Budowa autostrad

Trwa montaż Karpatki. Gigantyczna maszyna wywierci tunel na budowie drogi S19

GDDKiA poinformowała o postępach dotyczących montażu „Karpatki” – gigantycznej maszyny, której zadaniem będzie wydrążenie tunelu na odcinki drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem, a Babicą. Urządzenie otrzymało już główną tarczę, a do jej przeniesienia wykorzystano dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t.

Tunel w ciągu drogi S19 ma być jednym z najważniejszych elementów odcinka przebiegającego na trasie od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Korytarz o długości 2255 m będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi i dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy.

"Karpatka" doczekała się montażu tarczy

Do ich wykopania posłuży właśnie "Karpatka" - maszyna TBM (Tunnel Boring Machine), której montaż rozpoczął się w lutym tego roku. Obecnie urządzenie jest gotowe w 65 procentach, a inżynierowie poinformowali o zakończeniu ważnego punktu w jego budowie. Mowa o montażu gigantycznej tarczy skrawającej, której waga wynosi 400 ton. Do jej przeniesienia i ułożenia wykorzystano m.in. dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 t. W następnej kolejności "Karpatka" otrzyma suwnice oraz pełną instalacje elektryczną i hydrauliczną.

Reklama

Wykopanie kilometra zajmie 4 miesiące

Dowodem na skale przedsięwzięcia niech będą dane techniczne samej maszyny. Jak podaje GDDKiA - jej średnica wynosi 15,16 metra, a masa całkowita to 4367 ton. Ponadto urządzenie dysponuje 471 zainstalowanymi narzędziami służącymi do wiercenia. Prędkość wiercenia wyniesie maksymalnie 65 mm/minutę, a wydrążenie i zabezpieczenie prefabrykatami 100 metrów tunelu potrwa 11,5 dnia. Dziennie "Karpatka" pochłonie średnio 87 MWh energii elektrycznej.

Maszyna TBM, drążąc tunel, jednocześnie będzie układała jego obudowę. Konstrukcja odwiertu będzie zbudowana z pierścieni wytworzonych z prefabrykowanych elementów żelbetowych. Całe przedsięwzięcie pochłonie blisko 2230 takich pierścieni. Wykonanie kilometra tunelu zajmie około czterech miesięcy.

Tunel powstanie już w 2025 roku

GDDKiA zakłada, że maszyna rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale 2023 roku. Zakończenie inwestycji zostało przewidziane na II połowę 2025 roku. Oprócz tunelu budowa zakłada utworzenie także węzła Babica, sześciu estakad, wiaduktów nad trasą oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców ratunkowych. Wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.

***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: karpatka | droga s19 | GDDKiA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy