Niedopałki papierosów mogą poprawić jakość dróg. Naukowcy zaskakują pomysłem
Biliony sztuk niebezpiecznych odpadów mogą wkrótce trafić do asfaltu. Naukowcy z Hiszpanii i Włoch opracowali technologię, dzięki której niedopałki papierosów staną się dodatkiem wzmacniającym nawierzchnie drogowe. Wyniki badań zaskoczyły nawet samych autorów.

Spis treści:
Niedopałki papierosów to problem dla środowiska
Według danych przytaczanych przez zespół badaczy z Uniwersytetu w Granadzie i Uniwersytetu w Bolonii, każdego roku na świecie wyrzucanych jest około 9 bilionów niedopałków papierosów. Trafiają one na plaże, do lasów, zbiorników wodnych i gleby, pozostając w środowisku przez dziesiątki lat. Ich składniki - głównie włókna celulozowe i plastik PLA - rozkładają się bardzo powoli i stwarzają istotne zagrożenie ekologiczne.
Szczególnie problematyczne są pozostałości po papierosach elektronicznych, zawierające większą ilość włókien syntetycznych i chemikaliów. Naukowcy podkreślają, że tradycyjne metody recyklingu nie są dostosowane do tak złożonego odpadu. Nowatorskie podejście może nie tylko zredukować ich liczbę, ale też poprawić parametry techniczne asfaltu.
Jak niedopałki wzmacniają asfalt?
Badacze wyprodukowali specjalne granulki na bazie przetworzonych niedopałków. W procesie technologicznym usuwano końcówki zawierające popiół organiczny, a pozostałą część - składającą się głównie z włókien celulozowych i plastiku PLA - rozdrabniano i mieszano z woskiem. Tak powstała masa była następnie prasowana, podgrzewana i cięta na granulki.
Dodatek ten trafia bezpośrednio do gorącej masy bitumicznej. Pod wpływem temperatury wosk topnieje, uwalniając włókna, które pełnią funkcję zbrojenia struktury asfaltu. Efekt? Wyraźnie zwiększona odporność na pękanie, lepsza plastyczność i elastyczność nawierzchni drogowej.
Obecność wosków w mieszance dodatkowo obniża temperaturę produkcji asfaltu, co oznacza mniejsze zużycie energii oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. To istotny argument z punktu widzenia zrównoważonego budownictwa drogowego.
Badania potwierdzają skuteczność nowego materiału
Testy laboratoryjne wykazały, że asfalt z dodatkiem przetworzonych niedopałków wykazuje wyższą odporność na pękanie pod wpływem dużego natężenia ruchu drogowego. Materiał lepiej radzi sobie również ze skurczami termicznymi, czyli deformacjami wywołanymi niskimi temperaturami.
Zastosowanie tej technologii pozwala na produkcję asfaltu o wysokiej zawartości materiałów z recyklingu, co dotychczas często wiązało się z pogorszeniem parametrów nawierzchni.
Choć technologia jest na wczesnym etapie rozwoju, jej potencjał oceniono jako wysoki. Zastosowanie niedopałków w infrastrukturze drogowej rozwiązuje dwa problemy jednocześnie - utylizację trudnych odpadów oraz poprawę trwałości nawierzchni.
To rozwiązanie może szczególnie zainteresować kraje o dużym natężeniu ruchu oraz rozwiniętym systemie recyklingu. Jeżeli testy w warunkach rzeczywistych potwierdzą laboratoryjne wyniki, nowe podejście może trafić do szerszego zastosowania w drogownictwie już w nadchodzących latach.