Wielkie zmiany na Zakopiance. Będzie szybciej i bezpieczniej
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla planowanej modernizacji odcinka Zakopianki w Głogoczowie. Inwestycja obejmie niemal 4 kilometry drogi krajowej nr 7. Rozbudowa ma na celu nie tylko poprawę przepustowości i płynności ruchu, ale również podniesienie poziomu bezpieczeństwa – zarówno dla kierowców, jak i pieszych.

W skrócie
- GDDKiA złożyła wniosek o decyzję środowiskową dla modernizacji Zakopianki w Głogoczowie.
- Planowana rozbudowa obejmie przebudowę 4 km drogi oraz budowę dwóch węzłów i nowych dróg gminnych.
- Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu na ważnym odcinku DK7.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Zakopianka, jako część transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, pełni funkcję strategicznego połączenia o znaczeniu krajowym. Trasa obsługuje zarówno ruch lokalny, jak i tranzytowy, a natężenie ruchu systematycznie rośnie. Według danych z lat 2020-2021, średnie dobowe natężenie ruchu na odcinku DK7 w Głogoczowie wynosiło niemal 40 tys. pojazdów. Nic więc dziwnego, że właśnie ten fragment został uznany za priorytetowy w ramach programu modernizacji Zakopianki.
Rozbudowa układu drogowego w Głogoczowie - zakres prac
Projekt modernizacji Zakopianki w Głogoczowie jest realizowany stopniowo, etap po etapie. Jego głównym celem jest poprawa komfortu podróżnych - poprzez zwiększenie płynności ruchu, przepustowości oraz poziomu bezpieczeństwa dla kierowców i pieszych. Plan zakłada przebudowę 4-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 7 oraz budowę dwóch węzłów drogowych. Pierwszy z nich ma powstać na odcinku między kładkami dla pieszych - tzw. "czerwoną" i "niebieską", drugi natomiast w rejonie zjazdu na Bęczarkę, w pobliżu charakterystycznego zakrętu dobrze znanego kierowcom.
W ramach inwestycji przewidziano również budowę dwóch nowych dróg gminnych o łącznej długości około 6 kilometrów. Zostaną one poprowadzone równolegle do Zakopianki, w śladzie obecnych dróg serwisowych. Na ich zakończeniach zaplanowano budowę rond, które mają skutecznie rozprowadzać ruch na sieć lokalnych połączeń drogowych.
Modernizacja Zakopianki w Głogoczowie poprawi bezpieczeństwo
Obecnie na odcinku drogi krajowej nr 7 w Głogoczowie funkcjonują trzy lewoskręty, które - jak podkreślają drogowcy - stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa uczestników ruchu. Planowana rozbudowa zakłada ich całkowitą likwidację. Ruch lokalny zostanie poprowadzony nowymi, bezkolizyjnymi połączeniami dzięki budowie węzłów i rond. To znacząco wpłynie na poprawę bezpieczeństwa - zwłaszcza że skręty w lewo na trasach o dużym natężeniu ruchu należą do najbardziej ryzykownych manewrów. W ciągu ostatnich czterech lat na tym fragmencie drogi doszło do 23 wypadków, w których zginęły trzy osoby, a 47 zostało rannych.

Zmiany na Zakopiance. Kiedy ruszą pracę w Głogoczowie?
Jak przekazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja środowiskowa dla inwestycji powinna zostać wydana jeszcze w 2025 roku. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. Zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec bieżącej dekady.
Drogowcy zaznaczają, że rozbudowa odcinka w Głogoczowie to tylko jeden z elementów szerszego programu modernizacji Zakopianki na trasie między Krakowem a Myślenicami. W ubiegłym roku do użytku oddano nowy węzeł drogowy w Gaju, a obecnie trwają prace przy kolejnych - w Krzyszkowicach, Myślenicach oraz w ramach rozbudowy układu drogowego w Libertowie. W efekcie, w najbliższych latach kierowcy zyskają dostęp do aż ośmiu bezkolizyjnych skrzyżowań na tym newralgicznym odcinku DK7.