Polskie tunele biją prawdziwe rekordy. Nawet 80 tys. aut każdego dnia
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała najnowsze statystyki dotyczące przejazdów w zarządzanych przez nią tunelach. Obiekty w Zielonkach, Dziekanowicach oraz pod Luboniem Małym każdego dnia obsługują nawet 80 tysięcy kierowców. Rekordowe liczby odnotowano w lipcu tego roku.

W skrócie
- W lipcu tunele zarządzane przez GDDKiA w Zielonkach, Dziekanowicach i pod Luboniem Małym pobiły rekordy liczby dziennych przejazdów, obsługując nawet 80 tys. kierowców dziennie.
- Tunele w Zielonkach i Dziekanowicach na trasie S52 oraz tunel pod Luboniem Małym na S7 należą do najbardziej nowoczesnych i bezpiecznych w Polsce.
- Statystyki przejazdów pokazują kluczowe znaczenie tunelu pod Luboniem dla poprawy komunikacji i bezpieczeństwa w południowej Polsce.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Choć polskie tunele zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nie dorównują rozmiarami tym z Austrii, Włoch czy Szwajcarii, to i tak robią wrażenie - zwłaszcza gdy spojrzymy na statystyki dziennych przejazdów. Jak informuje GDDKiA, w lipcu we wszystkich trzech tunelach - w Zielonkach, Dziekanowicach i pod Luboniem Małym - odnotowano rekordową liczbę użytkowników.
Nawet 80 tys. aut każdego dnia. Polskie tunele biją rekordy
Z opublikowanych przez GDDKiA statystyk wynika, że 18 lipca tunelem w Zielonkach, będącym częścią Północnej Obwodnicy Krakowa S52, przejechało aż 44 528 pojazdów. Średni dzienny ruch w tym tunelu w 2025 roku wynosi 31,8 tys. samochodów. Co więcej, już 22 razy w bieżącym roku liczba dziennych przejazdów przekroczyła 40 tysięcy.
Równie imponująco prezentują się dane z przejazdów innym tunelem w ciągu drogi S52. 25 lipca tego roku padł rekord pojazdów przejeżdżających tunelem w Dziekanowicach. Tam rekord padł 25 lipca, kiedy po raz pierwszy dzienny ruch przekroczył 40 tys. pojazdów. Średnio każdego dnia z tego tunelu korzysta około 27 tys. samochodów.
Rekordy bije również tunel pod Luboniem Małym na drodze S7. Jak wynika z danych, 20 lipca 2025 roku przejechało nim aż 48 040 pojazdów. W ciągu roku aż 12 razy dobowa liczba przejazdów przekroczyła 40 tys. Średni ruch dzienny w tym tunelu wynosi obecnie 25,3 tys. aut.
Tunele na S52 należą do najnowocześniejszych w Europie
S52 to jedyna obwodnica w Polsce, na której zlokalizowano dwa tunele - w Zielonkach (653 m) oraz w Dziekanowicach (496 m). Obiekty te należą do najnowocześniejszych w Europie. Oprócz standardowego już wyposażenia - takich jak czujniki dymu i temperatury, 114 kamer (zarówno zwykłych, jak i termowizyjnych) oraz 42 wentylatorów - zamontowano w nich także system automatycznego gaszenia pożarów, obejmujący całą długość tuneli.
To obecnie jedyne takie rozwiązanie w Polsce. W Dziekanowicach system tworzy 10 sekcji w każdej nawie, każda o długości około 50 metrów. Z kolei w Zielonkach znajduje się 13 sekcji na każdej nitce. Jedna sekcja to 20 zraszaczy, których łączna liczba wynosi 920 - wystarczająca, by poradzić sobie z większością pożarów.
Tunel na "Zakopiance" kolejny raz pobił własny rekord
Oddany do użytku 12 listopada 2022 roku tunel na popularnej "Zakopiance", biegnący pod Luboniem Małym w Beskidzie Wyspowym, szybko zyskał miano kluczowego odcinka w drodze do Zakopanego. Przez blisko dwa lata pozostawał najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce - do momentu otwarcia tunelu Bolków-Kamienna Góra na trasie S3 w lipcu 2024 r. Statystyki przejazdów i notowane rekordy z miesiąca na miesiąc jednoznacznie pokazują, jak istotna jest to inwestycja dla ruchu w południowej Polsce.