Tak będzie wyglądał najdłuższy tunel w Polsce. 5 km i 51 m pod ziemią
Jeszcze dekadę temu, gdy ktoś wspominał o tunelach drogowych w Polsce, większość kierowców wzruszała ramionami. No bo co to za tunele - krótkie przejazdy pod ulicami miast czy pojedyncze przeprawy jak ta pod Martwą Wisłą w Gdańsku? Tymczasem w ostatnich latach zbudowano kilku tuneli, wśród których kolejne odbierały sobie miano najdłuższego w Polsce. W planach są kolejne dwa - ten w okolicach Szczecina będzie najdłuższy w kraju.
Spis treści:
W 2016 roku wszyscy ekscytowali się otwarciem tunelu w Gdańsku pod Martwą Wisłą. Jego 1377 metrów długości robiło wtedy wrażenie - w końcu był to najdłuższy tunel drogowy w kraju. Codziennie przemierzało go prawie 30 tysięcy pojazdów.
Tunel na Ursynowie w ciągu drogi S2
Ale już pięć lat później poprzeczka została zawieszona znacznie wyżej. W grudniu 2021 roku kierowcy po raz pierwszy przejechali tunelem pod warszawskim Ursynowem. Ponad 2,3 kilometra długości i maksymalna głębokość 21 metrów pod ziemią - to już zupełnie inna liga. Co ciekawe, tunel przebiega pod linią metra, a na całej jego długości obowiązuje ograniczenie do 80 km/h - zamontowano w nim także urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości.
Niedawno dołączył do tego grona kolejny imponujący obiekt - tunel w Górach Kamiennych na trasie S3. To pierwsza tak długa przeprawa wykuta w litej skale. Drążenie 2,3-kilometrowego tunelu zajęło ekipom budowlanym 444 dni nieprzerwanej pracy. W najgłębszym punkcie kierowcy przejeżdżają 68 metrów pod powierzchnią ziemi.
Nie można też zapomnieć o tunelu na “zakopiance”, który od listopada 2022 roku skraca podróż w stronę Tatr. Jego ponad dwukilometrowa długość i limit prędkości 100 km/h pozwalają przemknąć pod górskim masywem w niecałe dwie minuty. Także mieszkańcy Świnoujścia wreszcie odetchnęli z ulgą - od czerwca 2023 roku nie muszą już czekać na promy, bo pod Świną powstał tunel o długości 1780 metrów.
Najdłuższe tunele w Polsce - w planach i budowie
Ale to, co przed nami, zapowiada się jeszcze ciekawiej. W okolicach Rzeszowa powstaje właśnie dwukilometrowy tunel, którego budowę spowolniło nieoczekiwane odkrycie pokładów metanu. Jednak prawdziwym gigantem ma być przeprawa pod Odrą między Policami a Goleniowem. Planowane 5 kilometrów długości sprawi, że będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Budowla będzie częścią Zachodniej Obwodnicy Szczecina, którą w ramach projektowania podzielono na trzy odcinki.
Do jego wydrążenia wykorzystana zostanie specjalna maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) o średnicy prawie 15 metrów. Sam tunel będzie miał dwie nawy połączone 19 przejściami awaryjnymi, a jego najgłębszy punkt znajdzie się 51 metrów pod ziemią. Wylot tunelu zostanie zlokalizowany około 500 m od wschodniego brzegu Odry, sam tunel ma przechodzić między innymi pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, terenami portu Police i Odrą.
Kiedy będzie można przejechać tunelem?
Ta inwestycja to spełnienie marzeń mieszkańców Szczecina, którzy o takiej przeprawie słyszeli już w latach 80. ubiegłego wieku. Choć na przejazd tunelem przyjdzie im poczekać do 2032 roku. Przy wjeździe powstanie nowoczesne Centrum Zarządzania Tunelem, które będzie czuwać nad bezpieczeństwem kierowców i interweniować oraz pomagać w razie awarii pojazdu czy kolizji w tunelu.