Dlaczego jazda w grubej kurtce to zły pomysł?
Zimą wielu kierowców wsiadając do auta i zapinając pas nie ściąga wcześniej zimowej odzieży - w szczególności grubej kurtki, która, jak się okazało, może stanowić potem równie grube problemy. Eksperci z ADAC ostrzegają, że lekceważąc zasady bezpieczeństwa i zapinając pasy w nieodpowiedni sposób narażamy się na obrażenia nawet podczas kolizji przy bardzo niewielkiej prędkości.
Eksperci od bezpiecznej jazdy są zgodni - większość kierowców znacząco utrudnia sobie prowadzenie kierując autem w krępującej ruchy zimowej odzieży. Grube czapki, szaliki czy rękawiczki, które nie zapewniają odpowiednio chwytu mogą okazać się zgubne w krytycznej sytuacji. Do tego dochodzi oczywiście kwestia podstawowa, czyli wchodzenie do auta w grubej, zimowej kurtce i zapinanie pasów na nią. ADAC oraz polscy eksperci ostrzegają, że taki sposób zapięcia pasa może w razie kolizji doprowadzić do poważnych obrażeń wewnętrznych. Niemiecka organizacja przeprowadziła nawet crash-test, który czarno na białym udowodnił, że nieprawidłowo zapięty pas bezpieczeństwa może spowodować więcej szkody niż pożytku.
Zimowy crash-test ADAC - dlaczego jazda w kurtce to błąd?
W przeprowadzonym crash-teście wykorzystano manekiny dorosłego i dziecka, które zostały przypięte pasami w grubej zimowej odzieży. Test symulował typową sytuację w ruchu miejskim - zderzenie przy prędkości 16 km/h. Wyniki były alarmujące - zarówno u dorosłego, jak i u dziecka pas bezpieczeństwa głęboko wcinał się w brzuch, co w realnej sytuacji mogłoby spowodować poważne obrażenia narządów wewnętrznych, takich jak jelita, wątroba czy śledziona, a nawet doprowadzić do krwotoku wewnętrznego. Problem wynika z tego, że wypełnienie zimowej kurtki tworzy przestrzeń między pasem a ciałem, przez co pas nie przylega prawidłowo do bioder u dorosłych czy ud u dzieci, jak powinno to mieć miejsce w przypadku jazdy bez kurtki.
O tym, jak ważne jest to, żeby pas bezpieczeństwa przylegał do ciała, a nie do grubej kurtki, przypominają też eksperci Skody Auto Szkoły. Przywołują liczbę, która uzmysławia, jak potężne siły działają na pasażerów w momencie zderzenia. Przykładowo, przy prędkości 50 km/h, kierowca ważący 75 kg uderza w pas bezpieczeństwa z siłą około 3500 kg.
Jak ubrać siebie i dzieci do auta zimą?
Ciepło, ale nie za ciepło - najlepszym wyborem będą niekrępujące ruchów bluzy, które zapewnią także odpowiedni komfort termiczny. W przypadku dzieci można wspomóc się kocykiem, który dobrze mieć w samochodzie pod ręką lub wyciągnąć z domu, aby miał temperaturę pokojową (a nie zimny koc z bagażnika). Jeśli już prowadzimy w kurtce (na przykład na krótkim dystansie) należy ją rozpiąć i pas bezpieczeństwa przypiąć pod kurtką.
Eksperci i trenerzy bezpiecznej jazdy przypominają też o odpowiedniej temperaturze w aucie. Zbyt wysoka może obniżyć koncentrację i czas reakcji oraz prowadzić do senności. Optymalnie, jeśli w kabinie będą nie więcej niż 22 stopnie Celsjusza. Należy też pamiętać o regularnym wietrzeniu wnętrza oraz używaniu klimatyzacji, a także przerwach w podróży. W trakcie odpoczynku na stacji dobrze jest pójść na krótki spacer, a nawet rozruch, który poprawi krążenie i przygotuje organizm do dalszej jazdy.