Przycisk w aucie, który może uratować życie. Niewielu kierowców zna tę funkcję
W nowoczesnych samochodach coraz rzadziej spotykamy tradycyjny “ręczny”, czyli mechaniczny hamulec postojowy, który przez dziesięciolecia obsługiwało się za pomocą dźwigni ręcznej lub pedału nożnego. Obecnie niemal wszystkie współczesne samochody wyposażone są w elektrycznie sterowany hamulec postojowy, rozpoznawalny po przycisku lub małej dźwigni z symbolem hamulca, zazwyczaj umieszczonym na konsoli środkowej. Niewielu kierowców zdaje sobie jednak sprawę, że w większości przypadków ma on ukrytą funkcję, która może uratować życie.

Spis treści:
Elektroniczny hamulec postojowy spełnia wszystkie klasyczne funkcje: podczas zatrzymania lub parkowania aktywuje hamulce tylnych kół, zapobiegając np. stoczeniu się pojazdu na wzniesieniu. Działa prosto - na naciśnięcie przycisku lub pociągnięcie przełącznika, często też automatycznie, jeśli funkcja auto hold może być wybrana w menu pojazdu lub za pomocą dodatkowego przycisku.
Ukryta funkcja elektronicznego hamulca postojowego
Czego wielu kierowców nie wie, to dodatkowa funkcja przełącznika hamulca postojowego. Nowoczesny elektromechaniczny hamulec postojowy oferuje bowiem funkcję hamowania awaryjnego, która w krytycznych sytuacjach może uratować życie. Gdy zostanie uruchomiony podczas jazdy, system rozpoznaje to jako hamowanie awaryjne i podejmuje odpowiednie działania. Aby zapobiec blokowaniu tylnych kół i potencjalnemu poślizgowi, hamowanie odbywa się interwałowo na wszystkich czterech kołach przy wykorzystaniu systemu ABS.
Gdy tylko pojazd porusza się szybciej niż prędkość marszu, sterownik zakłada, że kierowca świadomie chce wykonać hamowanie awaryjne. System rozpoznaje sytuację awaryjną i reaguje nie tylko hamulcami tylnymi, ale inicjuje pełne hamowanie na wszystkich czterech kołach. Systemy ABS i ESC zapewniają przy tym maksymalną stabilność i bezpieczeństwo. W zależności od modelu pojazdu, mogą zostać również aktywowane światła awaryjne, ostrzegające innych uczestników ruchu. Pojazd zostaje w kontrolowany sposób wyhamowany do całkowitego zatrzymania.
Funkcję awaryjnego hamowania może włączyć także pasażer
W krytycznych sytuacjach drogowych nieznana funkcja hamulca elektroniczny może pełnić rolę systemu ratunkowego. Na przykład w sytuacji nagłego zagrożenia lub niedyspozycji kierowcy, pasażer ma możliwość aktywowania awaryjnego hamowania za pomocą przycisku hamulca postojowego. Może to naprawdę uratować skórę, gdy kierujący pojazdem nagle traci świadomość lub zdolność prowadzenia z powodów zdrowotnych.
Zobacz również:
Zabezpieczenie w przypadku awarii głównego układu hamulcowego
Funkcja ta stanowi również dodatkowe zabezpieczenie w przypadku awarii głównego układu hamulcowego. Gdy standardowy hamulec zawiedzie, elektroniczny hamulec postojowy może skutecznie zatrzymać pojazd, zapobiegając potencjalnej kolizji czy wypadkowi.
Informacje o tej funkcji bezpieczeństwa znajdują się w instrukcji obsługi samochodu, zazwyczaj w rozdziale poświęconym hamulcowi postojowemu. Warto zapoznać się z tymi wskazówkami, a nawet podzielić nimi z najbliższymi i najczęściej podróżującymi pojazdem pasażerami.