Niewielu kierowców zna tę funkcję pedału gazu. Może oszczędzić paliwo
Czy pedał gazu służy wyłącznie do przyspieszania? Odpowiedź jest bardziej złożona. Coraz częściej producenci wyposażają auta w rozwiązania, które sprawiają, że ten element układu sterowania pełni dodatkową rolę. Wielu kierowców nie ma świadomości, że mają ją w swoim samochodzie.

Spis treści:
Pedał gazu i układ rekuperacji energii
Rozwój hybryd i samochodów elektrycznych przyniósł technologię odzyskiwania energii, tzw. rekuperację. Podczas hamowania lub zwalniania silnik elektryczny działa jak generator i kieruje energię z powrotem do akumulatora trakcyjnego. W praktyce oznacza to, że samo odpuszczenie pedału gazu inicjuje proces spowalniania pojazdu. W samochodach elektrycznych rekuperacja przekłada się bezpośrednio na zasięg - w codziennym użytkowaniu wydłuża go nawet o 40-50 km na jednym ładowaniu.
Jazda jednym pedałem - jak to działa?
W wielu autach elektrycznych i hybrydowych kierowca ma do wyboru tryb standardowy D oraz tryb B. W pierwszym po odpuszczeniu gazu auto toczy się siłą bezwładności. W trybie B samochód zaczyna wyraźnie zwalniać dzięki pracy silnika elektrycznego. Im mocniej kierowca odpuści gaz, tym intensywniejsze jest hamowanie.
System ten pozwala w ruchu miejskim znacząco ograniczyć użycie pedału hamulca. Mechaniczne hamulce włączają się dopiero w końcowej fazie zatrzymywania. W praktyce oznacza to mniejsze zużycie klocków i tarcz, co obniża koszty eksploatacji. Według szacunków serwisów motoryzacyjnych, elementy układu hamulcowego w autach elektrycznych zużywają się nawet o 30 proc. wolniej niż w klasycznych samochodach spalinowych.
Pedał gazu a oszczędności w portfelu
W praktyce, jak pokazują relacje kierowców, oszczędności w hybrydach mogą wynosić ok. 1-1,5 l/100 km. Przekłada się to na kilkaset lub nawet ponad tysiąc zł rocznie przy typowych przebiegach.
Intensywna rekuperacja w autach elektrycznych pozwala zwiększyć zasięg o kilka do kilkunastu proc. W przypadku samochodu o zasięgu 400 km oznacza to dodatkowe kilkadziesiąt kilometrów bez ładowania.
Nowoczesne samochody zmieniają sposób, w jaki kierowcy korzystają z podstawowych urządzeń. Pedał gazu pełni dziś rolę nie tylko przyspieszania, ale także hamowania i odzyskiwania energii. Jazda jednym pedałem wymaga przyzwyczajenia, jednak ci, którzy spróbują, często doceniają płynność oraz oszczędności. To rozwiązanie, które z czasem może stać się standardem w kolejnych generacjach samochodów.