Najdłuższy tunel na świecie. Rekordzista z Polski jest 10 razy krótszy

Podróżując drogami różnych krajów można być pod wrażeniem zdolności budowlanych i architektonicznych człowieka. Przykładem zaawansowanych konstrukcji budzących podziw są tunele. Najdłuższy tunel na świecie jest aż 10 razy dłuższy od polskiego rekordzisty.

Najdłuższy tunel drogowy na świecie ma ponad 24,5 km.
Najdłuższy tunel drogowy na świecie ma ponad 24,5 km.123RF/PICSEL

Bardzo często rekordowych konstrukcji szukamy w Azji, ale w przypadku najdłuższego tunelu drogowego sprawa prezentuje się nieco inaczej, ponieważ znajduje się on w Europie.

Gdzie jest najdłuższy tunel drogowy na świecie?

Od wielu lat miano to dzierży tunel Laerdal w Norwegii. Jego bieg zaczyna się w Aurlandsvangen w Aurland i ciągnie się aż na południe o Laerdalsoyri w Laerdal. Długość tego tunelu to aż 24,51 km.

Trzeba przyznać, że jak na tak dużą inwestycję prace poszły sprawnie – budowa rozpoczęła się w 1995 roku, a pięć lat później konstrukcję udostępniono kierowcom. Inwestycja kosztowała wówczas 1,082 mld koron norweskich, czyli ok. 113,1 mln dolarów. Ciekawostką może być fakt, że w tunelu nie znajdziemy wyjść awaryjnych. Zadbano jednak o inne elementy bezpieczeństwa. I tak co 250 metrów znajdują się telefony alarmowe, a co 125 m gaśnica. Co więcej można tam znaleźć również fotoradary, których zadaniem jest powstrzymywanie kierowców przed zbyt szybką jazdą.

Tunel został podzielony na cztery sekcje, z których każda rozpoczyna się przestronną jaskinią.123RF/PICSEL

By uniknąć negatywnych skutków, jakie może wywołać długotrwała jazda w jednostajnym środowisku, tunel został podzielony na cztery sekcje, z których każda rozpoczyna się przestronną jaskinią. Oświetlenie niebieskim i żółtym światłem tworzy efekt podobny do wschodu słońca. Ma to zapewnić kierowcom przerwę od jednolitego krajobrazu i zarazem pomóc osobom zmagającym się z klaustrofobią.

Najdłuższe tunele na świecie. W top 3 konstrukcje z Australii i Japonii

Wiceliderem w zestawieniu najdłuższych tuneli jest australijska konstrukcja WestConnex, która liczy 22 km. Ułatwia ona poruszanie się kierowcom w obrębie miasta Sydney – pozwala na dojazd na lotnisko, przedmieścia czy do centrum miasta. Tunel jest częścią infrastruktury mającej usprawnić ruch poprzez zmniejszenie korków w mieście (kierowcy mają wybierać bezkolizyjny przejazd tunelem, zamiast stać w korkach), a także najdłuższym podziemnym odcinkiem drogi publicznej w Australii.

Autorami inwestycji są rząd stanu Nowa Południowa Walia oraz federalne władze Australii. Kosztowała ok. 10 mld dolarów australijskich (ok. 25,5 mld złotych), a ostatni element tunelu został udostępniony kierowcom w listopadzie 2023 roku.

Podium najdłuższych tuneli świata zajmuje japoński tunel Yamate. Liczy on 18,20 km i przebiega nawet 30 metrów pod ulicami Tokio. Konstrukcja łączy obszar Takamatsu w okręgu Toshima i węzeł drogowy Oi w okręgu Shinagawa. Co ciekawe, chociaż pierwsze plany dotyczące budowy tunelu zostały opracowane już na początku lat 70., prace budowlane rozpoczęły się dopiero w 1992 roku. W całości konstrukcja została ukończona w 2015 roku.

W obu nawach tunelu co 100 metrów znaleźć można telefony alarmowe. Wyjścia ewakuacyjne natomiast znajdują się w odległości nie większej niż 350 metrów. W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h.

Gdzie jest najdłuższy tunel w Polsce?

Na tle wymienionych obiektów rodzime konstrukcje prezentują się znacznie mniej imponująco. Obecnie najdłuższym tunelem w naszym kraju jest ten znajdujący się pod warszawskim Ursynowem, w ciągu drogi ekspresowej S2. Liczy on 2 355 m długości. To zaś oznacza, że jest on blisko 10,5 razy krótszy od norweskiego tunelu.

Najdłuższym tunel w Polsce jest obecnie ten znajdujący się pod Ursynowem, w ciągu drogi ekspresowej S2.Jakub Kamiński East News

Tunel pod Ursynowem został otwarty w grudniu 2021 roku. W najgłębszym miejscu schodzi aż 21 metrów pod ziemię. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. Cały tunel jest objęty odcinkowym pomiarem prędkości.

Już dziś wiadomo jednak, że w przyszłości warszawski tunel będzie musiał oddać swój tytuł innej konstrukcji. Na odcinku drogi ekspresowej S6 Police – Goleniów znajdować się będzie pięciokilometrowy tunel stanowiący przeprawę pod Odrą. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, ze wspomnianego odcinka S6 i zarazem tunelu kierowcy będą mogli skorzystać w 2031 roku.

Czy SCT w Krakowie powinna obejmować całe miasto?Szczepan MroczekINTERIA.PL