Jak zakładać matę antyszronową na szybę? Liczy się strona
Oprac.: Jacek Waśkiel
Wielu kierowców montuje matę antyszronową na szybę w pośpiechu, nie zwracając uwagi na jej właściwe ułożenie, co często prowadzi do nieskutecznej ochrony i zamarzniętych szyb o poranku. Prawidłowe założenie osłony, z uwzględnieniem odpowiedniej strony, ma kluczowe znaczenie dla zachowania jej właściwości izolacyjnych i ochronnych. Wyjaśniamy, jak poprawnie zamontować matę antyszronową, aby skutecznie zabezpieczała szybę przed mrozem i wilgocią.
Którą stroną zakładać matę antyszronową?
Właściwe ułożenie maty antyszronowej na szybie samochodu jest kluczowe dla jej skuteczności. Większość modeli posiada jedną stronę pokrytą materiałem odbijającym światło, często folią aluminiową, która powinna być skierowana na zewnątrz. Taka konstrukcja ogranicza przywieranie lodu, odbija promienie słoneczne i tworzy barierę termiczną chroniącą szybę przed gwałtownym spadkiem temperatury. W efekcie para wodna, która mogłaby osadzić się na szybie i zamarznąć, nie ma bezpośredniego kontaktu ze szkłem. Ważną zaletą jest też uniwersalność tego rozwiązania – maty z warstwą odbijającą światło sprawdzają się nie tylko zimą, lecz także latem, chroniąc wnętrze samochodu przed przegrzaniem.
Strona wewnętrzna, z reguły wykonana z miękkiego, elastycznego materiału, przylega bezpośrednio do szkła, zapewniając szczelność i ochronę przed wilgocią. Zastosowane tkaniny często mają właściwości hydrofobowe (np. poliester lub nylon), co zapobiega nasiąkaniu wodą i ułatwia ich czyszczenie. W niektórych modelach stosuje się dodatkową powłokę antyprzymarzającą, co podnosi funkcjonalność osłony w ekstremalnych warunkach pogodowych. Kluczowe jest również, aby podczas montażu zwrócić uwagę na odpowiednie dociśnięcie maty do szyby, unikając szczelin, przez które mógłby przedostać się śnieg lub woda.
Działanie maty antyszronowej opiera się na prostych procesach fizycznych, które zapobiegają tworzeniu się lodu. Zewnętrzna warstwa izoluje szybę od zimnego, wilgotnego powietrza, ograniczając zjawisko kondensacji, podczas gdy wewnętrzna powłoka zapobiega bezpośredniemu przymarzaniu do szkła. Materiał odporny na promieniowanie UV oraz niskie temperatury chroni matę przed degradacją, zapewniając jej trwałość i funkcjonalność w trudnych warunkach atmosferycznych. Założenie maty antyszronowej niewłaściwą stroną sprawi, że nie będzie ona skutecznie izolować szyby, co prowadzi do powstawania szronu lub lodu mimo jej użycia. Co więcej, materiał może przymarznąć do szkła, utrudniając jego usunięcie i zwiększając ryzyko uszkodzenia zarówno maty, jak i powierzchni szyby.
Sposoby montażu maty antyszronowej
Najprostszym i jednocześnie najczęściej stosowanym sposobem montażu maty antyszronowej są tzw. uszy – przedłużone fragmenty materiału, które przytrzaskuje się drzwiami. Tego rodzaju rozwiązanie wymaga rozłożenia maty tak, aby dokładnie przylegała do górnej krawędzi szyby, nie pozostawiając żadnych szczelin, przez które mogłaby dostać się wilgoć. Ważne jest, aby materiał nie nachodził na maskę, co mogłoby utrudnić jego prawidłowe ułożenie i zwiększyć podatność na podmuchy wiatru. Uszy przytrzymane wewnątrz pojazdu pełnią także funkcję zabezpieczenia maty przed kradzieżą – ich zdjęcie wymaga otwarcia drzwi, co zniechęca potencjalnych złodziei.
Alternatywnym rozwiązaniem są maty mocowane za pomocą haczyków lub elastycznych pasków, które można zaczepić o felgi, kołpaki lub inne elementy karoserii. Tego typu mocowania pozwalają na stosowanie osłon o większych rozmiarach, przeznaczonych do pojazdów o niestandardowych szybach lub do ochrony bocznych okien i lusterek. Przy tego rodzaju montażu kluczowe jest odpowiednie napięcie materiału – mata powinna przylegać do szyby na całej powierzchni, ale bez nadmiernego naprężenia, które mogłoby prowadzić do jej pęknięcia w czasie silnych mrozów. Modele z haczykami są często wybierane przez właścicieli większych aut, takich jak SUV-y i vany, gdzie standardowe rozwiązania mogą okazać się niewystarczające.
Coraz większą popularność zyskują także maty z magnesami, które łączą prostotę montażu z efektywnym przyleganiem do karoserii. W tym przypadku krawędzie maty są zwykle wsuwane pod drzwi, natomiast pozostałe części mocuje się za pomocą magnesów przyciągających się do metalowych elementów nadwozia. Warto zwrócić uwagę, by magnesy były osłonięte materiałem ochronnym, takim jak filc lub wzmocniona taśma, co zabezpiecza lakier przed przypadkowymi zarysowaniami. Maty magnetyczne są szczególnie cenione przez kierowców, którym zależy na wygodzie i szybkości. Brak konieczności korzystania z pasków lub haczyków sprawdza się szczególnie w przypadku częstego zdejmowania i zakładania osłony.