Potężne opóźnienie na budowie tunelu na trasie S19. Karpatka pracuje zbyt wolno
Postępuje budowa drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe - Babica. Kluczowym fragmentem tej trasy będzie liczący ponad 2 km długości tunel, którego budowa rozpoczęła się w wakacje ubiegłego roku. Niestety, jego drążenie nie idzie tak, jak oczekiwano.

W skrócie
- Prezentacja postępu budowy tunelu Karpatka na drodze S19, gdzie wystąpiły opóźnienia.
- Przyczyny problemów obejmują ulatniający się metan oraz konieczność doposażenia maszyny TBM.
- Drążenie tunelu trwa znacznie dłużej niż zakładano
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Będący częścią drogi S19 tunel na odcinku Rzeszów Południe - Babica drąży maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o nazwie Karpatka. Maszyna miała rozpocząć pracę już pod koniec 2023 roku, tak by dwa lata później zakończyć pracę. Niestety, tak się nie stało.
Podczas próbnych pompowań mających na celu obniżenie poziomu wody, w tunelu stwierdzono ulatnianie się metanu. W związku z wykryciem gazu koniecznie było odpowiednie przygotowanie Karpatki do pracy w warunkach metanowych. Konieczne było m.in. zamontowanie systemu czujników wykrywających obecność metanu na etapie drążenia tunelu, niezbędna była także wymiana części podzespołów.
Uzyskanie decyzji administracyjnych, doposażenie maszyny TBM oraz testy trwały kilka miesięcy. Ostatecznie maszyna rozpoczęła pracę na początku lipca 2024 roku.
Karpatka ma 114 metrów długości i waży 4400 ton
Chociaż nazwa maszyny bez wątpienia brzmi pieszczotliwie, jej dane techniczne niejedną osobę mogą wprawić w osłupienie. Karpatka ma bowiem 114 metrów długości i 15,16 metrów średnicy. Jej waga to 4400 ton. Urządzenie posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Ważący 440 ton pierścień skrawający obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę oraz posiada 471 narzędzi służących do wiercenia.
Maszyna nie tylko wierci tunel, ale automatycznie usuwa urobek i z prefabrykowanych elementów stawia obudowę tunelu.
W trakcie budowy tunelu, Karpatka przejdzie ponad 100 metrów poniżej szczytu wzgórza Grochowiczna. GDDKiA szacowała, że na wydrążenie jednej nawy tunelu maszyna będzie potrzebowała ok. 9 miesięcy. Następnie w ciągu trzech miesięcy miała zostać odwrócona i rozpocząć drążenie kolejnej nawy tunelu.
Już wiadomo, że ten harmonogram nie zostanie dotrzymany. Po 10 miesiącach pracy Karpatka wywierciła tylko 856 metrów pierwszej nawy, a przypomnijmy, że każda nitka tunelu ma mieć 2255 m długości. W tym tempie przebicie pierwszej nawy potrwa jeszcze rok, a po kolejnych 3 miesiącach będzie mogło ruszyć wiercenie w drugiej nitki.
Budowa S19 Rzeszów Południe - Babica
W ramach inwestycji, poza drążeniem wspomnianego tunelu, wykonawca wybuduje ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 oraz węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Umowa dotyczy także wybudowania zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Lutoryż oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).