Jak jeździć autem hybrydowym? Te triki pozwolą zaoszczędzić
Modele z napędem hybrydowym stanowią prawdziwy hit, dość powiedzieć, że od miesięcy najpopularniejszym modelem w Polsce jest hybrydowa Toyota Corolla. Rynek hybryd w Polsce (w tym modeli z układem miękkiej hybrydy) stanowi już prawie połowę całości. Nie wszyscy kierowcy wiedzą jednak, jak jeździć hybrydą, żeby w pełni wykorzystać jej możliwości i płacić mniej za paliwo.

Spis treści:
Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup hybrydy, przede wszystkim ze względów ekonomicznych. Niższe rachunki za paliwo to argument, który przemawia do każdego. Jednak by faktycznie zaoszczędzić na tankowaniu, warto poznać kilka zasad efektywnej jazdy takim autem. Niektóre z nich mogą zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców.
Rozgrzewanie silnik na postoju to błąd
Stanie z włączonym zapłonem jest energetycznym marnotrawstwem, a także może narazić nas na mandat.
Cisza w hybrydzie jest zwodnicza. Wielu kierowców myśli, że skoro nie słychać silnika, można bezkarnie stać z włączonym zapłonem. To błąd - akumulator trakcyjny cały czas się rozładowuje, a system później będzie musiał uzupełnić te braki, zużywając więcej paliwa.
Lepiej więc ruszyć natychmiast po uruchomieniu auta. Silnik spalinowy i tak włączy się dopiero przy większej prędkości, gdy będzie pracował w optymalnym zakresie.
Jak przyspieszać hybrydą? Dynamicznie, a potem “żeglować”
Ta rada wydaje się przeczyć wszystkiemu, co słyszeliśmy o ekonomicznej jeździe. W tradycyjnych samochodach zaleca się łagodne przyspieszanie - w hybrydach jest odwrotnie. Hybrydowe układy napędowe są najbardziej nieefektywne w fazie przedłużającego się rozpędzania. Dlatego warto tę fazę maksymalnie skrócić. Najlepsza technika? Przyspiesz energicznie do pożądanej prędkości, a następnie zmniejsz nacisk na pedał gazu, pozwalając autu "żeglować". Przekładnia bezstopniowa, powszechnie stosowana w hybrydach, zadba o utrzymanie silnika w optymalnym zakresie obrotów.
Tryb elektryczny w korkach
Miejskie korki to naturalne środowisko hybryd. Tutaj ich przewaga nad tradycyjnymi autami jest najbardziej widoczna. Podczas gdy silniki spalinowe zużywają najwięcej paliwa przy ciągłym zatrzymywaniu się i ruszaniu, hybrydy mogą poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym.
Aby maksymalnie wykorzystać ten potencjał, warto w korkach delikatnie operować pedałem gazu i, jeśli auto wyposażono w taką funkcję, włączyć tryb EV. Ten zabieg może obniżyć zużycie paliwa nawet o 20 proc. w porównaniu do tradycyjnego auta.
Pamiętaj jednak - tryb EV sprawdza się głównie w korkach. Na dłuższych trasach lepiej zostawić decyzję komputerowi pokładowemu, który zaprojektowano z myślą o optymalnym bilansie mocy.
Tryb ECO w hybrydzie
W przeciwieństwie do niektórych rozwiązań stosowanych w motoryzacji, które są głównie chwytem marketingowym, tryb ECO w hybrydach faktycznie działa. To nie tylko kwestia zmniejszenia "czułości" pedału gazu.
Aktywacja trybu ECO to zmiana parametrów pracy pojazdu - od sposobu działania skrzyni biegów, przez zarządzanie baterią, po optymalizację pracy klimatyzacji i ogrzewaniaEfekt? W zależności od modelu, obniżenie zużycia paliwa nawet o 10-15 proc. bez istotnego wpływu na komfort jazdy.
Hamowanie w hybrydzie
Hamowanie w hybrydzie to nie tylko zatrzymywanie pojazdu - to także okazja do odzyskania energii. Zjawisko rekuperacji pozwala przekształcić energię kinetyczną w elektryczną, która zasila akumulator trakcyjny.
Skuteczna technika hamowania w hybrydzie różni się od tej stosowanej w tradycyjnych autach. Zamiast gwałtownego wciśnięcia pedału, lepiej rozpocząć hamowanie wcześniej i z mniejszą intensywnością. Dzięki temu maksymalizujemy ilość energii odzyskanej przez system.
Stosując pięć powyższych zasad, można znacząco obniżyć zużycie paliwa w swoim hybrydowym aucie.