Znasz ukrytą funkcję hamulca? Wystarczy mocniej wcisnąć na postoju
Współczesne samochody posiadają wręcz dziesiątki systemów i rozwiązań, które mają ułatwiać życie kierowcy. Nic dziwnego, że kierowcy czasami o ich obecności nie mają nawet pojęcia. Tak jest na przykład z funkcją Auto Hold, która w części modeli jest wręcz ukryta i trzeba wiedzieć, jak ją aktywować.
Rozwiązane nazywane zwykle (również w polskich materiałach i ustawieniach samochodów) Auto Hold polega na utrzymywaniu ciśnienia w układzie hamulcowym, kiedy zatrzymamy się i zdejmiemy nogę z pedału hamulca. Kiedy funkcja jest aktywowana, zostaje to sygnalizowane odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej (może to być napis "HOLD" lub zielona litera "A" w kółku, podobnie jak czerwony wykrzyknik w kółku oznaczający zaciągnięcie hamulca ręcznego).
Auto Hold to funkcja, która przydaje się w kilku sytuacjach. Po pierwsze utrzymuje auto w miejscu, więc nie musicie sami trzymać nogi na hamulcu lub zaciągać hamulec ręczny. Pomaga ona też podczas ruszania na wzniesieniach - hamulce automatycznie zostaną zwolnione dopiero wtedy, gdy będzie pewne, że auto ruszy do przodu, a nie się stoczy. To rozwiązanie bardzo cenione też przez właścicieli samochodów ze skrzynią automatyczną, dzięki czemu nie muszą trzymać ciągle nogi na hamulcu stojąc na czerwonym świetle albo w korku.
Aktywacja funkcji Auto Hold może się różnić w zależności od tego, jaki standard przyjął producent. Zwykle uruchamiamy ją:
- przyciskiem koło przełącznika elektrycznego hamulca ręcznego
- w ustawieniach pojazdu
- poprzez mocne wciśnięcie hamulca
W pierwszym przypadku, aby Auto Hold zadziałał, musimy mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. Podczas jazdy zwykle można włączyć go w dowolnym momencie, ale jeśli pełzamy po parkingu, zwykle wymagane jest zatrzymanie się i przytrzymanie hamulca.
Drugi przypadek polega na znalezieniu odpowiedniej opcji w menu ustawień samochodu - część samochodów uniemożliwia dostęp do menu ustawień pojazdu w trakcie jazdy. Trzeba wtedy się zatrzymać w bezpiecznym miejscu, a niektóre auta ze skrzynią automatyczną wymagają też przełączenia się na tryb parkingowy P. W każdym z powyższych przypadków, gdy się zatrzymamy, zobaczymy na wskaźnikach kontrolkę, która informuje, że Auto Hold jest aktywny i możemy spokojnie puścić pedał hamulca.
Trzeci wariant może wydawać się ukryty, ponieważ nigdzie nie znajdziemy informacji potwierdzenia, że nasz samochód ma tę funkcję. Nie ma również opcji jej włączania lub wyłączania. To dlatego, że aktywujemy ją poprzez mocniejsze dociśnięcie pedału hamulca po zatrzymaniu auta. W ten sposób zawsze możemy każdorazowo decydować, czy chcemy, żeby w danej chwili funkcja zadziałała, czy nie. Jeśli zbliżamy się do skrzyżowania i natychmiast ruszamy, po prostu trzymamy nogę na hamulcu. Gdy stoimy na światłach, wystarczy docisnąć hamulec, żeby Auto Hold się aktywował i samochód stał, czekając aż ponownie wciśniemy gaz.
Ruszenie samochodem z funkcją Auto Hold jest bardzo łatwe. Jeśli mamy automatyczną skrzynię biegów, wystarczy dodać gazu, a samochód ruszy. Jeśli korzystamy z manualnej skrzyni biegów, ruszamy w sposób tradycyjny - wrzucamy bieg, puszczamy sprzęgło i dodajemy jednocześnie gazu.
W obu przypadkach, auto zwolni hamulec dopiero wtedy, gdy będzie gotowe ruszyć do przodu. Jest to szczególnie wygodne przy samochodach z manualną skrzynią biegów, ponieważ podczas ruszania pod górę nie musimy się martwić o samodzielne zaciąganie hamulca ręcznego i obawiać się, że auto zacznie się cofać. Auto Hold wyłączy się dopiero, jeśli "poczuje", że samochód ruszy do przodu, a nie zacznie się staczać.