Znaki C-13 i C-16 tylko wyglądają podobnie. Ich znaczenie jest całkiem inne
Infrastruktura piesza i rowerowa w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Pojawiają się kolejne chodniki i ścieżki rowerowe, a także całe dodatkowe zaplecze wokół nich. Często przy ścieżkach zaobserwować można znaki C-13 i C-16 oraz znak łączony, składający się z obydwu wymienionych. To właśnie one regulują sposób zachowania się poszczególnych uczestników ruchu w danej przestrzeni. W przypadku znaku łączonego, warto zwrócić uwagę na jeden istotny szczegół.

Spis treści:
- Znak C-13 znaczenie i miejsca, gdzie go można spotkać
- Co oznacza znak C-16? Gdzie go można spotkać?
- Znak mieszany C-13 i C-16. Jak się zachować?
- Jak się zachować na przejściu dla pieszych, jadąc rowerem?
Znak C-13 znaczenie i miejsca, gdzie go można spotkać
Znak C-13 stawiany jest w taki sposób, aby można było go zobaczyć z drogi. Jest to znak nakazu dotyczący rowerzystów, który informuje ich o konieczności korzystania z przygotowanej infrastruktury rowerowej. O zakończeniu drogi dla rowerów informuje z kolei znak C-13a (biały rower na niebieskim tle przekreślony czerwoną linią). Po drodze dla rowerów mogą poruszać się także użytkownicy pojazdów UTO, a zatem m.in. hulajnóg elektrycznych.
W wyjątkowych sytuacjach na ścieżce dla rowerów mogą znaleźć się także piesi, lecz tylko wtedy, gdy obok nie ma chodnika lub odbywa się na nim remont, a korzystanie z niego jest utrudnione. Pieszy poruszający się z po ścieżce rowerowej powinien ustępować pierwszeństwa rowerzystom. W końcu jest on "gościem" na ich infrastrukturze.
Co oznacza znak C-16? Gdzie go można spotkać?
C-16 to znak przedstawiający pieszych na niebieskim tle. Jak można się domyślić, stawia się go przy elementach infrastruktury drogowej przeznaczonej tylko i wyłącznie dla pieszych. Często można spotkać go np. przy deptakach. Znak ten pełni dwie ważne funkcje. Po pierwsze, nakazuje pieszym korzystanie z wyznaczonej przestrzeni, a po drugie - informuje innych uczestników ruchu drogowego o tym, że jest to przestrzeń, z której mogą korzystać tylko piesi.
Czasami prawo pozwala na to, aby po chodniku poruszali się również rowerzyści. Mowa tutaj o trzech przypadkach, w których widok rowerzysty na chodniku nie powinien nikogo niepokoić. Pierwszy z nich dotyczy rowerzystów, którzy opiekują się dzieckiem w wieku do 10 lat, które również jedzie na rowerze. Wówczas oboje mogą poruszać się chodnikiem i jest to prawnie dozwolone.
Drugi przypadek dotyczy braku infrastruktury rowerowej przy drogach, gdzie dozwolona prędkość przekracza 50 km/h i nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry. Trzeci z przypadków dotyczy niekorzystnych warunków pogodowych, np. burzy, mgły. Jazda drogą w takich warunkach mogłaby stwarzać niebezpieczeństwo, więc rowerzyści warunkowo mogą korzystać wtedy z chodnika.
Znak mieszany C-13 i C-16. Jak się zachować?
Czasami przy niektórych drogach można zauważyć znak łączony, składający się z C-13 i C-16. Obydwa symbole oddziela wtedy linia i okazuje się, że ma ona tutaj kluczowe znaczenie. To właśnie od ułożenia tej linii na znaku zależał będzie dozwolony sposób poruszania się po infrastrukturze oznaczonej znakiem łączonym.
Jeśli biała linia ułożona jest poziomo, oznacza to, że droga jest wspólna dla rowerzystów i pieszych. Wszyscy mogą wówczas korzystać z całej szerokości drogi, ale to piesi mają na niej pierwszeństwo. Jeśli ułożenie białej linii jest pionowe, wówczas piesi oraz rowerzyści powinni trzymać się strony ustalonej na znaku np. piesi po prawej, a rowerzyści po lewej. Zgodnie z oznaczeniem, piesi nie powinni wchodzić na część przeznaczonej dla rowerzystów, a jeśli już przekraczają, to w sposób prostopadły do drogi i zawsze z ustąpieniem pierwszeństwa rowerzystom.
Jak się zachować na przejściu dla pieszych, jadąc rowerem?
Warto zaznaczyć, że przy drogach pieszo-rowerowych oznaczonych znakiem C-13/C-16 nie zawsze są wyznaczone przejazdy dla rowerów. W takich przypadkach, dojeżdżając do skrzyżowania, na którym znajduje się przejście dla pieszych, należy zejść z roweru i go przeprowadzić. Warto o tym wiedzieć, bo przejeżdżanie po przejściu dla pieszych rowerem jest w Polsce zagrożone mandatem karnym. Rowerzysta w takiej sytuacji naraża się na 100 zł mandatu.
Rowerzyści powinni uważać również wtedy, gdy przejścia dla pieszych przecinają drogę dla rowerów. Podobnie, jak kierujący samochodami, powinni oni ustępować pierwszeństwa pieszym na przejściu oraz tym, którzy się do niego zbliżają.