Najdłuższy tunel w Polsce. Rekordzistą przejechało już 90 mln pojazdów

Najdłuższe tunele w Polsce nie są co prawda tak imponującymi konstrukcjami, jak światowi rekordziści, ale i tak mogą sprawiać wrażenie. Krajowy rekordzista przoduje nie tylko pod względem długości, ale także, jeśli chodzi o natężenie ruchu. Wiadomo jednak, że jego czas na miejscu lidera jest już policzony.

Gdzie znajdziemy najdłuższy tunel drogowy w Polsce?
Gdzie znajdziemy najdłuższy tunel drogowy w Polsce?Tomasz Jastrzebowski/REPORTEREast News

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że od grudnia 2021 roku do dyspozycji uzyskali blisko 8,2 km tuneli. Drogowcy zwracają uwagę, że po ukończeniu wszystkich tych inwestycji, na sieci dróg zarządzanych przez GDDKiA będzie funkcjonowało 18 tuneli o łącznej długości blisko 25 km. A który z nich jest najdłuższy?

Gdzie jest najdłuższy tunel w Polsce?

Miano najdłuższego tunelu w naszym kraju od kilku lat dzierży konstrukcja zbudowana w ciągu drogi ekspresowej S2 pod warszawskim Ursynowem. Oddano go do użytku w grudniu 2021 roku. Jego konstrukcja składa się dwóch naw o równej długości wynoszącej 2 355 m. Każda została podzielona na trzy pasy ruchu i pas awaryjny. W najgłębszym miejscu schodzi on aż 21 metrów pod powierzchnię ziemi i przebiega bezpośrednio pod tunelem pierwszej linii metra.

Co więcej warszawski tunel jest również liderem, jeśli chodzi o natężenie ruchu. Od otwarcia skorzystało z niego już ponad 90 mln pojazdów. Daje to średnio przeszło 80 tys. w ciągu doby.

Najdłuższym tunelem w Polsce jest ten w ciągu drogi ekspresowej S2 biegnący pod warszawskim Ursynowem.Jakub Kamiński East News

Ile kilometrów ma tunel na S3?

Drugie miejsce pod względem długości należy do tunelu znajdującego się w ciągu otwartego latem zeszłego roku odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra. Mierzy on równo 2,3 km, a kierowcy jadą nim po dwóch pasach ruchu. Tym samym jest obecnie najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale. W najgłębszym miejscu nad stropem kierowcy mają aż 68 metrów skały. Wydrążenie tego tunelu zajęło dokładnie 444 dni. Prace były prowadzone 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu.

Tunel na udostępnionym latem zeszłego roku odcinku S3 jest najdłuższym w naszym kraju pozamiejskim tunelem oraz najdłuższym tunelem wydrążonym w skale.Ministerstwo Infrastrukturymateriały prasowe

Jak długi jest tunel na Zakopiance?

Ostatnie miejsce na podium zajmuje obecnie tunel na Zakopiance, czyli w ciągu drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała. Został on udostępniony kierowcom w listopadzie 2022 roku, po ponad pięciu latach od rozpoczęcia drążenia. Obiekt ma dokładnie 2 058 metrów i posiada dwie nawy. W każdej z nich znajdziemy dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 metra każdy, a także trzymetrowy pas awaryjny. Do momentu udostępnienia wspomnianej już konstrukcji na S3 był to najdłuższy tunel pozamiejski w naszym kraju.

Trzecie miejsce na liście najdłuższych tuneli w naszym kraju zajmuje konstrukcja na Zakopiance, czyli w ciągu drogi ekspresowej S7.Marek Wicher INTERIA.PL

Będą nowe najdłuższe tunele w Polsce

Choć tunel pod Ursynowem obecnie dumnie może dzierżyć miano najdłuższej konstrukcji w naszym kraju, to jego dni na pierwszym miejscu są już policzone. Za sprawą dwóch nowych konstrukcji, które w przyszłości zostaną udostępnione kierowcom, tunel na S2 spadnie na ostatnie miejsce podium w tym zestawieniu.

W przyszłości miano najdłuższego tunelu w Polsce należeć będzie do przebiegającego 40 metrów poniżej lustra Odry liczącego 5 003 m tunelu w ciągu odcinka Police – Goleniów w ramach drogi ekspresowej S6 (Zachodnia Obwodnica Szczecina). Wiadomo, że będzie on miał dwunawową konstrukcję – w każdej nawie znajdować się będą po dwa pasy ruchu. Za wydrążenie tunelu (a właściwie tuneli) odpowiadać będzie maszyna TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm.

Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. GDDKiA deklaruje, że spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu. Planowo kierowcy mają skorzystać z tego fragmentu S6 dopiero w 2032 roku.

Od warszawskiego tunelu dłuższy będzie także liczący 2 910 m obiekt, który przejdzie pod wzgórzem Kamieniec na Pogórzu Dynowskim, na odcinku drogi ekspresowej S19 Jawornik – Lutcza. Będzie to dwunawowa konstrukcja – w każdej z nich kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch pasów ruchu. GDDKiA ma nadzieję, że odcinek zostanie udostępniony kierowcom w 2031 roku. Jeśli więc wszystkie prace zarówno na odcinku S6, jak i S19 pójdą zgodnie z planem, przez ok. rok tunel na Podkarpaciu będzie najdłuższy w Polsce.

Czy SCT w Krakowie powinna obejmować całe miasto?Szczepan MroczekINTERIA.PL