnie teraz padł rekord?

Spis treści:
Nowy rekord dobowego ruchu w tunelu pod Luboniem Małym
W niedzielę 21 lipca 2025 r. przez tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich na drodze ekspresowej S7 przejechało dokładnie 48 040 pojazdów. To najwyższy wynik w historii funkcjonowania tego obiektu, który został oddany do użytku 12 listopada 2022 r. Dotychczasowy rekord - 45 585 aut - padł niespełna miesiąc wcześniej, 23 czerwca, na zakończenie długiego weekendu.
Tunel znajduje się w ciągu Zakopianki, na odcinku Lubień - Rabka-Zdrój, i stanowi strategiczny punkt komunikacyjny w Beskidzie Wyspowym. To właśnie tam koncentruje się ruch turystyczny kierowany w stronę Tatr i z powrotem, zwłaszcza w szczycie sezonu wakacyjnego, w okresie świąt i długich weekendów.
22 mln przejazdów w niespełna 3 lata
Wraz z nowym rekordem dziennego ruchu, tunel przekroczył również kolejną granicę - 22 mln przejazdów od momentu uruchomienia. Według informacji przekazanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wynik ten padł wieczorem 20 lipca. Oznacza to średnio ponad 22 tys. aut dziennie, choć w rzeczywistości ta liczba dynamicznie rośnie w okresach wzmożonego ruchu.
W samym 2025 roku aż 12 razy odnotowano dobowy ruch przekraczający 40 tys. pojazdów. Wśród tych dni znalazły się m.in. 2 stycznia, sześć dni lutego (czas ferii zimowych), 1 maja, 15 czerwca i wspomniany 23 czerwca. To potwierdza duże znaczenie tunelu jako elementu infrastruktury drogowej obsługującej ruch turystyczny na południu Polski.
Parametry techniczne tunelu pod Zakopianką
Tunel pod Luboniem Małym to obiekt o długości 2058 metrów, wyposażony w dwie oddzielne nawy - po jednej dla każdego kierunku jazdy. Każda nawa posiada dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Po uruchomieniu był to najdłuższy tunel drogowy w Polsce poza terenem zabudowanym, aż do oddania tunelu na S3 (Bolków - Kamienna Góra) w 2024 roku.
System bezpieczeństwa obejmuje m.in. odcinkowy pomiar prędkości (obowiązuje ograniczenie do 100 km/h), a także rozbudowaną sieć monitoringu: 26 kamer obrotowych, 30 stałych i 114 kamer wideodetekcji. Obiekt nadzorują także czujniki dymu i ciepła oraz zintegrowany system ostrzegania.
Budowa całego odcinka S7 Lubień - Rabka-Zdrój wraz z tunelem kosztowała 2,55 mld zł, z czego blisko 1,3 mld zł pochodziło ze środków unijnych.
Zakopianka zyskała kręgosłup komunikacyjny
Tunel pod Luboniem Małym stał się kluczowym elementem Zakopianki, szczególnie w sezonie turystycznym. Rekordowe wyniki potwierdzają, jak istotne znaczenie ma ta inwestycja dla ruchu drogowego w południowej Polsce. Przekroczenie progu 22 mln przejazdów oraz nowy rekord dobowy to nie tylko liczby - to dowód na to, że infrastruktura drogowa w górach wciąż potrzebuje rozwoju i modernizacji, by sprostać rosnącemu natężeniu ruchu.