Osuwiska przy drogach będą naprawione. Kluczowa umowa podpisana
Niebezpieczne osuwiska przy ważnych drogach ekspresowych zostaną zlikwidowane. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z wykonawcą, który naprawi i zabezpieczy wybrane fragmenty. Za kilka miesięcy powinno być po problemie.

Spis treści:
Katowicki oddział GDDKiA podjął walkę z osuwiskami, które zauważono przy kluczowych drogach ekspresowych. W poniedziałek ogłoszono zawarcie umowy z firmą z Chełma Śląskiego, która wykona prace naprawcze i zabezpieczy skarpy przy drogach Sruchu. Po 4 miesiącach po zlokalizowanych defektach nie powinno być już żadnego śladu.
Niebezpieczne osuwiska przy drogach ekspresowych
Jak poinformował zespół prasowy katowickiego oddziału GDDKiA, prace naprawcze prowadzone będą przy osuwiskach w trzech lokalizacjach. Dwie z nich znajdują się przy trasie S1 w Bielsku Białej. Pierwsze z nich znajduje się przy ulicy Stanisława Mikołajczyka, przy jezdni prowadzącej do Cieszyna. Drugie zlokalizowane jest przed węzłem Lipnik, na trasie w kierunku Zwardonia.
Ostatnie z zauważonych osuwisk jest na S52 w miejscowości Ogrodzona, gdzie grunt osunął się przed wiaduktem w ciągu drogi DW 944. To właśnie w tych obszarach potrzebne są natychmiastowe działania naprawcze, aby zapewnić bezpieczne warunki do jazdy i zabezpieczyć drogi przed dalszym niszczeniem. Jak tłumaczą drogowcy, uszkodzenia na skarpach spowodowane zostały przez długotrwałe procesy osuwiskowe, które były potęgowane przez intensywne deszcze.
Drogo, ale szybko. Jesienią prace mają się zakończyć
Jak wynika z umowy zawartej pomiędzy GDDKiA, a wykonawcą z Chełma Śląskiego, prace naprawcze trwały będą przez 4 miesiące, a ich koszt wyniesie 2,5 mln zł.
Rozpoczną się one od rozbiórki uszkodzonych elementów drogi takich, jak kosze gabionowe i fragmenty nawierzchni. Następnie, wykonawca dokona zabezpieczenia skarp za pomocą palisad z mikropali kotwiących i żelbetowego oczepu. Zastosowane zostaną także materace z geowłókniny i kruszywa. Na końcu prac, odtworzone zostanie odwodnienie i zniszczone elementy infrastruktury.
Ważne trasy dla południa Polski. Pełnią strategiczne funkcje
Droga ekspresowa S1, łącząca Pyrzowice z rejonem przygranicznym w okolicach Zwardonia, choć częściowo nadal jest w budowie, bywa określana strategiczną drogą zarówno dla ruchu lokalnego, jak i tranzytowego. Stąd potrzeba zadbania o jej trwałość, a także o bezpieczeństwo jej użytkowników.
Podobnie jest w przypadku trasy S52, która także odgrywa ważną rolę w systemie komunikacyjnym południowej części naszego kraju. Trasa ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki; od Cieszyna do Bielska-Białej, a także od węzła Balice I do węzła Modlniczka. Jej kolejne odcinki sukcesywnie oddawane są do użytku. W grudniu 2024 roku, droga wydłużyła się o fragment Północnej Obwodnicy Krakowa. Z kolei DW 944, przy której wystąpiły problemy osuwiskowe, biegnie z Bielska-Białej do Cieszyna, łącząc lokalne aglomeracje z drogą szybkiego ruchu.