Auta elektryczne mają poważny problem. I nie chodzi o główną baterię
Paula Lazarek
Nie musisz się martwić, że główny akumulator w samochodzie elektrycznym padnie po kilku latach użytkowania, ale to wcale nie oznacza, że problemów nie będzie. W rzeczywistości elektryki mogą napotkać kłopoty z zupełnie innym akumulatorem – tym mniejszym, 12-woltowym.

Spis treści:
W nowoczesnym aucie elektrycznym, które ma akumulator trakcyjny o pojemności 60, 80 czy nawet 100 kWh, mała bateria 12V może unieruchomić samochód. Co gorsza - nawet jeśli główny akumulator jest w pełni naładowany, to nic nie pomoże.
Awarie akumulatora 12V w elektrykach - to częsty problem
Z danych Consumer Reports wynika, że awarie akumulatorów 12V to jedna z najczęstszych usterek w samochodach elektrycznych. Modele takie jak Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Rivian R1S czy R1T są szczególnie narażone na ten problem. Do podobnych historii dochodzi na forach użytkowników VW ID.3, Chevroleta Bolta czy Toyoty bZ4X.
Producenci różnie rozwiązują kwestię ładowania akumulatora 12V w elektrykach. W większości przypadków akumulator trakcyjny zasila mały akumulator 12V za pomocą przetwornicy DC-DC. Choć jest to dość proste rozwiązanie, to jeśli układ nie zadba o doładowanie 12V na czas, samochód może stanąć.
Jak producenci radzą sobie z rozładowywaniem akumulatorów 12V?
Część producentów poprawiła swoje systemy, aby uniknąć problemów z rozładowaniem akumulatora 12V. Na przykład, Rivian poprawił system zarządzania energią, aby nie drenował akumulatora 12V. Tesla w Cybertrucku zastosowała akumulator 48V, który lepiej radzi sobie z obciążeniem. Coraz więcej producentów stosuje również lepsze akumulatory, które lepiej znoszą głębokie rozładowanie.
Zobacz również:
Co możesz zrobić, aby uniknąć problemów z akumulatorem 12V?
Jeśli masz samochód elektryczny, zwróć uwagę na kilka kwestii:
- Unikaj długich postojów - Jeśli auto długo stoi, akumulator 12V może się rozładować.
- Dbaj o stan akumulatora - Jeśli masz dostęp do garażu, raz na jakiś czas doładuj go prostownikiem.
- Warto mieć kable rozruchowe - Tak, w elektryku również mogą się przydać! Jeśli akumulator 12V padnie, możesz go doładować tak, jak w samochodzie spalinowym.
Producenci pracują nad usprawnieniem systemów ładowania, ale użytkownicy elektryków powinni pamiętać o dbaniu o stan akumulatora 12V, szczególnie podczas długich postojów. Dzięki kilku prostym środkom ostrożności można uniknąć kłopotów z tym niewielkim, ale istotnym ogniwem.