408 mln zł dofinansowania na dwie ważne drogi. Duże wsparcie z UE
Unia Europejska przyznała Polsce kolejne setki milionów złotych na rozwój infrastruktury drogowej. Które trasy zyskają nowe jezdnie, węzły i miejsca obsługi podróżnych? Sprawdź, gdzie ruszą kluczowe inwestycje, dzięki którym poprawią się bezpieczeństwo i płynność ruchu na południu kraju.

Spis treści:
Unijne dofinansowanie na polskie drogi ekspresowe
Polska pozyskała kolejne środki unijne na rozbudowę dróg krajowych. Tym razem chodzi o 408 mln zł z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Pieniądze trafią na dwie kluczowe inwestycje - budowę odcinka drogi ekspresowej S1 Kosztowy - Oświęcim oraz rozbudowę istniejącej trasy S19 między Sokołowem Małopolskim Północ a Jasionką.
To 14. i 15. umowa podpisana w ramach programu FEnIKS, który w całości ma przynieść Polsce ponad 24 mld zł wsparcia. Łączna kwota dofinansowań przyznanych dotąd na projekty drogowe sięga już 7,9 mld zł.
S1 Kosztowy - Oświęcim. Nowa trasa w województwie śląskim
Na budowę niemal 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 między Kosztowami a Oświęcimiem trafi 255 mln zł z funduszy UE. Całkowity koszt inwestycji przekracza 1,1 mld zł, z czego wydatki kwalifikowalne to 300 mln zł.
W ramach przedsięwzięcia powstaną trzy węzły drogowe - Kosztowy II, Lędziny i Bieruń. Zaplanowano także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych - Lędziny Wschód i Zachód. Trasa zostanie wyposażona w mosty, wiadukty, estakady i przepusty. Przewidziano również wykonanie dróg dojazdowych.
S1 połączy aglomerację katowicką z Bielskiem-Białą i dalej z przejściem granicznym Zwardoń-Skalité na granicy ze Słowacją. Nowy odcinek usprawni ruch w regionie i poprawi dostępność komunikacyjną południa kraju.
S19 Sokołów Małopolski - Jasionka. Rozbudowa istniejącej trasy
Z kolei 153 mln zł z funduszy FEnIKS zasili inwestycję w woj. podkarpackim. Chodzi o rozbudowę istniejącego odcinka S19 pomiędzy Sokołowem Małopolskim Północ a Jasionką. Koszt całkowity inwestycji wynosi ponad 357 mln zł, a wydatki kwalifikowalne to 180 mln zł.
Na odcinku o długości prawie 14 km powstanie druga jezdnia, dzięki czemu cała trasa Lublin-Rzeszów zyska przekrój dwujezdniowy. Inwestycja obejmuje też przebudowę MOP Nienadówka oraz rozbudowę MOP Stobierna. Tak jak w przypadku S1, przewidziano realizację niezbędnych obiektów inżynierskich i dróg dojazdowych.
Program FEnIKS wspiera rozwój infrastruktury
Program FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) zastąpił wcześniejszy POIiŚ i obowiązuje na lata 2021-2027. Finansuje inwestycje w transport, energetykę, środowisko i gospodarkę niskoemisyjną.
W ramach programu podpisano już umowy m.in. na budowę odcinków dróg S7, A2, S6, a także obwodnic w Opatowie, Łomży i Trójmieście. We wcześniejszych fazowanych projektach dofinansowanie pochodziło z dwóch źródeł - FEnIKS oraz POIiŚ 2014-2020.