Niemcy tracą 14 mln euro dziennie. Trudna decyzja Volkswagena
Volkswagen podsumował pierwsze półrocze 2025 roku i obniżył swoje prognozy. Głównym powodem są cła na auta z Kanady i Meksyku, wprowadzone przez administrację Donalda Trumpa. Tylko z tego tytułu koncern stracił ponad 1,3 mld euro, a jego zysk operacyjny spadł o 33 proc.

Spis treści:
Volkswagen podsumował właśnie pierwsze półrocze 2025 roku. Z opublikowanych przez niemieckiego giganta danych wynika, że nowe cła na import samochodów do USA z Kanady i Meksyku kosztowały już koncern ponad 1,3 mld euro, czyli przeszło 7 mln euro dziennie. W rzeczywistości są one nawet dotkliwsze, bo dane dotyczą całego półrocza, a same cła weszły w życie z początkiem kwietnia, więc licząc od tego momentu strata wynosi 14 mln euro dziennie.
Volkswagen koryguje plany na ten rok. To przez Donalda Trumpa
Głównie z tego powodu marża operacyjna grupy spadła w pierwszym półroczu do 4,2 proc. w porównaniu z ubiegłorocznymi 6,3 proc. Aż o 33 proc. zmalał też zysk operacyjny. W pierwszej połowie ubiegłego roku koncern chwalił się wynikami na poziomie 10 mld euro. Po pierwszych sześciu miesiącach anno domini 2025 zysk operacyjny to 6,7 mld euro.
Nie ma się jednak czemu dziwić, bo w efekcie taryf nałożonych przez Donalda Trumpa sprzedaż nowych Volkswagenów na rynkach Ameryki Północnej w błyskawicznym tempie skurczyła się o 16 proc.
W efekcie koncern musiał też skorygować swoje plany sprzedażowe. Cel na koniec grudnia 2025 to utrzymanie ubiegłorocznego dorobku. Wcześniejsze założenia mówiły o wzroście sprzedaży na poziomie 5 proc. r./r.
Cel wydaje się osiągalny, bo chociaż sprzedaż w samych Stanach Zjednoczonych zmniejszyła się o 10 proc, skumulowany wynik całej grupy w skali globu jest o 1,5 proc. lepszy niż przed rokiem.
Volkswagen przyspiesza restrukturyzację. 35 000 osób straci pracę
Wśród czynników, które obniżyły zyski firm w pierwszej połowie roku wymieniane są m.in. koszty trwającej restrukturyzacji (około 700 mln euro). Przypominamy, że koncern przechodzi właśnie gruntowną reformę w poszukiwaniu oszczędności. W jej wyniku do końca dekady firma chce zmniejszyć zatrudnienie aż o 35 tys. miejsc pracy.
Musimy przyspieszyć nasze działania w zakresie redukcji kosztów i przyspieszyć ich wdrażanie. W końcu nie możemy zakładać, że sytuacja związana z cłami jest tylko tymczasowa
Ofensywa Volkswagena. Niemcy inwestują w auta elektryczne
Sam drugi kwartał bieżącego roku zamknął się dla Volkswagena zyskiem operacyjnym w wysokości 3,8 mld euro. To o 29 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Co ciekawe, wśród powodów takiej sytuacji wymieniana jest m.in. wyższą sprzedaż modeli całkowicie elektrycznych o niższej marży.
Wprowadzając na rynek kolejne modele elektryków z rodziny ID Volkswagen musiał dostosować się do agresywnej polityki cenowej konkurencji (np. BYD i Tesli). Aktualnie zarobek na autach elektrycznych jest więc marginalny, ale polityka cenowa producenta przynosi już efekty w postaci coraz wyższej liczby rejestracji elektrycznych Volkswagenów. Pod tym względem sprzedaży aut elektrycznych Grupa Volkswagen jest już obecnie numerem 1 na europejskim rynku.