Tak powstaje najbardziej spektakularna droga w Polsce. 30 proc. to estakady
Droga ekspresowa S19 ma liczyć 580 km i przebiegać przez trzy województwa. Etap budowy odcinka na Podkarpaciu jest coraz bardziej zaawansowany, a GDDKiA szczególnie dumna jest z fragmentu między Babicą a Jawornikiem. To szczególnie trudny odcinek trasy, ponieważ aż 30 proc. stanowią estakady.

W skrócie
- Trwa budowa drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu, a odcinek Babica-Jawornik jest szczególnie wymagający ze względu na liczne estakady.
- Zaawansowanie prac na odcinku Babica-Jawornik wynosi 41%, a prace przy obiektach inżynieryjnych przekraczają 50%.
- S19 będzie częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia o długości 580 km, łączącej Kuźnicę na granicy z Białorusią i Barwinek przy granice ze Słowacją.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Za nami już 75. tydzień robót budowlanych na drodze ekspresowej S19. Po zimowej przerwie tempo prac znacznie wzrosło. Sprzyjające warunki pogodowe umożliwiły kontynuację robót, w ramach których wykonano m.in. 2 804 254 m3 wykopów, 1 020 921 m3 nasypów, 16 450 m2 warstw mrozoochronnych oraz wykorzystano 68 880 m gwoździ gruntowych. Zaawansowanie prac drogowych wynosi obecnie 41 proc.

Odcinek Babica - Jawornik to inżynieryjny majstersztyk. GDDKiA będzie się nim chwalić przez lata
Znaczne postępy widać również przy realizacji obiektów inżynieryjnych, których zaawansowanie przekracza 50 proc. Projekt przewiduje budowę aż ośmiu estakad na wysokich podporach, w tym najwyższej obecnie budowanej w Polsce estakady ES-26 zlokalizowanej między miejscowościami Żarnowa i Godowa, która będzie miała długość ok. 1,15 km, a wysokość filarów sięgnie nawet 100 m. Powstanie także pięć wiaduktów, z których najwyższy poprowadzi drogę gminną w miejscowości Wyżne nad nowo budowaną drogą ekspresową.
Do budowy obiektów mostowych zużyto już 270 tys. m3 betonu i 14,5 tys. ton stali zbrojeniowej. Dla lepszego zobrazowania tych liczb można je porównać do masy 30-piętrowego wieżowca lub w pełni załadowanego pociągu towarowego z ponad setką wagonów.

Zakres prac na drodze ekspresowej S19 w województwie podkarpackim
W ramach inwestycji powstanie 11,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej pomiędzy Babicą a Jawornikiem z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym. Drogowcy zbudują również węzeł Żarnowa-Strzyżów na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych w Jaworniku w kierunku Rzeszowa. Projekt obejmuje budowę imponujących obiektów inżynieryjnych: ośmiu estakad, pięciu wiaduktów i czterech przejść dla zwierząt.
Nowy odcinek drogi zostanie wyposażony w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz systemy ochrony środowiska. Zmodernizowane zostaną również kolidujące odcinki dróg poprzecznych i infrastruktura techniczna.
Powstanie także tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. To rozwiązanie wynika z etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziału inwestycji na dwa odcinki realizacyjne. Docelowo droga ekspresowa S19 nie będzie łączyć się z DK19 w Jaworniku, a w miejscu chwilowego łącznika powstanie droga gminna, która będzie wykorzystywana m.in. przez służby ratownicze jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Droga ekspresowa S19 będzie częścią trasy Via Carpatia
S19 będąca częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia docelowo ma mieć 580 km długości i przebiegać od Kuźnicy przy granicy z Białorusią, przez województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie, aż do Barwinka na granicy ze Słowacją. Obecnie kierowcy mogą korzystać z 187 km trasy, głównie na odcinku między Lublinem a Rzeszowem. W realizacji znajduje się 25 odcinków o łącznej długości 342 km, z czego 15 odcinków liczących prawie 200 km jest już na etapie prac budowlanych.
Wykonawcą prac jest firma Intercor. Wartość umowy wynosi 1,2 mld zł. Ogólne zaawansowanie robót drogowych przekracza 48 proc., a zakończenie budowy planowane jest na drugą połowę 2026 r.