Dwa tygodnie prac ujęte w 34 sekundach. Tak powstaje „Karpatka”
„Karpatka” to imię nadane gigantycznej maszynie TBM, której zadaniem jest wydrążenie tunelu na odcinki drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem, a Babicą. Montaż mierzącego blisko 112 metrów długości urządzenia trwa już kilka miesięcy, a stan prac jest szacowany na 70 proc. Niedawno GDDKiA opublikowała relację z budowy maszyny w przyspieszeniu. Przyznajemy – wygląda to imponująco.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już od pewnego czasu chwali się postępami prac nad montażem słynnej "Karpatki" - gigantycznej maszyny, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu na odcinki drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem, a Babicą. Według najnowszych informacji urządzenie jest już gotowe w 70 proc. i niebawem ruszą wstępne, testowe próby rozruchowe.
Dwa tygodnie montażu Karpatki w przyspieszeniu
Wcześniej jednej GDDKiA postanowiła przybliżyć zainteresowanym sam proces wspomnianego montażu. W tym celu opublikowała na swoim oficjalnym kanale YouTube filmik w przyspieszonym tempie, który ukazuje blisko dwa tygodnie prac skompresowanych do zaledwie 34 sekund.
Bez wątpienia imponujący materiał możecie obejrzeć poniżej:
Jak możemy wyczytać z zamieszczonego pod filmem podpisu:
Na S19 Rzeszów Południe - Babica nie zwalniamy tempa. Z każdym dniem zbliżamy się do ukończenia montażu TBM "Karpatka", która wydrąży pierwszy tunel na Podkarpaciu. Podobnie jak transport, tak i złożenie maszyny o masie całkowitej wynoszącej blisko 4,4 tys. ton, stanowi nie lada wyzwanie.
Maszyna drążąca "Karpatka" - dane techniczne
Patrząc na dane techniczne "Karpatki" trudno się z powyższym wpisem nie zgodzić. Przypomnijmy - średnica urządzenia wynosi 15,16 metra, a masa całkowita to 4367 ton. Ponadto urządzenie dysponuje 471 zainstalowanymi narzędziami służącymi do wiercenia. Prędkość przekopu wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę, a wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu potrwa 11,5 dnia. Dziennie "Karpatka" pochłonie średnio 87 MWh energii elektrycznej.
Maszyna TBM, drążąc tunel, jednocześnie będzie układała jego obudowę. Konstrukcja odwiertu będzie zbudowana z pierścieni wytworzonych z prefabrykowanych elementów żelbetowych. Całe przedsięwzięcie pochłonie blisko 2230 takich pierścieni. Wykonanie kilometra tunelu zajmie około czterech miesięcy.
Prace ruszą już po wakacjach
Prace mają ruszyć w III kwartale tego roku - prawdopodobnie niedługo po zakończeniu wakacji. Zakończenie całej inwestycji zostało przewidziane na II połowę 2025 roku.