Tajemnicze znaleziska na budowie drogi S19

Co można znaleźć na budowie drogi ekspresowej? Różne rzeczy, a wśród nich m.in niezwykłe artefakty, które wiekiem mogą sięgać nawet okresowi wpływów rzymskich, a więc mogą mieć nawet 2 tysiące lat.

Tajemnicze znaleziska na budowie s19
Tajemnicze znaleziska na budowie s19 GDDKiA

Badania archeologiczne to integralna część prac związanych z budową nowych dróg. Dzięki nim, nierzadko dochodzi do odkrycia śladów przeszłości, sięgających setek, a nawet tysięcy lat wstecz. Aktualnie takie prace są prowadzone na budowie odcinka S19 między węzłami Krosno a Miejsce Piastowe. 

Badania archeologiczne na budowie S19

Archeolodzy ustanowili tam trzy istotne stanowiska badawcze. Dwa z nich zostały zlokalizowane w miejscowości Targowiska. Trzecie stanowisko archeologiczne - jednocześnie największe - znajduje się Miejscu Piastowym.

Na obecną chwilę badacze sprawdzili obszar liczący 70 arów. Podczas prac odkryto wyraźnie rysujące się w terenie obiekty osadowe, które datowane są wstępnie na okres wpływów rzymskich. Eksperci pozyskali także materiał zabytkowy, wykonany z ceramiki.

Prowadzenie badań archeologicznych na inwestycjach drogowych

GDDKiA zwraca uwagę, że konieczność prowadzenia badań archeologicznych w trakcie budowy dróg, wynika z obowiązujących przepisów w Unii Europejskiej. Ekspertyzy są zlecane na podstawie decyzji właściwych terytorialnie wojewódzkich konserwatorów zabytków. Działania GDDKiA w zakresie archeologii z zaangażowaniem wspiera Narodowy Instytut Dziedzictwa.

Już od wczesnych etapów prac przygotowawczych pozyskiwane są informacje o tzw. dziedzictwie kulturowym, w tym o wszelkiego rodzaju zabytkach, które następnie podlegają szczegółowym analizom.

Pozwala to właściwie rozpoznać ryzyka inwestycyjne, przyjąć prawidłowe rozwiązania projektowe, wstępnie oszacować koszty oraz czas potrzebny na przeprowadzenie badań.

Badania archeologiczne na budowie S19GDDKiA

W czasie budowy drogi, prowadzony jest nadzór archeologiczny nad robotami ziemnymi, a w przypadku ujawnienia zabytków (np. nowych stanowisk lub poszerzenia dotychczas znanych stanowisk) również badania wykopaliskowe. Prowadzenie szeroko płaszczyznowych badań wykopaliskowych wstrzymuje prowadzenie prac budowlanych, ale jest konieczne z uwagi na ustawę o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Po wykonaniu terenowych badań archeologicznych prowadzone są następnie prace związane z opracowaniem wyników badań.

Trzy rodzaje badań

Realizacja powyższych badań archeologicznych opiera się na trzyetapowym podziale. Mowa tu o badaniach rozpoznawczych (tzw. sondażowych), wykopaliskowym oraz nadzorze archeologicznym.

Badania rozpoznawcze

W badaniach rozpoznawczych, oprócz metod tradycyjnych, wykorzystywane są m.in. nowoczesne technologie, w tym laserowy skaning powierzchni, analiza zdjęć lotniczych i satelitarnych. Na terenach z utrudnioną obserwacją oraz na obszarach pól bitewnych kluczowe jest też rozpoznanie z wykorzystywaniem wykrywaczy metali.

W uzasadnionych przypadkach stosuje się również inne rodzaje metod poszukiwawczych, takie jak badanie próbek na podwyższoną obecność fosforu czy badania podwodne z użyciem sonaru.

Badania archeologiczne na budowie S19GDDKiA

Badania wykopaliskowe

Ratownicze badania wykopaliskowe przeprowadzone są w związku z koniecznością zapobiegania niszczenia zabytków archeologicznych. W tym przypadku zapobieganie polega na ich eksploracji, a następnie opracowaniu wyników badań.

Nadzór archeologiczny nad robotami ziemnymi

Kolejnym rodzajem badań jest nadzór archeologiczny nad robotami. W przypadku odkrycia zabytku przez nadzór archeologiczny, po potwierdzeniu tego faktu podczas oględzin w terenie, właściwy miejscowo wojewódzki konserwator zabytków w drodze decyzji wstrzymuje roboty budowlane i nakazuje wykonanie ratowniczych badań wykopaliskowych na wskazanym przez organ terenie.

Odkryte przez nadzór stanowiska archeologiczne i związana z tym konieczność czasowego wyłączenia fragmentu terenu z prac budowlanych w celu przeznaczenia go do badań wykopaliskowych, w zależności od ich skali, może mieć wpływ na realizację inwestycji.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas