Nowy problem drogowców na budowie S19. Tradycyjne elementy przeniesione
Na różnych etapach budowy dróg drogowcy napotykają rozmaite problemy. Droga ekspresowa S19, która docelowo ma liczyć 580 km, przebiegnie przez trzy województwa. Budowa jej fragmentu na Podkarpaciu trwa, a niespodziewanym wyzwaniem okazały się tradycyjne elementy krajobrazu, czyli przydrożne kapliczki.

W skrócie
- Budowa S19 między Babicą a Jawornikiem to inwestycja o szczególnie skomplikowanym charakterze, wymagająca monumentalnych obiektów inżynieryjnych.
- Wyjątkowym wyzwaniem było przeniesienie zabytkowych kapliczek, w tym tej z Godowej, aby nie kolidowały z przebiegiem drogi.
- Na trasie zaplanowano osiem estakad o wysokich podporach, sześć wiaduktów i trzy przejścia dla zwierząt, a zakończenie prac przewidziano na wrzesień 2026 roku.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 między Babicą a Jawornikiem to inwestycja wyjątkowa nie tylko ze względu na lokalizację, ale przede wszystkim na jej skomplikowany charakter. Trasa wymaga budowy monumentalnych podpór obiektów inżynieryjnych oraz wzmocnień, do wykonania których użyto ogromnych ilości stali, betonu i specjalistycznego sprzętu. Sporym wyzwaniem okazały się też przydrożne kapliczki będące nieodłączny elementem podkarpackiego krajobrazu.

Kapliczka musi zmienić lokalizację. Koliduje z wytyczoną trasą S19
Zgodnie z projektem drogi ekspresowej zaplanowano poszerzenie jezdni w miejscu, gdzie znajdowała się jedna z kapliczek. Konieczne okazało się jej przeniesienie, aby nie kolidowała z przebiegiem nowej trasy S19. To wyjątkowe, charakterystyczne dla Podkarpacia obiekty o dużym znaczeniu historycznym i artystycznym.

Kapliczka w Godowej została przeniesiona w inne miejsce
Jedna z kapliczek znajdowała się na terenie nowego pasa drogowego S19. Murowana kapliczka w miejscowości Godowa (gmina Strzyżów) posiada trzy przeszklenia - z przodu i po bokach - a jej szczyt wieńczy wieżyczka z krzyżem. Zgodnie z zapiskami i informacjami topograficznymi, kapliczka została ufundowana na początku XX wieku.
W trosce o zachowanie tego cennego obiektu wyznaczono nowe miejsce lokalizacji, oddalone o około 50 metrów od pierwotnego położenia. Wykonawca przeniósł kapliczkę, a do zakończenia pozostały jeszcze prace wykończeniowe
To wyjątkowy odcinek S19. Zachwyca liczbą i wielkością obiektów inżynieryjnych
Projekt budowy trasy S19 na tym odcinki zakłada budowę wielu obiektów inżynieryjnych, w tym aż ośmiu estakad na bardzo wysokich podporach. Największa z nich będzie miała ok. 1,15 km długości, a jej filary sięgną nawet 100 m wysokości.0
Powstanie także sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt - dwa dla zwierząt średnich i jedno dla dużych. Wartość prac została oszacowana na 1,3 mld zł, a wykonawcą inwestycji jest firma Intercor. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień 2026 r.
Droga ekspresowa S19 stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia będzie liczyć 580 km i poprowadzi od Kuźnicy na granicy z Białorusią, przez województwa podlaskie, lubelskie i podkarpackie, do Barwinka na granicy ze Słowacją. Obecnie do dyspozycji kierowców jest 187 km trasy głównie na odcinku między Lublinem a Rzeszowem. W realizacji znajduje się 25 odcinków o łącznej długości 342 km, z czego 15 odcinków o łącznej długości blisko 200 km jest już na etapie prac budowlanych.