Najdłuższe tunele w Polsce. Kilometry pod ziemią, a czasem i pod wodą
Najdłuższe tunele w Polsce nie mogą się równać ze światowymi rekordzistami. Jednak i w naszym kraju powstało w ostatnim czasie sporo tuneli o całkiem imponującej długości. Co równie interesujące, kolejne tego typu obiekty są w budowie.
Dziś najdłuższy tunel drogowy w Polsce położony jest... na terenie Warszawy. Chodzi o tunel znajdujący się w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli na drodze ekspresowej S2.
Tunel oddano do użytku pod koniec 2021 roku, składa się z dwóch naw, a w każdej znajdują się trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Długość każdej z naw to równe 2355 metrów, co oznacza, że jest to najdłuższy tunel drogowy w Polsce.
Całą trasę podziemnego przejazdu 24 godziny na dobę monitorują 134 kamery, a telewizyjny system dozoru wykrywa niebezpieczeństwa takie jak pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Najdłuższy tunel w Polsce wyposażony jest w automatyczny system wentylacji, która włącza się automatyczne w zależności od poziomu zanieczyszczeń.
Tunel pod Ursynowem jest objęty systemem odcinkowego pomiaru prędkości. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie do 80 km/h.
Drugim najdłuższym tunelem w Polsce, a jednocześnie najdłuższym tunelem pozamiejskim, jest tunel na Zakopiance, czyli na drodze ekspresowej S7.
Budowa tunelu na Zakopiance kosztowała niemal miliard złotych i trwała pięć lat i siedem miesięcy. Obiekt, który został wydrążony w masywie góry Luboń Mały mierzy ponad 2 km długości (dokładnie: 2058 metrów) i posiada dwie nawy. W każdej z nich znajdują się dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, a także 3-metrowy pas awaryjny.
Również tunel na Zakopiance jest objęty system odcinkowego pomiaru prędkości. Na całej jego długości obowiązuje ograniczenie do 100 km/h.
Tunel otwarto w listopadzie 2022 roku.
Trzecim najdłuższym tunelem w Polsce jest tunel pod Świną w Świnoujściu i jest to jednocześnie najdłuższy podwodny tunel w naszym kraju. Tunel składa się z tylko jednej nawy o długości 1780 metrów, w której ruch odbywa się dwukierunkowo. Wytyczono po jednym pasie ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne, które mają po około 2 metry szerokości.
Także tunel pod Świną jest objęty systemem odcinkowego pomiaru prędkości, a obowiązuje w nim ograniczenie do 50 km/h.
Tunel pod Świną otwarto 30 czerwca 2023 roku.
Na liście najdłuższych tuneli w Polsce pojawią się wkrótce nowe, obecnie budowane obiekty. W pierwszej połowie 2024 roku ma zakończyć się budowa tunelu w ciągu drogi S3.
Zlokalizowany na odcinku między Bolkowem a Kamienną Górą tunel będzie składał się dwóch naw. Dłuższa ma 2300 m długości, krótsza - 2121 m. Tym samym tunel będzie drugim najdłuższym tunelem w Polsce, ustępując tylko tunelowi położonemu na terenie Warszawy, a wyprzedzając tunel na Zakopiance. Tym samym stanie się najdłuższym tunelem pozamiejskim.
Na kolejny wpis na listę najdłuższych tuneli w Polsce będziemy musieli poczekać przynajmniej do połowy 2026 roku. Wówczas ma zakończyć się budowa tunelu w ciągu drogi S19 na Podkarpaciu, w pobliżu miejscowości Babica na południe od Rzeszowa. Wiercenie tego tunelu przy pomocy maszyny TBM rozpocznie się w trzecim kwartale bieżącego roku.
Tunel będzie składał się z dwóch naw o długości 2255 metrów. W każdej nawie będą znajdować się dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel na drodze S19 po ukończeniu będzie trzecim najdłuższym tunelem w Polsce.