Nowy odcinkowy pomiar już działa. Maksymalnie 80 km/h na liczniku

Paweł Rygas

Paweł Rygas

Aktualizacja

Podróżując nowo oddanym fragmentem S3 w województwie dolnośląskim warto zdjąć nogę z gazu. W najdłuższym w Polsce tunelu drogowym wydrążonym w skale zamontowano kamery odcinkowego pomiaru prędkości. Wyczekiwany przez kierowców 16-kilometrowy odcinek S3 Bolków - Kamienna Góra został otwarty 31 lipca.

31 lipca oddano do użytku nowy tunel na drodze ekspresowej S3. To najdłuższy tunel w Polsce poza obszarem zabudowanym. Nad bezpieczeństwem czuwa odcinkowy pomiar prędkości
31 lipca oddano do użytku nowy tunel na drodze ekspresowej S3. To najdłuższy tunel w Polsce poza obszarem zabudowanym. Nad bezpieczeństwem czuwa odcinkowy pomiar prędkościGDDKiA/Interia.pl

System odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu TS-26 na drodze krajowej S3 zostanie włączony wraz z oddaniem tunelu do ruchu. Nie oznacza to jednak, że od pierwszych minut jego działania kierowcy narażeni są na mandaty.

Urządzenie będzie pracowało na początku w fazie testów. Po ich pomyślnym zakończeniu zostanie włączone w tryb rejestracji naruszeń.
informuje Wojciech Król z CANARD.

Rzecznik nie precyzuje, kiedy dokładnie system przełączony zostanie w tryb rejestracji wykroczeń, ale nie ukrywa, że to kwestia najbliższych dni.

Odcinkowy pomiar prędkości na S3. Zwolnij w nowym tunelu

Zainstalowany w tunelu na drodze ekspresowej S3 system odcinkowego pomiaru prędkości system składa się z 6 kamer. Dozwolona prędkość na monitorowanym odcinku wynosi 80 km/h.

Obecnie CANARD prowadzi kontrole przy wykorzystaniu 44 systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Uruchomienie kolejnych urządzeń zależne jest od zakończenia prac związanych z zapewnieniem zasilania. Realizuje to podmiot zewnętrzny, dlatego nie możemy wskazać konkretnych terminów
tłumaczą przedstawiciele GITD

Gdzie są nowe odcinkowe pomiary prędkości w Polsce? W tych miejscach lepiej uważać

Tylko w ostatnich tygodniach Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym CANARD poinformowało o uruchomieniu rejestracji wykroczeń w czterech nowych lokalizacjach. W sumie, od początku roku, na polskich drogach przybyło już dziewięć takich miejsc:

  • na odcinku Biała Pierwsza - Biała Rządowa (woj. łódzkie) - DK74: długość odcinka pomiarowego - 3,8 km dozwolona prędkość - 50 km/h,
  • na odcinku Gniewczyna Łańcucka - Gniewczyna Tryniecka (woj. podkarpackie) - DK835: długość odcinka pomiarowego - 3 km  dozwolona prędkość 50 km/h,
  • w Dukli (woj. podkarpackie) - DK19: długość odcinka pomiarowego - 1,6 km  dozwolona prędkość - 50 km/h,
  • w miejscowości Lutcza (w woj. podkarpackie) - DK19: długość odcinka pomiarowego - 1,7 km, dozwolona prędkość - 50 km/h,
  • na odcinku Kietlice - Klisino (woj. opolskie) na DW416: długość odcinka pomiarowego - 2,4 km, dopuszczalna prędkość dla samochodów osobowych 90 km/h,
  • na ul. Gliwickiej w m. Mikołów (woj. śląskie) - DK44: długość odcinka pomiarowego - 1,3 km, dopuszczalna prędkość - 50 km/h,
  • w miejscowości Białcz w (woj. lubuskie) - DW132: długość odcinka pomiarowego - ponad 3 km, dozwolona prędkość - 50 km/h, 
  • na odcinku Łubianka - Brynka (woj. zachodniopomorskim) - DW151 
  • na autostradzie A2 pomiędzy węzłami Poznań Komorniki i Poznań Krzesiny: dozwolona prędkość na monitorowanym odcinku - 120 km/h.

To efekt zakończonej już modernizacji systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym CANARD. Rozbudowa objęła montaż aż 37 nowych systemów OPP w całym kraju, ale tylko część urządzeń przełączona została w tryb rejestracji wykroczeń. W wielu lokalizacjach nie udało się jeszcze przyłączyć ich do sieci energetycznej. To jednak kwestia najbliższych tygodni, bo - z punktu widzenia GITD - urządzenia są gotowe do pracy. W sumie nowymi urządzeniami do odcinkowego pomiaru prędkości objętych zostanie aż 180 km dróg, w tym autostrad i dróg ekspresowych.

Po uruchomieniu wszystkich czekających na przyłącza energetyczne systemów, odcinkowe pomiary prędkości obejmą w Polsce aż 74 lokalizacje, które w sumie odpowiadać mają za monitoring prędkości na odcinkach o długości blisko 400 km. 

Najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce. 174 tys. zł za metr

Nowy tunel na S3, w ktorym zainstalowano 6 kamer do odcinkowego pomiaru prędkości, to najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce i najdłuższy tunel drogowy w Polsce wydrążony w skale. Generalnym wykonawcą tunelu było konsorcjum firm PORR S.A i PORR A.G. - te samo, które budowało już m.in. stację metra Plac Wilsona w Warszawie czy warszawski Tunel Okęcie.

Odcinek drogi S3 powstający w okolicach dolnośląskich Bolkowa i Kamiennej Góry (długości 16,1 km) wyceniono na 1,6 mld zł. Sam tunel pochłonął przeszło połowę tej kwoty. Oznacza to, że każdy wydrążony w skale metr kosztował podatnika blisko 174 tys. zł.

Uruchomienie odcinka Bolków - Kamienna Góra kończy budowę całego ciągu drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim (135 km). Do ukończenia całej drogi ekspresowej S3 pozostały już tylko dwa odcinki w województwie zachodniopomorskim, które mają zostać oddne do ruchu jeszcze w tym roku. W ten sposób porty w Świnoujściu i Szczecinie - poprzez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę - skomunikowane zostaną z Czechami.

Budowa tunelu TS-26 na drodze ekspresowej S3

Budowa tunelu TS-26 na drodze ekspresowej S3

Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Budowa tunelu TS-26 w ciągu drogi ekspresowej S3INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas