Ta droga pochłania spaliny. Rewolucyjne testy w Polsce

Polscy naukowcy opracowali asfalt, który pochłania zanieczyszczenia powietrza. Zanim zostanie zastosowane na szeroką skalę, trzeba przeprowadzić intensywne testy praktyczne. Asfalt pochłaniający spaliny położono już na pierwszej drodze w Polsce.

Orlen testuje ekologiczny asfalt pochłaniający zanieczyszczenia. /zdjęcie ilustracyjne/
Orlen testuje ekologiczny asfalt pochłaniający zanieczyszczenia. /zdjęcie ilustracyjne/123RF/PICSEL

Asfalt oczyszcza powietrze z tlenków azotu

Rozwiązanie opracowane przez centrum Badawczo-Rozwojowe Orlenu, we współpracy z Politechniką Gdańską, ma redukować poziom szkodliwych substancji pochodzących ze spalin samochodowych, ale także tych, które są efektem ubocznym ogrzewania domów paliwami stałymi. Badania laboratoryjne, które wykonano w komorze rekreacyjnej Politechniki Gdańskiej, wykazały redukcję m.in. aż 40-proc. redukcję zawartości tlenków azotu (NOx) i 25-proc. spadek stężenia rakotwórczego benzo(a)pirenu. Według naukowców są to wyniki lepsze, niż w przypadku innych dostępnych na rynku produktów.

Do produkcji asfaltu wykorzystaliśmy opracowany przez Politechnikę Gdańską materiał fotokatalityczny, który powoduje, że zanieczyszczenia ulegają rozkładowi pod wpływem światła słonecznego. Nasz materiał wykazuje dużo wyższą efektywność niż inne produkty na rynku, które redukują jedynie stężenie tlenków azotu. Tymczasem nowy, ekologiczny asfalt opracowany wspólnie przez Politechnikę Gdańską i Centrum Badawczo-Rozwojowe Orlen jest w stanie unieszkodliwić także inne substancje, m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne zawarte w pyłach zawieszonych PM2,5, w tym kancerogenny benzo(a)piren.
prof. Anna Zielińska-Jurek z Wydziału Chemicznego Politechniki Gdańskiej

Pierwsza droga w Polsce z ekologicznym asfaltem

Koncern Orlen wskazuje, że ten innowacyjny asfalt ma znaleźć zastosowanie głównie w obszarach miejskich o wysokim stężeniu zanieczyszczeń. Przeygotowano już eksperymentalny fragment drogi o długości 1 km - znajduje się on  w Kajkowie niedaleko Ostródy. Miejsce to wybrano ze względu na sąsiedztwo z trasą S7 i bliskie sąsiedztwo domów ogrzewanych w tradycyjny sposób - z pomocą paliw stałych, co zwykle oznacza podwyższone stężenie pyłów zawieszonych. Celem badań, które potrwają do końca tego roku, jest ocena wpływu asfaltu na środowisko w realnych warunkach, Po ich zakończeniu Orlen zadecyduje o ewentualnym wdrożeniu nowego asfaltu do produkcji.

Spółka Orlenu pracuje nad specjalną mieszanką asfaltową

Ekologiczny asfalt to tylko jedna z inicjatyw Orlenu w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań drogowych. Spółka Orlen Asfalt testuje technologię umożliwiającą wykorzystanie znacznych ilości materiałów odzyskanych z demontażu starych nawierzchni - asfaltu i kruszyw - w nowych projektach drogowych. Pod koniec ubiegłego roku zrealizowano pilotażowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 505 w okolicach Fromborka, wykorzystując specjalnie opracowaną mieszankę. Proces ten może pozwolić na osiągnięcie oszczędności rzędu ponad 400 mln złotych rocznie, zakładając, że recykling może stanowić do 60% materiału nowej nawierzchni.

Prace nad asfaltem na całym świecie

Na całym świecie trwają prace nad innowacyjnymi technologiami asfaltowymi, mającymi na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i poprawę ekologiczności nawierzchni drogowych. Badacze eksperymentują z wykorzystaniem materiałów takich jak biochar czy dodatki pochodzące z biomasy, które mają za zadanie redukować emisje lotnych związków organicznych. Testuje się też m.in. porowaty asfalt, pozwalający na przenikanie wody deszczowej do gleby, a także nawierzchnie fotokatalityczne wykorzystujące tlenek tytanu do neutralizacji zanieczyszczeń powietrza.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas